عصر بازار

سهم بهره‌وری در اقتصاد ایران ۷ درصد است

عصر اعتبار- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به عدم بهره‌وری به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد که سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور از انباشت سرمابه و اشتغال کمتر است.

سهم بهره‌وری در اقتصاد ایران ۷ درصد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز (چهارشنبه) جشنواره ملی حمایت از تولید ملی (حاتم) با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی و با حضور وزیر و عده‌ای از معاونان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

    در این نشست، فاطمه پهلوانی - رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران - معنی بهره‌وری را استفاده کارا و ثمربخش از عوامل تولید عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران عدم بهره‌وری و رقابت‌پذیر نبودن بنگاه‌های اقتصادی است.

    پهلوانی با اشاره به کیفیت پایین، فقدان نوآوری و هزینه تمام شده بالا در تولید محصولات داخلی، اظهار کرد: سهم بهره‌وری از سال 2000 تا 2015 در ایران 7 درصد بوده و این عدد از سال 1970 تاکنون ثابت بوده است.

    وی افزود: این در حالی است که سهم بهره‌وری از سال 2000 تا 2015 در پاکستان حدود 42 درصد بوده است.

    به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، سهم انباشت سرمایه و اشتغال در رشد اقتصادی ایران بین سال‌های 2000 تا 2015 به ترتیب 85 و 8 درصد بوده است.

    پهلوانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به جای بهره‌ور بودن، منبع‌محور است، تصریح کرد: ایران در کنار ویتنام، نپال و بنگلادش که حتی بهره‌وری منفی نیز داشتند جزء کشورهایی است که کمترین نرخ بهره‌وری را به خود اختصاص داده است.

    وی با بیان اینکه تاکید سازمان بیشتر بر ارتقا کیفیت نهاده‌های تولید به جای کمیت آن‌ها است، گفت: علی‌رغم بالارفتن سطح تحصیلات در کشور در سال‌های اخیر، آموزش کیفیت مطلوبی ندارد.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری 12 درصد است که 40 درصد از بیکاران از میان فارغ‌التحصیلان آموزش عالی هستند، تصریح کرد: در کنار وضعیت بد اقتصادی مشکل دیگر کیفیت تحصیل است، بطوریکه احتمال اشتغال افراد توانمند در بخش‌های مختلف کمتر است.

    پهلوانی با اشاره به اینکه نتیجه تولید ملی از طریق دادن رانت‌های دولتی عدم رضایت مشتری و کیفیت محصولات است، اظهار کرد: واحدهای اقتصادی باید در سطح بنگاه باید از تکنیک‌هایی برای افزایش بهره‌وری استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی