عصر بازار

زمان فرود اقتصاد اژدهای آسیا فرارسیده است؟

بازگشت دلار با مذاکرات تجاری

عصر اعتبار- افزایش امیدواری‌ها نسبت به توافق تجاری چین و آمریکا از یکسو و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. از همین رو، قیمت هر اونس طلا امروز به ۱۲۸۸ دلار کاهش یافت. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی تا سطح ۱۲۹۸ دلاری افزایش یافت که بالاترین رکورد در ۶ ماه اخیر به‌شمار می‌رفت.

بازگشت دلار با مذاکرات تجاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص دلار نیز حدود 3/ 0 درصد نسبت به سبد ارزهای معتبر در بازارهای آسیایی رشد کرد؛ اما تا عصر بخشی از رشد خود را از دست داد. برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌‌دهد که فدرال رزرو آمریکا در طول ماه‌های آینده تصمیمی برای افزایش سریع نرخ بهره نخواهد داشت و این مساله می‌تواند به ضرر شاخص دلار باشد. به‌نظر می‌رسد سخنرانی مهم «جرومی پاول»، رئیس فدرال رزرو آمریکا ظرف روزهای آینده می‌تواند تاثیر مهمی بر نوسانات دلار و قیمت کالاهای راهبردی از جمله طلا داشته باشد. مذاکرات مهم تجاری آمریکا و چین در طول هفته جاری به میزبانی پکن برگزار می‌شود. امیدواری‌های زیادی وجود دارد که دو کشور بتوانند به توافق تجاری مناسبی دست یابند؛ اما از سوی دیگر، طولانی شدن روند مذاکرات نیز محتمل است؛ چراکه روند تهدید‌های تعرفه‌ای دوجانبه نیز به‌طول انجامیده بود و روند مذاکرات پیشین نیز ناموفق بود.
    چین در حال ذخیره طلا

    بانک مرکزی میزان ذخایر طلای این کشور تا پایان دسامبر 2018 را اعلام کرد. این حجم حدود 60 میلیون اونس برآورد شده است. حجم ذخایر طلای چین برای نخستین بار از اکتبر 2016 میلادی با افزایش روبه‌رو شده است. ذخایر طلای چین از اکتبر 2016 تا نوامبر 2018 میلادی در سطح 24/ 59 میلیون اونس ثابت باقی مانده بود. به‌نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی بزرگ اقتصادهای نوظهور از جمله روسیه و چین همچنان به خرید طلا ادامه خواهند داد. چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که قصد دارند سهم دلار آمریکا را در ذخایر ارزی خود کاهش داده و طلا را به‌عنوان جایگزین ذخیره کنند.به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی می‌تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر نوسانات قیمت این فلز گرانبها باشد. چین از سال 2009 تا 2015 میلادی هیچ گونه آمار رسمی از وضعیت ذخایر طلای خود منتشر نکرده بود؛ اما روند ذخایر طلای چین از سال 2015 تاکنون همواره صعودی بوده است.
    افول رشد اقتصادی چین پس از یک‌دهه

    بانک مرکزی چین اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماه پایانی سال 2018 میلادی به کمتر از 5/ 6 درصد رسیده است. براساس این گزارش درحالی‌که شرکت‌های چینی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، این معضلات مانع بزرگی برای افزایش رشد اقتصادی در فصل آخر سال 2018 به‌شمار می‌رود. این احتمال وجود دارد که روند نزولی رشد اقتصادی چین تا ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. دولت چین قصد دارد مالیات شرکت‌ها را کاهش دهد تا بخشی از فشارهای مالی بر شرکت‌های بزرگ چینی کاهش پیدا کند.

    بسیاری از شرکت‌های چینی مجبور به تعطیلی یا کاهش تعداد نیروی کار خود شده‌اند. رشد اقتصادی چین در سه‌ماه سوم 2018 میلادی نیز به کمتر از 5/ 6 درصد رسیده بود که پایین‌ترین رشد اقتصادی چین از زمان وقوع بحران مالی و اقتصادی جهان در سال 2008 به شمار می‌رفت. ادامه تنش‌های تجاری با آمریکا و وضع تعرفه‌های سنگین تجاری، عامل مهمی برای کاهش رشد اقتصادی چین ظرف ماه‌های اخیر بوده است. مقام‌های چینی در طول ماه‌های آینده تدابیر ویژه مالی و پولی برای حمایت از رشد اقتصادی اتخاذ خواهند کرد.

    همان‌طور که کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری در چند نوبت متوالی اجرا شده است تا پول بیشتری در اختیار بانک‌های تجاری قرار گیرد، وضعیت تخصیص تسهیلات مالی به شرکت‌ها با پول آزاد شده منجر به کمک به شرکت‌های چینی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی