عصر بازار

نوسانات امسال وال‌استریت به سقف سال ۲۰۱۱ رسید؛

افزایش کسری بودجه فدرال «ترامپ»

عصر اعتبار- وزارت خزانه‌داری آمریکا کسری بودجه این کشور در ماه نوامبر را منتشر کرد. حجم کسری بودجه ایالات‌متحده تا سطح ۲۰۵ میلیارد دلاری افزایش یافته است.

افزایش کسری بودجه فدرال «ترامپ»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که کسری بودجه این ماه به 188 میلیارد دلار خواهد رسید، اما حجم کسری فراتر از پیش‌بینی‌ها به ثبت رسید. هزینه‌های دولت فدرال آمریکا در ماه نوامبر به 411 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه 2017 سال میلادی با رشد 18 درصدی روبه‌رو شده است. درآمدهای دولت آمریکا نیز با یک درصد کاهش نسبت به سال پیش به 206 میلیارد دلار رسیده است. کسری بودجه آمریکا در دو ماه نخست سال مالی جدید (سال مالی از سپتامبر آغاز می‌شود) با 51 درصد افزایش از سطح 305 میلیارد دلاری عبور کرد. حجم کسری در سال مالی گذشته به 202 میلیارد دلار رسیده بود. کسری بودجه آمریکا همزمان با کسری تراز تجاری این کشور در شرایطی با رشد همراه شده که دوران احیای اقتصادی پسابحران نیازمند بروز مازاد ترازنامه‌های دوقلو است.
    تداوم این روند علاوه‌بر کاهش قدرت عملکرد مقابله با سیکل‌های رکود مالی، بر روند نوسانات شاخص دلار و بازار سهام این کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت. افزایش کسری بودجه آمریکا به‌طور معمول منجر به تضعیف دلار و در نتیجه افزایش سطوح قیمتی در بازارهای کالایی مانند طلا می‌شود. هرچند شاخص دلار پس از انتشار آمار ناامیدکننده خرده‌فروشی و تجارت چین همزمان با داده‌های مثبت خرده‌فروشی در آمریکا به مدار صعودی بازگشت و بهای اونس طلا را تحت‌فشار قرار داد.

    افت بهای اونس با صعود دلار
    انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا نقش اصلی در روند افزایشی شاخص دلار از روز جمعه را بر عهده داشت.نرخ رشد ماهانه خرده‌فروشی در ایالات‌متحده بیش از 2/ 0 درصد رشد کرد که از افزایش تمایل به مصرف از سوی خانوار پس از بازگشت بهای بنزین به سطوح پیشین خود حکایت داشت. شاخص دلار در هفته گذشته نزدیک به یک درصد تقویت شد و بهای اونس فلز زرد نیز نزدیک به 8/ 0 درصد کاهش یافت. در حالی‌که بازار سهام آمریکا روند پرنوسان خود را ادامه داده بود، شاخص دلار از کانال کاهشی هفته‌های گذشته جدا شد و برخلاف وال‌استریت صعود کرد. قیمت اونس طلا در آخرین روز فعال هفته حدود 10 دلار افت داشت و به کمتر از 1239 دلار رسید.

    نوسانات وال‌استریت در سقف 7 ساله
    در طول سال 2018 میلادی 12 روز با نوسان 3 درصدی برای شاخص‌های داوجونز و S&P 500 به ثبت رسیده است. با افزودن 4 نوبت نوسان 4 درصدی شاخص‌ها می‌توان رکورد 7 ساله وال‌استریت را قطعی عنوان کرد. نوسانات از پایین‌ترین سطح تا بالاترین مرز در یک روز بازار را نشان می‌دهند. نوسانات بالای 3 و 4 درصدی نشانگر توقف بازار گاوی (افزایشی) وال‌استریت است. به این ترتیب، افت بالغ بر 6/ 5 درصدی داوجونز در یک ماه اخیر و تضعیف 2 درصدی همه شاخص‌های معتبر وال‌استریت در روز جمعه نشانگر خطر وقوع یک پروسه اصلاح دیگر در وال‌استریت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو