عصر بازار

فلز گران‌بهای داخلی به مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ رسید؛

شکست مقاومت بازار سکه

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، مقاومت بازار سکه شکسته شد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافت و به بهای ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید.

شکست مقاومت بازار سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، سکه که در هفته گذشته با حمایت یک پنج ضلعی در برابر افت شدید قیمت‌ها مقاومت کرده بود، روز شنبه، حمایت دو ضلع را از دست داد تا پس از 2 روز افزایشی، کاهشی شود. از یکسو ادامه افت بهای دلار منجر به تعدیل انتظارات افزایشی سکه‌بازان در مورد شاخص ارزی شد و ازسوی دیگر، کاهش بهای اونس، فروشندگان سکه را فعال‌تر کرد.
    شکست مقاومت بازار سکه
    سکه که هفته گذشته به کمک یک‌پنج ضلعی در برابر نزول شدید قیمت‌ها مقاومت کرده بود، در اولین روز هفته، بیش از 100 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در بازار موازی، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و در روزی نسبتا با ثبات، کمی به مرز 10 هزار تومانی نزدیک‌تر شد. در اولین روز از آخرین هفته آذرماه، دلار 100 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و روی عدد 10 هزار و 200 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، کاهش قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که سکه‌بازان انتظار داشتند در هفته جاری، شاخص ارزی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. انتظار بازگشت قیمت دلار به سطوح بالاتر یکی از اضلاعی بود که در هفته گذشته به مقاومت سکه در برابر افت شدید کمک کرد. با وجود این، ادامه روند کاهشی دلار در روز شنبه موجب شد انتظارات معامله‌گران سکه تعدیل شود. تعدیل انتظارات سکه‌بازان نسبت به روند دلار موجب شد که میزان فروش سکه در ابتدای هفته بیشتر شود و این فلز گرانبهای داخلی پس از دو روز افزایش متوالی، دچار کاهش قیمت شود. سکه روز شنبه 130 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 3 میلیون و 510 هزار تومان رسید. این کاهش در حالی به ثبت رسید که سکه در هفته گذشته به کمک اضلاعی مانند انتظار سکه‌بازان مبنی‌بر بازگشت قیمت دلار به سطوح بالاتر، رشد بهای اونس، تقاضای مصرفی و عدم عرضه مستقیم سکه توانسته بود تا حدی در برابر افت شدید قیمت‌ها مقاومت کند؛ در‌حالی‌که دلار در هفته گذشته بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، افت سکه کمی بیشتر از 5 درصد ثبت شده بود. با این حال، کنار رفتن حمایت ضلع انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه برای دلار و نزول بهای اونس در بازار جهانی موجب شد که سکه روز شنبه نزدیک به 4 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. برخی معامله‌گران عنوان کردند سکه پس از ساعت 4 بعدازظهر حتی به زیر مرز 3 میلیون و 500 هزار تومانی نزول کرد. همچنین شماری از کانال‌های خبری عنوان کردند که قیمت دلار نیز پس از ساعت 4 بعدازظهر تا نزدیکی مرز 10 هزار تومانی پایین رفت. باید دید این روند کاهشی به روز جاری نیز سرایت خواهد کرد و قیمت‌های دلار و سکه با رکوردهای کاهشی جدیدی مواجه خواهد شد یا اینکه بازار پس از کاهش شدید قیمت‌ها در هفته گذشته، در هفته جاری بیشتر به‌دنبال ثبات و کاهش نوسان خواهد بود.

    آرامش در بازار ارز
    در اولین روز هفته، بازار ارز آرامش نسبتا پایداری داشت و قیمت دلار و سایر ارزها نوسان چندانی را تجربه نکردند. دلار در این روز در دامنه 10 هزار و 100 تا 10 هزار و 300 تومان نوسان کرد که نسبت به روزهای پرنوسان هفته گذشته، از بازار کم‌تغییرتری خبر می‌داد. به گفته فعالان، در این روز بازارساز ارزی نیز سیگنالی از ثبات را به بازار مخابره کرد؛ چراکه قیمت عرضه صرافی‌های منتخب در اولین روز هفته تغییرات چندانی را ثبت نکرد.

    به گفته فعالان، بازارساز در هفته‌های اخیر سعی کرده است از طریق شبکه صرافی‌ها متشکل قیمت‌های بازار ارز را مدیریت کند. به گفته بازیگران با تجربه بازار، در روزهای اخیر عرضه ارز در بازار با راحتی بیشتری صورت می‌گیرد و متقاضیان با آسودگی بیشتر می‌توانستند از صرافی‌های منتخب ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. به گفته فعالان، بانک‌ها و شعبه‌های صرافی‌های آنها نیز در هفته‌های اخیر همکاری مناسبی با بازارساز داشته باشند. روز گذشته «ایسنا» خبر داد که تا ساعت یک بعدازظهر حتی بانک‌ها با قیمت‌های بالاتری نسبت به صرافی‌ها خریدار دلار بوده‌اند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، بازارساز با ثبت قیمت‌های بالاتر نسبت به نرخ کف بازار قصد دارد، رابطه دلالان را با مردم عادی تا حدی قطع و شفافیت بیشتری را در معاملات ارزی برقرار کند. وقتی صرافی‌ها و بانک‌ها با قیمت بالاتری نسبت به کف بازار خریدار دلار باشند، طبعا مردم به سوی شبکه رسمی خواهند رفت.

     بانک‌ها دیروز (24 آذر) نرخ خرید ارز را کاهش دادند و تا ساعت 13  هر دلار آمریکا را 10 هزار و 93 تومان خریدند. همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به آخرین روز هفته قبل کاهشی بوده و 11 هزار و 415 تومان است. درصورتی‌که روزهای پایانی هفته گذشته هر دلار در بانک‌ها قیمت 10 هزار و 111 تومان و هر یورو 12 هزار و 122 تومان خریداری می‌شد. قیمت خرید هر دلار آمریکا در بازار آزاد توسط صرافی ملی نیز در ساعات ابتدایی روز گذشته 10 هزار و 15 تومان اعلام شده بود که پایین‌تر از نرخ خرید بانک‌ها قرار داشت. به گفته فعالان، قیمت خرید دلالان عمدتا در انتهای کانال 9 هزار تومانی قرار داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی