عصر بازار

بایزید مردوخی:

ناگزیر به اجرای حذف صفرها هستیم

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از حذف صفرها از پول ملی خبر داد. عبدالناصر همتی گفت که می‌خواهیم صفرها را از پول ملی حذف کنیم؛ اقدامی که به باور کارشناسان اقتصادی برای کنترل روانی نرخ تورم ضروری است.

ناگزیر به اجرای حذف صفرها هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران عصر، در دهه 70، حذف صفرها از پول ملی و تومان شدن واحد پولی کلید خورد. این طرح در همه 20 سال گذشته همواره در دستور کار بوده اما هر بار به دلایلی مسکوت مانده بود.
    نهایتاً در آذر ماه سال 95 هیأت دولت در جلسه بررسی لایحه بانک مرکزی، تغییر واحد پول ملی کشور را تصویب کرد. بر اساس این تصمیم قرار شد واحد پول کشور از ریال به تومان تغییر کند و هر تومان معادل 10 ریال باشد.
    این طرح اما به مجلس نرفت و با گذشت دو سال همچنان روی میز قرار داشت. حالا همزمان با رونمایی از تراول 50 هزار تومانی جدید و کمرنگ شدن صفرهای آن، عده‌ای این اقدام بانک مرکزی را مقدمه‌ای برای حذف صفرها از پول ملی می‌دانستند.
    عبدالناصر همتی روز یکشنبه با بیان اینکه نقدینگی 1700 هزار میلیاردی 30 درصد قدرت خود را به‌دلیل تورم از دست داده، عنوان کرد می‌خواهیم 4 صفر از پول ملی را حذف کنیم و باید این کار هر چه زودتر انجام شود. همتی گفت:حذف چهار صفر به این معنا است که به جای 10 هزار تومان گفته شود 10 تومان.
    موافقان چه می‌گویند؟
    برخی از کارشناسان اقتصادی موافق اجرای این طرح با تأکید بر اینکه اجرای حذف صفرها از پول ملی نیازمند اصلاحات ساختاری در بانک مرکزی و اصلاحات سیاست‌های پولی و مالی است، تصویب و اجرای هر چه سریعتر این طرح را ضروری می‌دانند.
    بایزید مردوخی از کارشناسان موافق این طرح معتقد است: شفافیت اعداد و ارقام کلان از مهم‌ترین ضرورت‌های حذف صفرها از پول ملی است.
    مردوخی در گفت‌و‌گو با «ایران عصر» با بیان اینکه خوشحالم که با همت بانک مرکزی این پیشنهاد به دولت رفته است اظهار امیدواری کرد که این طرح زودتر در دولت تصویب شود.
    وی با بیان اینکه ما از هزار تا میلیارد را می‌فهمیم اما میلیون میلیون میلیارد را نمی‌فهمیم، گفت: به همین خاطر خواندن اعداد بزرگ سخته و قابل فهم نیستند به‌عنوان مثال مشکل بزرگی اعداد و ارقام در سیستم مالی کشور موجب شده خواندن لایحه بودجه برای من کارشناس هم سخت باشد.بنابراین ناگزیر به اجرای حذف صفرها از پول ملی هستیم.
    وی ادامه داد: حذف صفرها از پول ملی کاری تکنیکی برای حسابداری دولت و سیستم بانکی است؛ ضمن اینکه درک هزینه‌های پولی برای مردم از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای این طرح به شمار می‌رود.
    این کارشناس اقتصادی درباره پیش نیازهای اجرای این طرح در شرایط کنونی هم گفت: حذف صفرها زمانبر است و باید سیستم‌هایی طراحی شوند که درک آن برای مردم آسان باشد و احیاناً اسکناس‌هایی که وجود دارد قابل تبدیل به واحد جدید پول باشد و همین‌طور سیستم بانکی بتواند حسابداری خود را تنظیم کند.
    مردوخی با تأکید بر اینکه حذف صفر یک مسأله اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: هر چند در اوایل کار تا مردم و جامعه بتوانند به سیستم جدید عادت کنند ممکن است برخی مشکلات ایجاد شود؛ اما اجرای این طرح، ضرر اقتصادی خاصی ندارد و این مشکل اینقدر بزرگ نیست که از اجرای این طرح صرفنظر کنیم.
    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به افزایش هزینه چاپ پول جدید اظهار داشت: هیچ تغییری در دنیا بدون هزینه نیست اما فایده اجرای این طرح بیشتر است. ضمن اینکه بانک مرکزی با ارائه راهکارهایی می‌تواند پول و اسکناس‌های موجود در بازار را به مرور خارج کند و نگذارد این اسکناس‌ها براحتی از بین بروند.
    مخالفان چه می‌گویند؟
    برخی از کاشناسان اقتصادی مخالف این طرح هم مخالف اجرای این طرح در شرایط حاضر هستند و می‌گویند که مردم به این اسکناس‌ها عادت کرده‌اند و پذیرش اسکناس‌ها و واحد پول ملی جدید برای مردم سخت است.
    مهدی تقوی از جمله مخالفان این طرح است. این کارشناس اقتصادی به‌«ایران عصر» گفت: برای اجرای این طرح باید اسکناس‌های جدید دور ریخته شود و دوباره یکسری جدید اسکناس و پول فلزی چاپ و ضرب شود که هزینه بر است.وی افزود: در حال حاضر ما با همین اسکناس‌ها و پول‌های خرد موجود در بازار مبادلات خود را انجام می‌دهیم و مشکلی نداریم.
    تقوی درباره اجرای این طرح و موضوع تورم گفت: حذف صفرها از پول ملی تأثیری بر نرخ تورم ندارد. دلیل تورم هم اسکناس‌ها نیست بلکه موضوع تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار است؛ بنابراین اجرای این طرح در این زمینه تأثیری ندارد. این کارشناس  اقتصادی تصریح کرد: الان بیشتر مبادلات مردم به‌صورت الکترونیکی و کارت‌های الکترونیکی است و مسأله خاصی وجود ندارد که نیاز به حذف صفرها یا تغییر واحد پول ملی باشد بنابراین حذف صفرها از پول ملی یک موضوع ضروری نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی