عصر بازار

در راستای دلار ستیزی صورت گرفت

کاهش ذخایر دلار در روسیه به کمترین میزان در تاریخ این کشور

عصر اعتبار- در راستای دلار ستیزی،‌ روسیه سهم دلار را در ذخایر ارزهای خارجی این کشور به کمترین میزان در تاریخ این کشور رساند.

کاهش ذخایر دلار در روسیه به کمترین میزان در تاریخ این کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک مرکزی روسیه تلاش می‌کند وابستگی خود به دلار را به شدت کاهش دهد به همین منظور سهم دلار را در ذخایر خارجی این کشور به پایین‌ترین سطح تاریخی رسانده است.

    بانک مرکزی این کشور حدود 100 میلیارد دلار از ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تبدیل کرده است.

    براساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، سهم دلار آمریکا در ذخایر بین‌المللی روسیه طی سه ماه گذشته یعنی در فاصله ماه مارس و ژوئن 2018 به شدت کاهش یافته و از سهم 43.7 درصد به 21.9 درصد رسیده است. این کاهش ذخایر دلاری باعث شده که سهم یورو 32 درصد و سهم یوآن چین به 14.7 درصد برسد و سایر ارزها به غیر هم حدود 14.7 درصد باشدکه شامل 6.3 درصد پوند انگلیس، 4.5 درصد ین ژاپن و 2.3 درصد دلار کانادا و یک درصد دلار استرالیاست.

    کل سرمایه‌های بانک مرکزی در ارزهای خارجی و همچنین طلا با 40.4 میلیارد دلار  افزایش از جولای 2017 تا ژوئن 2018 به 458.1 میلیارد دلار رسیده است.

    روسیه در حال حاضر دامپینگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا را  هم در دستورکار دارد و در ماه آوریل شروع کرد و تنها در بهار گذشته به 81 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا چوب حراج زد که این دقیقا هم‌زمان با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های تجاری و مقامات دولتی این کشور بود.

    کرملین به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا و فشارهایش تنها باعث شده روسیه ارز جایگزینی را برای دلار پیدا کند و مطمئن شود که امنیت اقتصادی کشورش تضمین است و دیگر کشورها نظیر چین و ایران هم چنین راهکاری را برای تغییر مبادلات دلاری با ارزهای ملی دنبال می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی