عصر بازار

یک کارشناس مسکن خبر داد:

تلاش برای افزایش قیمت مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه از بین می‌رود

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، ذهنیت افزایش قیمت شدید و سود مناسب برخی واسطه را از بین می‌برد، گفت:آغاز و اجرای این برنامه در بازار مسکن از سایر بازارها آسان‌تر است.

تلاش برای افزایش قیمت مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه از بین می‌رود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مهدی غلامی در پاسخ به این سوال که اعضای کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس در بررسی و تصویب مالیات بر عایدی سرمایه تا حدودی تعلل می‌کنند و اعلام می کنند برای تصویب و اجرای مالیات بر عایدی مسکن باید سایر بازارها نیز در این طرح دیده شود، گفت: هدف از مالیات بر عایدی سرمایه این است که تمام بازارها در این طرح حضور پیدا کنند، بنابراین این اقدام به نفع اقتصاد کشور است و هرچه تولید بیشتر باشد رونق اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد.

    وی افزود:اما تأکید بر آغاز این برنامه با بخش مسکن این است که اجرای این برنامه در بازار مسکن شدنی‌تر از سایر بازارها است، چون در خرید و فروش مبلغ نهایی می‌تواند درج شود، در حالی که در خرید و فروش مثلا سایر بازارها چنین چیزی امکان پذیر نیست.

    غلامی ادامه داد: دلیل دوم این است که بازار مسکن یک اثرگذاری کیفی و سهم بالایی برای نرخ تورم دارد که براساس آمارهای بانک مرکزی اثرگذاری بخش مسکن بر روی تورم 35 درصد است.

    *اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه با مسکن شروع شود

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه پس اگر دولت بتواند نرخ تورم را کاهش دهد، اثر مستقیم و به سزایی در بخش مسکن و بازارهای مواری خواهد داشت، اضافه کرد: مسکن کالای مورد نیاز آحاد جامعه است و بدون مسکن هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند زندگی کند و نبود آن اثر مستقیمی بر زندگی خانوارها می‌گذارد، پس این موارد نشان می‌دهد که باید اجرای این طرح با مسکن شروع شود و آرام آرام با جلو رفتن این طرح سایر بازارها نیز می‌توانند وارد مالیات بر عایدی سرمایه شوند.

    غلامی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد یک سری مقاومت‌هایی در داخل مجلس هم برای تصویبب مالیات بر عایدی مسکن وجود دارد، گفت: به هر حال مقاومت‌هایی وجود دارد و همان طور که همه می‌دانیم دوره رکود و رونق در بخش مسکن وجود دارد و برخی عنوان می‌کنند که چون دوران رکود مسکن است، به هیچ وجه سراغ طرح مالیات برعایدی مسکن نرویم، اما بعدها و در سال گذشته و امسال که رونق خرید و فروش رخ داد و قیمت‌ها افزایش یافت، همین مخالفان اعلام می‌کردند که در این برهه نیز نباید طرح مالیات بر عایدی مسکن اجرا شود.

    غلامی افزود: در حالی که اساس این طرح این است که چون دوره رونق و رکورد در بازار مسکن داریم، برخی کارشناسان این را می‌پذیرند که چون رکود و رونق داریم، تحریک تقاضا انجام دهیم و وام را افزایش دهیم و این دوران را مدیریت کنیم، اما برخی عنوان می‌کنند که چرا این دوره رونق و رکود وجود دارد، چون که ما رونق دائم نداریم.

    وی ادامه داد: پس یکی از دلایل آن افزایش قیمت‌ها وجود سوداگران است که قبل از گرانی مسکن و در دوران رکود مسکن می‌خرند و بعد در دوران رونق به فروش می‌رسانند، بنابراین از دوران رکود سود بیشتری می‌برند و اقدام به خرید در این دوره کرده و سپس وارد دوره رونق شده و سپس سود مناسب بعد از فروش واحد مسکونی می‌برند.

    وی افزود: پس وقتی از اساس با این موضوع مشکل داشته باشند، با این طرح مقابله می‌شود، پس اگر مالیات بر عایدی مسکن تصویب و اجرایی شود واسطه‌ها نمی‌توانند در دوره رکود به خرید مسکن اقدام و سپس در دوره‌ای که قیمت مسکن بالا می‌رود با سوء استفاده به قیمت بیشتر دامن زده و سود مناسبی ببرند.

    این کارشناس مسکن گفت:مالیات بر عایدی سرمایه این ذهنیت افزایش قیمت شدید و سود مناسب برخی واسطه را از بین می‌برد، چرا که وقتی یک رشد قیمت رخ می‌دهد، چون مالیات مناسبی از آن اخذ می‌شود، چندان برای گران شدن مسکن اقدامات نامطلوب انجام نمی‌گیرد، پس وقتی با اجرای این طرح این انتظارات از بین می‌رود انتظار دوره رونق و رکود فراموش شده و در کنار این موضوع با افزایش عرضه مسکن به طور مناسبی یک دوره رونق در بخش مسکن خواهیم داشت و دیگر سوداگران نمی‌توانند از سودهای هنگفتی که به دلیل وجود و اخذ مالیات از سود آنها کم می‌شود، بهره‌مند شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو