عصر بازار

عملکرد ۶ماهه ریالی صندوق توسعه؛

۳۰.۳هزارمیلیاردریال سپرده‌گذاری شد

عصر اعتبار- صندوق توسعه ملی تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۳۰.۳ هزار میلیارد ریال در بانک‌های دولتی و خصوصی برای اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی سپرده‌گذاری کرد.

۳۰.۳هزارمیلیاردریال سپرده‌گذاری شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی آمار عملکرد شش ماهه نخست امسال صندوق توسعه ملی نشان می دهد که این صندوق در اجرای حکم ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، صندوق نسبت به سپرده گذاری در بانک های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح های اقتصادی اقدام کرده است.

    براین اساس میزان سپرده گذاری های انجام شده توسط صندوق در راستای اجرای قانون مذکور، در بانک های دولتی و خصوصی در شش ماهه نخست امسال، در مجموع برابر 30.3 هزار میلیارد ریال بوده است.

    به این ترتیب سرجمع سپرده گذاری های انجام شده از ابتدای سال 1394 تا پایان شهریورماه 97 در راستای اجرای ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2، به 252.7 هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

    از این میزان، تا تاریخ 31 شهریورماه امسال، از مجموع مبلغ 252.7 هزار میلیارد ریال سپرده گذاری شده نزد بانک ها، مبلغ 167.6 هزار میلیارد ریال از اصل منابع نزد بانک ها بوده(در قالب تسهیلات اختصاص یافته به متقاضیان که تا تاریخ فوق به مرحله بازپرداخت نرسیده و مانده قابل تخصیص از محل قراردادهای جاری) و باقی منابع به صندوق بازگردانی شده است (در قالب بازپرداخت اصل سپرده ها و مانده مصرف نشده قراردادهای اختتام یافته) که تمام این منابع بازگشتی و سودهای مربوطه، بار دیگر طی قراردادهای سپرده گذاری جدید جهت اختصاص به متقاضیان واجد شرایط در اختیار بانک ها قرار گرفته است.

    از طرفی براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فرآیند تسهیلات صندوق توسط بانک ها، در شش ماهه نخست امسال از محل قراردادهای فعال (تمام قراردادهای منعقد شده در سال 1397 و قراردادهای منعقد شده پیش از سال 1397 که طی شش ماهه اول امسال فعال بوده اند)، مبلغی بالغ بر 30.6 هزار میلیارد ریال به متقاضیان اختصاص یافته است.

    با احتساب مبالغ اختصاص یافته پیشین، سرجمع منابع تخصیص یافته به متقاضیان از ابتدای سال 1394 تا پایان شهریورماه سال جاری، در مجموع به میزان 142.3 هزار میلیارد ریال است که قسمتی از اصل این تسهیلات به طور کامل به صندوق بازپرداخت شده و قسمتی دیگر به عنوان تسهیلات جاری در اختیار متقاضیان است.

    همچنین در راستای اجرای «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی (مصوب سال 1396)»، که براساس آن و به منظور تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع صندوق را به طور قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و عشایری شود.

    صندوق توسعه ملی تا پایان شهریور امسال و در مرحله دوم (با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور)، نسبت به سپرده گذاری مبلغ 15 هزار میلیارد ریال در بانک ها یا صندوق های منتخب در قانون اقدام کرده که با احتساب مبالغ سپرده گذاری شده در سال قبل، سرجمع مبالغع سپرده گذاری شده در اجرای قانون مذکور از ابتدای تصویب تاکنون، 30 هزار میلیارد ریال؟ (معادل 774 میلیون دلار) است.

    براین اساس میزان کل سپرده گذاری های ریالی انجام شده توسط صندوق توسعه ملی در بانک های دولتی و خصوصی از ابتدای سال 1394 تا پایان شهریورماه امسال، در اجرای قوانین مربوطه معادل مبلغ 282.7 هزار میلیارد ریال است که در تاریخ 31 شهریورماه، مانده اصل این سپرده ها نزد بانک ها (شامل قراردادهای جاری و تسهیلات اختصاص داده شده به متقاضیان که تا تاریخ مذکور تسویه نشده اند)، مبلغی معادل 197.6 هزار میلیارد ریال است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی