عصر بازار

معاون اول رئیس‌جمهور:

بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است

عصر اعتبار- معاون اول رئیس‌جمهور گفت: طی سالهای اخیر بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده است.

بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، صبح امروز (سه‌شنبه 27 آذر) با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، در مراسم رونمایی از این 10 محصول با اشاره به اینکه تحریم می‌تواند فرصت‌های جدیدی پیش روی کشور ایجاد کند، بر اصلاح ساختارها به منظور فرصت سازی برای تولیدات داخلی و نیز توسعه صادرات در شرایط تحریم و غیر عادی کشور تاکید کرد.

    وی با اشاره به اینکه ارائه بودجه سال 1398 به مجلس شورای اسلامی به دلیل تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه لایحه بودجه کشور متناسب با شرایط تحریم به گونه‌ای که در بودجه سال آتی شرایط غیرعادی کشور نمود داشته باشد، به تعویق افتاده است، گفت: یکی از مهمترین ساختارهایی که با توجه به شرایط تحریم فرصت اصلاح در آن ایجاد شده و حتماً باید اصلاح شود، ساختار بودجه ریزی کشور است.

    معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت هم اکنون در حال بازنگری بودجه سال 98 و اصلاح ساختاری و حذف بودجه نهادهایی است که بی‌دلیل به دولت متصل شدند،‌ گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده است و هرکس که توانسته مرکز یا دانشگاهی راه اندازی کرده و از رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه درخواست اعتبار کردند که باید در شرایط جدید در این زمینه اصلاحاتی انجام شود.

    جهانگیری افزود: هر سال به میزان بودجه برخی نهادها و شوراها که از سوی افراد متنفذ حمایت می‌شوند، اضافه شده است در حالی که اساساً‌ اراده نظام و دولت راه اندازی این مراکز نبوده و یا حداقل جزو اولویت‌ها نبوده است.

    وی افزود: تعداد زیادی از شوراها و دبیرخانه‌ها بودجه چند ده میلیاردی دارند و دستگاه های متعددی نیز اقدامات موازی انجام می‌دهند که در اصلاح ساختاری باید بودجه این گونه دستگاه‌ها و نهادها حذف شود که البته وقتی دولت بودجه یکی از آنها را حذف کند سر و صدا ها بلند می شود و ممکن است از دولت بخواهند که کوتاه بیاید.

    معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه از شرایط تحریم به عنوان فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی جهت در اختیار گرفتن بازار یاد کرد و گفت: شاید در شرایط عادی به دلیل برخی توجیهات نظیر ضعف کیفیت و بالا بودن قیمت تولیدات داخلی نتوانیم بازار را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهیم اما در شرایط تحریم و تنگنا، این توجیهات کمتر مطرح شده و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می شود.

    جهانگیری در ادامه با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز برای اقتصاد هیچ کشوری مفید نیست و کسی آن را نمی پسندد، گفت: البته تلاش دولت این بوده است که ناآرامی های اقتصادی در ماه های اول خروج آمریکا از برجام را به ثبات تبدیل کند و خوشبختانه امروز شاهد آثار و نشانه های بازگشت ثبات به اقتصاد کشور هستیم.

    وی یادآور شد: تغییرات نرخ ارز به ضرر واردات و به نفع صادرات است که این امر نیز فرصت مناسبی را پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی قرار می دهد.

    معاون اول رئیس جمهور بر لزوم افزایش صادرات غیرنفتی و بخصوص محصولات دانش بنیان تاکید کرد و گفت: محصولات دانش بنیان باید جزو مهمترین اقلام صادراتی کشور باشد.

    جهانگیری با بیان اینکه دانش، پایه اصلی اقتدار هر کشوری است، به سابقه تاریخی و تمدن و نقشی که ایران در سده های گذشته در تولید علم داشته اشاره کرد و گفت: توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه از مسیر علم و دانش محقق می‌شود و هیچ مسیری نمی‌تواند سریع‌تر از مسیر علم و دانش ما را به توسعه برساند.

    وی ضرورت شکل‌گیری پیش نیازها و ملزومات توسعه علمی در کشور را خاطر نشان کرد و گفت: یکی از نیازهای اصلی برای توسعه علمی وجود اراده جدی در صدر نظام است که امروز خوشبختانه این موضوع محقق شده و در همه دستگاه‌ها و بدنه بخش اجرایی کشور این باور وجود دارد که باید از طریق توسعه علمی به سمت توسعه کشور حرکت کرد.

    معاون اول رئیس جمهور یکی دیگر از ضرورت های توسعه علمی را وجود نظام یکپارچه آموزش و تولید در کشور دانست و افزود: باید از مرحله آموزش و پرورش تا تولید محصول نظام یکپارچه وجود داشته باشد به گونه ای که تمام این مراحل تکمیل کننده یکدیگر باشند.

    جهانگیری با بیان اینکه نقش فناوری های نوین در دهه های اخیر در پیشرفت کشورهای مختلف بسیار پر رنگ بوده است،‌ تصریح کرد: امروز جایگاه بسیاری از سرمایه ها در مسیر توسعه تغییر کرده و اگر زمانی منابع طبیعی مهمترین عامل توسعه محسوب می شد امروز منابع انسانی به مهمترین مولفه در مسیر توسعه تبدیل شده و کشورهایی که از منابع انسانی با کیفیت و متخصص برخوردار هستند گوی سبقت را از کشورهایی که منابع طبیعی در اختیار دارند ربودند.

    وی ادامه داد: امروز دانش و نیروی انسانی متخصص اهمیت بیشتری از ابزارهای پیچیده صنعتی پیدا کرده اند و مدیریت دانش نسبت به سایر مدیریت ها برتری یافته چرا که می توانند مسیر توسعه را هموار سازند.

    معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به دنبال فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای توسعه کشور باشیم، خاطرنشان کرد: نهادهایی که فرصت ساز و ظرفیت ساز در کشور هستند، در این دوره باید نقش آفرینی بیشتری داشته باشند و جهاد دانشگاهی باید همچون چهل سال گذشته و نقش آفرینی که در دوره جنگ تحمیلی و در دوره سازندگی و دوره های بعدی داشت، به خوبی بدرخشد.

    جهانگیری تصریح کرد: اگر چه دوران جنگ تحمیلی دوره ای سخت بود اما از یک منظر دوره شکوفایی استعدادهای کشور بود ؛ چرا که در این دوران اتفاقاتی استثنایی در کشور رخ داد و نیروهای مستعد تحصیلکرده و با انگیزه پای کار آمدند و بسیاری از موانع پیش روی کشور را برطرف کردند.

    وی اضافه کرد: امروز هم اگرچه جنگ نظامی وجود ندارد اما آمریکا جنگی اقتصادی علیه ملت ایران آغاز کرده و بخش های مهم اقتصاد کشور با هدف توقف فعالیت به منظور جلوگیری از توسعه و رفاه و ایجاد نارضایتی در جامعه، مورد تجاوز دشمن قرار گرفته است.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا تلاش دارد بخش‌های مهمی نظیر نفت و گاز را که اصلی ترین منبع درآمدی کشور است با مشکل مواجه کند، گفت: رسالتی بزرگ بر دوش مسئولین صنعت نفت و گاز کشور است که جریان تولید و فروش نفت را با وجود خواست دشمنان حفظ کنند.

    جهانگیری افزود: در این شرایط نگهداری قطعات و تعمیر ماشین آلات و دستگاه های مرتبط با صنعت نفت و گاز کشور نیز یک نیاز مهم است که در شرایط تحریم باید بتوانیم با کمک نیروهای دانشگاهی و دانش فنی داخلی این نیاز را تامین کنیم.

    وی همچنین با اشاره به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: اگر صنعت خودرو با مشکل روبرو شود چند صد هزار نفر که در صنایع وابسته به این صنعت فعالیت دارند با مشکل بیکاری مواجه خواهند شد و اگر نتوانیم برخی از قطعات وارداتی تولید خودرو را در داخل تامین کنیم، خودروهای تولیدی به موقع تحویل متقاضیان نخواهد شد.

    معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: تحریم کنندگان ایران به طور دقیق بخش‌های مهم و اثر گذار کشور را شناسایی کردند و تمرکز خود را بر تحریم این بخش‌ها قرار داده اند. آنها در بخش فولاد و صنایع پتروشیمی که از مهمترین بخش‌های اقتصاد ایران است نیز برنامه های در دست اجرا دارند تا به این صنایع که پیش نیاز فعالیت سایر بخش هاست آسیب رسانده شود.

    جهانگیری در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از چهل سال که از عمر انقلاب می گذرد به توانمندی و دستاوردهای بزرگی در عرصه های مختلف دست یافته است، گفت: آمریکایی ها از این موضوع اطلاع دارند که ایران می تواند مسائل و مشکلات خود را برطرف کند و به همین دلیل سخت ترین تحریم های تاریخ را علیه ملت ایران وضع کرده اند؛ با این حال ایران همچنان روی پای خود ایستاده است و اگر گاهی برخی واحدهای صنعتی با مشکل مواجه می شوند امری طبیعی است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز بعضاً رخ می دهد.

    وی با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده و متخصصین کشور قادر هستند با ظرفیت هایی که خلق می کنند کشور را از پیچ های سخت عبور دهند، ابراز اطمینان کرد که صنعت فولاد و پتروشیمی کشور با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

    معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در صنعت خودرو سازی نیز اگر خودرو سازان کشور برای تامین نیازهای خود به قطعاتی که وارداتی است با دانشگاهیان و فعالان بخش فناوری همکاری کنند با ظرفیت علمی و فنی که در کشور وجود دارد حتماً در مدت زمان کوتاهی قادر خواهیم بود این نیازها را با استفاده از توان داخلی برطرف کنیم.

    جهانگیری با قدردانی از دست اندرکاران اجرای 10 طرح و محصول فناورانه جهاد دانشگاهی، گفت: بخش زیادی از این طرح ها مربوط به صنعت نفت کشور بود که نشان می دهد جهاد دانشگاهی هدف گذاری خود را به درستی انجام داده چرا که صنعت نفت و گاز کشور صنعتی صد ساله است و هنوز جای فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در این صنعت زیاد است.

    معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم با قدردانی از اقدامات و تلاش های جهاد دانشگاهی گفت: وظیفه ما در معاونت علمی و فناوری این است که حمایت های لازم را از محققین و پژوهشگران انجام دهیم و امیدوارم در سالهای آینده شاهد پویایی هر چه بیشتر و رونمایی محصولات فناورانه در جهاد دانشگاهی باشیم.

    رئیس جهاد دانشگاهی هم در این مراسم گزارشی از روند تولید تکنولوژی و اقدامات این نهاد از دهه های گذشته تا کنون ارائه کرد و با تاکید بر اینکه انقلاب باید بر بال علم و فناوری صادر شود، گفت: برای رشد و توسعه در حوزه فناوری نیازمند حمایت از توان داخلی در همه شرایط هستیم تا محققین و دانشمندان بتوانند با رقبای خارجی خود به رقابت بپردازند.

    گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از حامیان و مسئولان موثر در محصولات فناورانه جهاد دانشگاهی قدردانی شد.

    پروژه خط تولید مته‌های حفاری، دستیابی به دانش فنی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا، طراحی و ساخت بازوهای بارگیری دریایی، تولید آنتی بالی های درمانی برای پیشگری و درمان بیماری اسهال در دام، بومی سازی دانش فنی تولید آزمایشگاهی جنین از گاوهای اصلاح نژاد شده و ایجاد بانک جنین از نژادهای ارزشمند، کسب فرآوری تولید کربن فعال از قیر طبیعی و احداث واحد نیمه صنعتی با ظرفیت 100 تن در سال،‌ توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت، پساب و پسماند نفتی، دستیابی به فناوری ساخت جرم‌های ویژه نسوز، دستیابی به دانش فنی طراحی، مهندسی و ساخت دکل های حفاری خشک و دستیابی به فناوری نمک زدایی نفت خام،‌ 10 طرح فناورانه جهاد دانشگاهی بودند که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه فرهنگ و هنر از آنها رونمایی شد.

    در مراسم رونمایی از این 10 طرح، به صورت نمادین با 3 استان از طریق ارتباط زنده تلویزیونی ارتباط برقرار شد و معاون اول رئیس جمهور ضمن تقدیر از دست اندرکاران اجرای این طرح ها، گفت: یکی از مهمترین گلوگاه ها در صنعت نفت، مته حفاری است که ممکن بود با تحریم صنعت نفت، ما را دچار مشکل کنند اما خوشبختانه با تلاش متخصصین فنی کشور در مقطعی کوتاه خط تولید آن راه اندازی شد.

    جهانگیری همچنین با اشاره به رونمایی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصاد کشور را اقتصاد دریا محور دانست و از جهاد دانشگاهی به خاطر تلاش برای اجرای طرح های فناورانه قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی