عصر بازار

در سال نو میلادی:

فرانسه افزایش ۳ درصدی مالیات بر غول‌های فناوری جهان را کلید زد

عصر اعتبار- دولت فرانسه از امروز افزایش ۳ درصدی مالیات را برای شرکت‌های غول فناوری فعال در این کشور اعمال می‌کند.

فرانسه افزایش ۳ درصدی مالیات بر غول‌های فناوری جهان را کلید زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، از امروز یکم ژانویه سال 2019 میلادی شرکت های غول فناوری در فرانسه باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند. این اقدام بعد از آن گرفته شد که فرانسه تصمیم گرفت تا منتظر انجام اقدامی از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد افزایش مالیات نماند.

    برنوو مایر وزیر دارایی فرانسه گفت: دولت امیدوار است که درآمد آمالیاتی خود را 500 میلیون یورو به وسیله وضع مالیات بیشتر در شرکت های فناوری چند ملیتی از قبیل گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون افزایش دهد.

    این قانون در ماه گذشته میلادی اعلام شده بود. پاریس مدت ها است که به دنبال اجرای وضع مالیات های منصفانه تر برای شرکت های بزرگ فناوری در اتحادیه اروپا است. البته پیشرفت این موضوع در بروکسل با کندی پیش می رود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در وضع مالیات بیشتر بر روی شرکت های غول فناوری «سیلیکون ولی» اجماع ندارند.

    منتقدین می گویند، شرکت های بزرگ فناوری در حال کسب درآمد از اقتصاد کشورهای اروپایی هستند؛ اما از ساختارهای پیچیده ای برای دور زدن برخی از سودهای خود در اروپایی که مالیات پایینی دارد، استفاده می کنند.

    اتحادیه اروپا برای افزایش 3 درصدی مالیات بر روی درآمد شرکت های بزرگ اینترنتی که از داده های کاربران یا تبلیغات دیجیتالی درآمد کسب می کنند، بحث و گفتگوهایی داشته است. اما آخرین دور مذاکرات درباره این موضوع در ماه نوامبر به پیشرفت قابل توجهی نداشت.

    در حال حاضر فرانسه و آلمان برای وضع مالیات 3 درصدی بر روی آگهی های تبلیغات به اجماع رسیده اند. قرار است این دو قدرت اروپایی برنامه ای را برای اقدامات مشترک جدید در سال 2021 میلاید معرفی کنند. در حال حاضر فرانسه دلایل خود را برای افزایش مالیات دارد.

    بر پایه این گزارش، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه بعنوان منقد شرکت های بزرگ فناوری شناخته می شود. در ماه آوریل سال 2018 میلادی وی هشدار داد که گوگل و فیس بوک درحال تبدیل شدن به شرکت های بسیار بزرگ هستند و باید کنترل شوند.

    مکرون پیش از این گفته بود که نهار مجانی وجود ندارد. وقتی به خوبی تجارت می کنید، غیر ممکن است که فقط از یک طرف سواری مجانی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی