عصر بازار

بیمه ماشین‌آلات کشاورزی ۳۰ درصد کاهش یافت

عصر اعتبار- رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت:براساس مذاکرات صورت گرفته با بیمه مرکزی هزینه بیمه ماشین‌آلات کشاورزی ۳۰ درصد کاهش یافت.

بیمه ماشین‌آلات کشاورزی ۳۰ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، کامبیز عباسی رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در این وزارتخانه اظهار کرد: در صنعت ماشین‌آلات کشاورزی 90 تا 95 درصد خوداتکایی داریم و تحریمها نتوانسته تأثیری بر صنعت ما حتی در روابط خارجی بگذارد.

    وی افزود: در این صنعت ما تنها سالانه  200 میلیون دلار نیازمندیم که آن نیز با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات تأمین لاستیک برای ماشین‌آلات کشاورزی گفت: لاستیک اما در حوزه کشاورزی با کمبود مواجه است زیرا صنایع تولیدکننده این محصول با تغییر شکل تولید خود به سمت تولید لاستیک خودرو رفته‌اند.

    * قیمت لاستیک ماشین‌آلات کشاورزی دو برابر شده است

    عباسی تصریح کرد: لاستیک در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی مهمتر از سایر حوزه‌ها است زیرا به طور مستقیم با تولید سرکار دارد و از حوزه صنعت درخواست کرده‌ایم که توجه بیشتری به سهمیه لاستیک مورد نیاز حوزه ما داشته باشد.

    وی افزود: قیمت لاستیک ماشین‌آلات کشاورزی همین اینک در بازار آزاد قابل قبول نیست و موجب نارضایتی کشاورزان شده است به طوری که می‌توان اظهار داشت که نرخ این محصول  تقریبا دو برابر شده است.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ایجاد تأخیر در حوزه ماشین‌الات کشاورزی باعث می‌شود که یک فصل کشت از بین برود بنابراین بسیار مهمتر از حوزه حمل و نقل است.

    عباسی گفت: سهم بخش کشاورزی از کل مصرف سوخت کشور تنها 8 درصد است که حدود 4 درصد آن در حوزه مکانیزاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از وزارت نفت درخواست کردیم که برای تامین کارت سوخت کشاورزان ما نیز اقدام کند.

    وی افزود: در این راستا پیشنهاداتی برای استفاده از کارت‌های کشاورزی به جای کارت سوخت داده شده است، همچنین موضوع پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی نیز به همین دلیل انجام شده بود.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنها 450 هزار تراکتور و کمباین در کشور داریم که سهم زیادی از مصرف سوخت کشور ندارند.

    * بیمه ماشین‌آلات کشاورزی 30 درصد کاهش یافت

    عباسی با اعلام اینکه قیمت بیمه ماشین‌آلات کشاورزی 30 درصد کاهش یافته گفت: براساس مذاکراتی که با بیمه مرکزی انجام شد حاضر به کاهش 30 درصدی ماشین‌آلات کشاورزی شدند زیرا آنها ریسک دیگر خودروها را ندارند و میزان خسارت آنها کمتر است.

    وی با اشاره به اینکه معاینه فنی نیز عاملی بازدارنده برای حوزه مکانیزاسیون شده است گفت: با توجه به اینکه تراکتور در روستا تردد دارد و دود زیادی نیز نمی‌کند از معاینه فنی می‌خواهیم که جهت الزام برای پلاک‌گذاری آنها وجود نداشته باشد.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی گفت: این نمایشگاه از 21 تا 24 دی‌ماه سالجاری با عنوان نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، سیستم‌های نوین آبیاری در تهران برگزار می‌شود از تمام کشاورزان می‌خواهیم که در این نمایشگاه حضور یابند.

    عباسی همچنین در ارتباط با استانداردسازی ماشین‌آلات کشاورزی گفت: هزار نوع ماشین‌آلات و لوازم کشاورزی و آبیاری با همکاری سازمان ملی استاندارد و شرکتهای دانش‌بنیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

    وی گفت: بخش مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی در حوزه تحریم نه تنها عقب‌رفتی نداشته بلکه به کیفیت محصولات این بخش اضافه شده است و محدودیتی برای ما ایجاد نخواهد شد.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های جدید ایرانی مانند کاهنده مصرف برق و دستگاه مقابله با تگرگ در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود که برای کشاورزان مورد توجه است.

    عباسی با بیان اینکه محدودیتی در اعتبارات حوزه مکانیزاسیون نداریم گفت: بدون محدودیت به این بخش تسهیلات داده می‌‌شود به طوری که ماهانه 150 میلیارد تومان جذب این بخش می‌شود.

    * 9 تکنولوژی بومی مبارزه با سرمازدگی در اختیار کشاورزان قرار گرفت

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در کشورهای پیشرفته برای کاهش خسارت بلایای طبیعی مانند سرمازدگی از بخش مکانیزاسیون استفاده می‌کنند این وضعیت در ایران چگونه است گفت: 8 تا 9 تکنولوژی در این ارتباط شناسایی و بومی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

    عباسی افزود: براین اساس دستگاه‌هایی به کشاورزان معرفی شده تا در مناطق شمالی از آن استفاده می‌شود که امکان خسارت به باغات را حدود 90 درصد کاهش داده است اما هنوز تمام کشاورزان از این تکنولوژی‌های استفاده نمی‌کنند.

    وی یاداور شد: این تکنولوژی در دمای 4 تا 5 درجه زیر صفر کار می‌کند اما در صورتی که دمای هوا بیش از این پایین اید دیگر کارایی لازم را ندارد.

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این دستگاه رطوبت و درخشندگی هوا را در نظر می‌گیرد و در مواقع لازم به صورت خودکار شلیک‌هایی در مزارع انجام می‌شود تا خسارت کشاورزان بابت سرمازدگی کاهش یابد.

    * قیمت دستگاه مقابله با سرمازدگی

    عباسی تاکید کرد:‌شرکتهای بیمه‌ای و ستاد بحران کشور در صورتی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند میزان خسارت کشاورزان به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

    وی گفت: سامانه ضد تگرگ برای هر صد هکتار 200 میلیون تومان هزینه دارد که هزینه هر هکتار آن 2 میلیون تومان می‌شود اما این امر از خسارت 15 تا 20 میلیون تومانی که به هر هکتار وارد می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورد.

    * سالانه 12 هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی داریم

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: سالانه 10 تا 12 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی در کشور وجود دارد.

    عباسی تاکید کرد:  15 باغدار عمده ما در شمال کشور از این تکنولوژی استفاده کرده و نتیجه را گرفه‌اند.

    * بعد از تحریم هیچ شرکت خارجی ایران را ترک نکرده است

    رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: هیچ شرکت خارجی بعد از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشورمان با ایران قطع ارتباط نکرده و اروپاییان به طول کامل با ما در ارتباط هستند هرچند ما مشکل نقل و انتقال پول و مسائل بانکی داریم که درصدد رفع آن هستیم.

    بنابر این گزارش، سدزاده مجری آن نمایشگاه اظهار کرد: بعد از تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه کشورمان بسیاری فکر می‌کردند که دیگر کشورهای خارجی برای حضور در این نمایشگاه حضور نمی‌یابند اما در سالجاری نیز بدون تغییر مانند سالهای گذشته نمایندگان مستقیم شرکتهای خارجی از قبیل آلمان، ایتالیا، فرانسه و ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند و دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند.

    وی افزود: وزارت تعاون نیز تسهیلاتی برای حضور تعاونی‌ها در این نمایشگاه داده است به طوری که 50 درصد هزینه‌ آنها را تقبل می‌کند.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو