عصر بازار

دولت به ازای هر ایرانی در سال آینده چقدر هزینه می‌کند؟

عصر اعتبار- مصارف بودجه عمومی سال آینده حدود ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است، این یعنی سهم هر ایرانی از مصارف بودجه در لایحه سال ۹۸، حدود ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در سال و یا به عبارتی حدود ۴۵۵ هزار تومان در ماه است.

دولت به ازای هر ایرانی در سال آینده چقدر هزینه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیرامون لایحه بودجه سال 98 عنوان کرد: هر ایرانی در ماه حدود 600 تومان خرج مجلس شورای اسلامی می‌کند، 31 هزار تومان برای دفاع از کشور، 20 هزار تومان برای نظم و امنیت، 45 هزار تومان برای آموزش و پرورش، 20 هزار تومان برای آموزش عالی، 14 هزار تومان برای بهداشت و 49 هزار تومان برای درمان پرداخت می‌کند. همچنین 4600 تومان برای تامین منابع آبی کشور، 1900 تومان برای فرهنگ و هنر و 1300 تومان برای دین و مذهب مصرف می‌کند. هر ایرانی ماهانه 3800 تومان خرج ارتباطات، 400 تومان صرف گردشگری و یک 400 تومان دیگر هم برای محیط زیست و پرداخت می‌کند.

    همانطور که بودجه نشان می‌دهد، هر ایرانی به طور متوسط در سال حدود یک میلیون و 849 هزار تومان مالیات می‌دهد (در ماه 154 هزار تومان) و سه برابر آن یعنی 5 میلیون و 460 هزار تومان در سال خدمات دریافت می‌کند پس بقیه هزینه‌ها که مازاد بر مالیات‌هاست از کجا تامین می شود؟ باید موارد دیگر منابع درآمدی دولت هم در نظر گرفته شود.

    به عبارت دیگر اگر تصور کنیم که ساکنان یک ساختمان هستیم، در قبال شارژ مالیاتی ماهیانه 154 هزار تومان، بیش از 455 هزار تومان خدمات در ماه دریافت می‌کنیم. ضمن آنکه مدیریت ساختمان بیش از 148 هزار تومان از بابت چاه نفتی که در حیاط منزل کشف شده و امثالهم و 126 هزار تومان از محل درآمدزدایی از ساختمان (مثلا اجاره چند پارکینگ با مغازه مشاع ساختمان) و امثالهم بر میدارد و از هر واحد نیز بیش از 26 هزار تومان بابت وام جدیدی که مدیریت برای جبران کسری اداره امور ساختمان به نیابت از واحدها اخذ کرده می‌گیرد. البته مردم حق دارند که درباره کیفیت این خدمات که به آنها داده می‌شود سوال کنند یا ناراضی باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی