عصر بازار

مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر مطرح کرد:

۴۰۰ هزار میلیار تومان هر سال برای رفاه اجتماعی هزینه می شود

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر گفت: سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در خدمات رفاه اجتماعی هزینه می کنیم که بالغ بر حدود ۳۰ درصد کل تولید ناخالض کشور است.

۴۰۰ هزار میلیار تومان هر سال برای رفاه اجتماعی هزینه می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا واعظ مهدوی روز سه شنبه در همایش خیرماندگار (هر ایرانی یک نیکوکار) گفت: این شعار بسیار مهم است و امیدوارم روزی به این هدف برسیم. این هدف بیان می کند که همه انسان ها باعث پیوستگی شده و یک پیکره واحد را تشکیل می دهد و دردمندی عضوی از آن را اعضای دیگر برنمی تابند و از کنار آن بی تفاوت عبور نمی کنند.
    وی تاکید کرد: حوزه خیریه اشاره به این دارد که افراد نباید فقط به فکر خودشان باشند و باید دیگران را نیز کمک کنند. چطور که در بسیاری از کشورها و حتی در مصاحبه شغلی مسئولیت اجتماعی مسئله مهمی است. زمان استخدام از فرد در مورد زمانی که او صرف امور خیری که به ازایش پولی نگرفته یا به کارهای شخصی خودش مربوط نبوده حتما سوال می کنند و این نقش مهمی در استخدام فرد دارد.
    واعظ مهدوی با بیان اینکه انجام امیر خیر بیش از دیگران باعث ایجاد حس رضایت و شوق در انسان می شود افزود: نیکوکاری بخشی از شخصیت انسانها است و اگر کسی بخشی از زندگی خودش را به کار خیر اختصاص ندهد کامل نیست و این نقص را می توان در دیگر ارکان زندگی او نیز دید.
    وی ادامه داد: نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای بزرگ ما بعد از انقلاب بوده است. این نظام سعی کرده امر پرداختن به دیگران و رفاه اجتماعی و تامین آینده افراد را در کشور نهادینه کند. امسال در لایحه بودجه سال 98 در جدول شماره دو این لایحه 123هزار میلیارد تومان به امور رفاه اجتماعی اختصاص پیدا کرده است. یعنی حدود 11 هزار میلیارتومان یارانه غیر از یارانه پرداختی به مردم در این بخش از لایحه قید شده است که این مثلا حدود 135 هزار میلیارد تومان می شود. این عدد شامل یارانه ای که به مردم داده می شود و حدود 45 هزار میلیارد تومان در سال است، نیست.
    واعظ مهدوی گفت: در این میان می توان گفت حدود 280 هزار میلیارد تومان رقمی است که مستقیم در حوزه امور رفاه اجتماعی استفاده می کنیم. در همین راستا یکی از کارهای مهمی که در این حوزه باید انجام داد تدوین حسابهای مالی خیریه ها است تا بتوانیم برآوردی از این بخش داشته باشیم. این در حالی است که اگر این مبلغ را 100 هزار میلیارد تومان فرض کنیم و به آن 280 تا 300 هزار میلیارد تومان هزینه بخش عمومی اضافه شود، یعنی ما سالانه حدود 400 هزار میلیارد تومان در عملیات های رفاه اجتماعی هزینه می کنیم که بالغ بر حدود 30 درصد کل GDP کشور را تشکیل می دهد.
    وی افزود: اما چرا با این حدود هزینه ای که در قسمت رفاه اجتماعی می شود به نظر کارآمد نیست و باز هم یک پوشش تضمینی در برابر نوسانات اقتصادی و اجتماعی برای مردم حساب نمی شود؟ یک علت مهم آن این است که مجموعه های انجام دهنده این کارهای خیر با یکدیگر هماهنگ نیستند و بهترین نتیجه را به دست نمی آورند. به همین دلیل یکی از کارهای خوبی که در این زمینه می شود انجام داد شبکه ای شدن مجموعه هاست تا تجربیات و نظرات و ایده ها و نقاط ضعف و قوت خود را در اختیار یکدیگر گذاشته و تبادل نظر کنند.
    واعظ مهدوی در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: مسئولیت اجتماعی شرکت ها فرایندی بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. در حال حاضر عده ای از شرکت ها و مشاغل اقتصادی، واحدهای خیریه ایجاد کرده اند و در مسئولیت اجتماعی سهیم هستند که این کار باید گسترش پیدا کرده، نهادینه شود و رشد پیدا کند. بدون شک فرهنگ شدن این فعالیت ها اثرات خوبی در جامعه خواهد داشت.
    او با اشاره به اینکه مجموعه ها در حوزه امر خیر باید به سمت توانمندسازی، اشتغالزایی و یاد دادن ماهیگیری به دیگران گام بردارند تاکید کرد: مجموعه ها باید تبادل تجربه کنند. در همین زمینه باید مجموعه ها حیطه کاری شان را وسیع کرده و به مناطق محروم و نیازمند توجه بیشتری داشته باشند. از جمله شرق و جنوب کشور و استان های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان و ...
    مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرادامه داد: ما در صندوق بیمه عشایر و روستاییان عهده دار، بیمه های اجتماعی روستاییان هستیم. برای مردم روستا و قشر قانع این مناطق که در اقتصاد کشورمان موثر هستند پوشش بیمه قرار داده ایم. چرا که آنها در اقتصاد تولیدی و مقاومتی ما موثر هستند. در تلاش هستیم خیرین بیمه که امروزه اقدام به نذر بیمه می کنند شناسایی و آنها را تشویق به انجام این کار ها کنیم. خیر بیمه ای در واقع تضمین آینده برای دوره پیری جوانان زحمتکش عشایر و روستا است و این بسیار ارزنده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو