عصر بازار

ضعف آمارهای اقتصادی مرکز آمار در برابر بانک مرکزی

عصر اعتبار- اختلاف در ارائه آمارهای بانک مرکزی با مرکز آمار مساله است که با بروز پدیده تورم ملموس‌تر شده است؛ امری که یک اقتصاددان درباره آن معتقد است که آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار در حوزه اقتصاد ضعیف‌تر از آمارهای بانک مرکزی هستند.

ضعف آمارهای اقتصادی مرکز آمار در برابر بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در ماه‌های گذشته که نرخ تورم همزمان با جهش نرخ ارز صعودی بوده است، آمارهای بانک مرکزی درباره نرخ تورم معمولا دو تا سه درصد بیشتر از آمارهای مرکز آمار بوده که با توجه به اینکه افزایش تورم در بازارهای مصرفی ملموس‌تر است، از نظر فعالان اقتصادی آمارهای بانک مرکزی مقبول‌تر به نظر می‌رسد.

    حوزه آماری بانک مرکزی به عنوان نهادی متخصص در ارائه آمارهای اقتصادی، علاوه بر انتشار وضعیت جزئیات شاخص های اقتصادی، تحلیل و تبیین آنها را هم بر عهده دارد. با این حال اختلاف در نرخ تورم اعلام شده توسط این نهاد با مرکز آمار باعث شد تا علاوه بر اینکه آمار منتشر شده بانک مرکزی تنها بعد از مدت کوتاهی از روی سایت برداشته شود، مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی هم اعلام کند که اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

    در همین باره وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه آمارهای تخصصی بانک مرکزی در حوزه مسائل پولی و بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی در ارائه آمارهای خود علاوه بر انتشار آمارهای اقتصادی به تحلیل، تبیین و توصیف آمارهای اقتصادی به صورت ماهیانه، فصلی یا سالانه هم می¬پردازد که این مساله برای فعالان اقتصادی و اقتصاددانان حائز اهمیت است.

    او به تفاوت آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار هم پرداخت و گفت: مرکز آمار علاوه بر مسائل اقتصادی در حوزه مسائل اجتماعی هم آمارهایی را منتشر می کند. آمارهای مرکز آمار در حوزه اقتصاد ضعیف تر از آمارهای بانک مرکزی هستند. همچنین مرکز آمار تحلیلی هم از آمارهای اقتصادی ارائه نمی دهد در حالی که در آمارهای بانک مرکزی اینطور نیست.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرکز آمار نرخ تورمش را بر اساس تورم در هر دو حوزه شهر و روستا رائه می دهد ادامه داد: بانک مرکزی بر اساس تورم در شهرها نرخ تورمش را محاسبه می کند و همین باعث می شود تا مردم که اکثریت (70 درصد) آنها شهرنشین هستند نرخ تورم بانک مرکزی برایشان ملموس تر باشد. علت بالای نرخ تورم در شهرها هم به سهم بالای مسکن و حمل و نقل از سبد مصرفی شهروندان برکی گردد.

    او با بیان اینکه مسکن به تنهایی 30 درصد از وزن شاخص تورم را در معیشت خانوارها به عهده دارد این مورد را در شاخص تورم مرکز آمار دارای وزن کمتری توصیف کرد و گفت: به خاطر همین نکات است که در برآورد تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی به رقم 42 درصد می رسد در حالی که مرکز آمار این عدد را 37 درصد اعلام می کند.

    شقاقی شهری با تاکید بر اینکه اقتصاددانان در تحلیل های اقتصادی به آمارهای بانک مرکزی رجوع می‌کنند، ادامه داد: حوزه آماری بانک مرکزی در بین کارشناسان و فعالان اقتصادی مقبولیت بیشتری دارند چرا که این گزارشات مفصل اقتصادی خود را در سری های زمانی مشخص منتشر می کند؛ ضمن اینکه اساسا نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی به واقعیت زندگی اکثریت مردم نزدیکی بیشتری دارد.

    به گزارش ایسنا، اختلاف در نرخ‌ آمارهای اعلام شده توسط دو نهاد رسمی انتشار آمارهای اقتصادی با شدت گرفتن پدیده تورم در اقتصاد از نیمه اول سال جاری محسوس‌تر شد. بانک مرکزی به عنوان نهادی اقتصادی که مسئولیت انتشار آمارهای اقتصادی را به صورت تخصصی به عهده دارد در طول ماه‌های گذشته نرخ تورمی بیشتر از مرکز آمار را اعلام کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی