عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی ایران:

ایجاد یک کانال مالی مشخص بین ایران و هند می‌تواند ارتباطات تجاری را گسترش دهد

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد که با توجه به مکانیسم مالی مبتنی بر روپیه، روابط بانکی کشور گسترش یابد، گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند خواستار تاسیس اتاق مشترک با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای مبادله هیئت‌های تجاری بین دو کشور است.

ایجاد یک کانال مالی مشخص بین ایران و هند می‌تواند ارتباطات تجاری را گسترش دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی که در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان در هند به سر می‌برد، طی سخنانی در فروم اقتصادی ایران - هند گفت: این نشست ارزشمند را باید ادامه سفرهای مقامات عالی رتبه دو کشور بدانیم که دلیل محکمی بر تداوم پیوند محکم دولت‌ها می باشد. ما به عنوان فعالان بخش خصوصی از این رابطه سیاسی و نزدیک مقامات دو کشور  بهره برداری کرده و به تقویت روابط اقتصادی پاسخ مناسب دهیم.

    رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: موانع گمرکی از طریق اعمال تعرفه‌های تعویض نیز برای واردات محصولات ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی با تعرفه‌های بالا سد بزرگی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازار هند به وجود آورده است این در حالی است که محصولاتی با تعرفه صفر از دیگر کشورها وارد می شود در مقابل کالاهای تولیدی هند مثل چای و برنج بدون تعرفه تبعیضی وارد ایران می‌شود.
    شافعی تاکید کرد:  باید برای حل این مسئله چاره اندیشی کرده و راه را برای تدوین و اجرایی کردن توافقات تجارت ترجیحی بین دو کشور هموار کرد.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: امید است با توجه به توافقات درباره مکانیسم مالی مبتنی بر روپیه شاهد گسترش روابط بانکی کشور باشیم. در حال حاضر مشکل انتقال پول در زمینه دارو مشهود است این ارسال از طریق uco  و سنترال بانک انجام می‌شد که امروز متأسفانه با مشکل جدی مواجه شده است حدود 90 شرکت ایرانی در حوزه دارو با کشور هند همکاری  می کند، لذا ایجاد یک کانال مالی مشخص برای شرکت های ایرانی می تواند ارتباطات تجاری را گسترش دهد.
    شافعی افزود:  اخبار خوش این روزها در محافل مختلف اقتصادی کشور مطرح است که حذف دلار از مراودات تجاری و مبادلات مالی هند و ایران می باشد علاوه بر آن اعطای معافیت مالیاتی مبنی بر پرداخت های روپیه‌ای خرید نفت از ایران توسط مشتریان هندی به وصول مطالبات ایران خواهد انجامید. به بیان دیگر  وزارت دارایی هند طی دستورالعملی هزینه‌های پرداختی با روپیه توسط پالایشگاه های این کشور برای خرید نفت از ایران را از مالیات معاف کرده است. سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار با دو هدف تعمیق تامین روزافزون مواد اولیه هند و همچنین صادرات مجدد به بازار 500 میلیون پیرامون ایران توجیه  سرمایه‌گذاری مشترک را به شدت افزایش می دهد.
    وی تصریح کرد: بنابراین ایجاد شهرک صنعتی و سرمایه گذاری مشترک در چابهار می تواند این منطقه را به قطب اقتصادی قدرتمند تبدیل کند؛ با امکانات ترانزیتی بسیار خوب ایران که به سادگی می‌تواند به کریدورهای شمال-جنوب و همچنین بازار 500 میلیونی منطقه ایران شامل کشورهای سی آی اس، عراق افغانستان دست پیدا کند.
    رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در اهمیت راهبردی همکاری‌های ترانزیتی دو کشور هم این نکته کافی است که ارزش مبادلات ریالی هند با کشورهای حوزه cis و روسیه طی سالهای اخیر رقم قابل توجهی بوده است که در صورت بهره‌برداری مطلوب از خطوط راه آهن شمال جنوب هزینه‌های حمل و نقل و هند با این حوزه مهم کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
    وی گفت: بخش انرژی ایران به عنوان یکی از صاحبان اصلی انرژی دنیا می تواند بر شتاب توسعه اقتصادی هند به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان بیافزاید.
    شافعی تاکید کرد: انرژی ایران محور اصلی همکاری‌های اقتصادی و موتور جلوبرنده همکاری‌های تجاری ایران و هند است چرا که در سال های اخیر هند جزو سه کشور اول دنیا در مصرف انرژی بوده و از طرف دیگر ایران با دارا بودن مقام اول ذخایر نفت و گاز جهان در مجموع مطمئن‌ترین و با ثبات‌ترین تامین کننده انرژی هند به حساب آمده است که کماکان آماده همکاری گسترده در این بخش نیز است.
    وی ادامه داد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند تحت پوشش و حمایت اتاق ایران همکاری خود را در راستای اجرایی کردن توافقات فی مابین اعلام کرده و خواستار تاسیس اتاق مشترک  با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای مبادله هیئت های تجاری بین دو کشور می باشد.
    رییس اتاق بازرگانی ایران افزود:  بیایید فارغ از تحریم های یکجانبه آمریکا با اراده و گام های پر صلابت‌تر بیش از گذشته به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم.
    وی در پایان گفت: امیدوارم با عزم راسخ مقامات دو کشور و اشتیاقی که در بخش خصوصی دیده می شود بتوانیم به هدف 30 میلیارد دلاری دوکشور دست یابیم و سفر دکتر ظریف نقطه عطفی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی