عصر بازار

عملکرد۶ماهه ارزی صندوق توسعه؛

پرداخت۳۷.۷ میلیارد دلار ارز نهایی شد

عصر اعتبار- مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده توسط صندوق توسعه ملی (اعلام وصول شده)تا آخر شهریور ۹۷ معادل ۴۰ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار بوده که از این رقم ۳۷ میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز رسیده است.

پرداخت۳۷.۷ میلیارد دلار ارز نهایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی گزارش عملکرد شش ماهه نخست امسال صندوق توسعه ملی نشان می دهد که از مبلغ کل تسهیلات ارزی اعلام وصول شده، معادل 37 میلیارد و 747 میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز (صدور نامه مسدودی به بانک مرکزی) رسیده است.

    براین اساس از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده مبلغی معادل 22 میلیارد و 41 میلیون دلار به طرح های بخش خصوصی، معادل 94 میلیون دلار به طرح های بخش تعاونی، معادل 15 میلیارد و 44 میلیون دلار به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و معادل 569 میلیون دلار به سایر موارد اختصاص یافته است.

    از کل مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادای عاملیت ارزی، مبلغ 16 میلیارد و 860 میلیون دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

    صندوق توسعه ملی اعلام کرده که علاوه بر تسهیلات مذکور، معادل 11 میلیارد و 350 میلیون دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی براساس قوانین مربوطه اختصاص یافته است.

    این صندوق گزارش داده است که تا تاریخ 31 شهریورماه امسال مبالغ مسدودی مربوط به این طرح ها به شرح زیر است:

    الف) معادل 8 میلیارد دلار برای طرح های مهار و تنظیم آب های کشور

    ب) معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای طرح های احیاء و توسعه اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام

    ج) معادل مبلغ 500 میلیون دلار برای طرح های انتقال آب به اراضی سیستان

    د) معادل 500 میلیون دلار برای طرح های آبیاری تحت فشار

    ه) معادل مبلغ 500 میلیون دلار برای طرح های آبرسانی به روستاها

    و) معادل مبلغ 350 میلیون دلار برای تکمیل طرح انتقال آب به اراضی سیستان

    این صندوق همچنین مبلغ 3 میلیارد و 208 میلیون دلار بابت اجرای بند (د) تبصره (4) قانون بودجه سال 97 و در مجموع مبلغی معادل 10 میلیارد و 830 میلیون دلار براساس سایر تکالیف محوله به صندوق توسط مراجع قانونی به طرح های مربوطه اختصاص داده است (مسدود شده).

    سپرده‌گذاری ارزی 7.239 میلیون دلاری صندوق توسعه در بانک‌ها

    بخش دیگری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به سپرده گذاری ارزی در بانک ها اختصاص یافته تا بانک های سپرده پذیر از طریق اعطای تسهیلات در چارچوب این قراردادها، این منابع را به طرح ها و فعالیت های مرتبط (از جمله بخش نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن و ...) تخصیص دهند.

    تا پایان تابستان امسال، مبلغ سپرده گذاری ارزی انجام شده در بانک های عامل معادل با 7 میلیارد و 239 میلیون دلار بوده و میزان سپرده های فعال از مجموع سپرده گذاری های ارزی انجام شده در پایان شهریورماه مبلغ 6 میلیارد و 214 میلیون دلار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی