عصر بازار

وام‌های دانشجویی پاشنه آشیل کاهش رشد اقتصادی آمریکا

عصر اعتبار- هیچ وقت در تاریخ آمریکا بدهی‌های دانشجویی به میزان سال ۲۰۱۸ نرسیده بود، به گفته رئیس کل بانک مرکزی آمریکا این مسئله در سال‌های آینده رشد اقتصادی این کشور را کاهش خواهد داد.

وام‌های دانشجویی پاشنه آشیل کاهش رشد اقتصادی آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بدهی وام‌های دانشجویی در آمریکا به قدری افزایش یافته که پس از وام مسکن بیشترین بدهی را در این کشور به خود اختصاص داده است.

    *بدهی 100 هزار دلاری برای تحصیل

    تونی وینسنت سه سال پیش کارشناسی ارشد خود را در رشته بهداشت عمومی دریافت کرد. وی در طول سالیان تحصیل مجبور شده است 100 هزار دلار وام دانشجویی بگیرد.

    این دانشجوی سابق آمریکایی برای تحصیل در دوره کارشناسی 15 هزار دلار دریافت کرده و برای دوره کارشناسی ارشد 85 هزار دلار به بدهی وی افزوده شد و در نهایت وینسنت زمانی که مدرک خود را از دانشگاه معروف جورج واشنگتن دریافت کرد، 100 هزار دلار بدهکار بود.

    وی مجبور است پیش از دریافت دسته چک خود این بدهی را تسویه کند.

    وینسنت موفق شده است به عنوان یک مدیر برنامه‌ریزی در یک سازمان غیردولتی مشغول به کار شود اما با گذشت حدود سه سال از اشتغال، وی هنوز 80 هزار دلار بدهکار است و در سن 32 سالگی در سال‌های نخست اشتغال قرار دارد.

    *44 میلیون فارغ التحصیل آمریکایی بدهکار وام دانشجویی

    در واقع وینسنت یکی از 44 میلیون دانشجوی آمریکایی است که بدهی وام دانشجویی دارد.

    همه این 44 میلیون آمریکایی در مجموع یک و نیم تریلیون دلار بدهی دانشجویی دارند که پس از وام مسکن بیشترین میزان بدهی در آمریکا محسوب می‌شود.

    در واقع بدهی وام دانشجویی 7 درصد کل بدهی‌های آمریکا را شامل می‌شود و این در حالی است که باندها و مؤسسات نیز به صورت خصوصی 64.2 میلیارد دلار دیگر به دانشجویان وام داده‌اند.

    بنا به مطالعات انجام شده توسط بانک مرکزی فدرال آمریکا در ماه ژوئن 2018 منتشر شد ، 42 درصد دانشجویان آمریکایی مجبورند تا برای تحصیل خود وام دریافت کنند و متوسط بدهی دانشجویان با سن 20 تا 30 سال 25 هزار دلار است.

    انتظار می‌رود این متوسط برای دانشجویانی که در سال 2016 تحصیل خود را آغاز کرده‌اند به 37 هزار دلار افزایش یابد.

    دبیر شورای تحصیل آمریکا می‌گوید تعداد دانشجویان در آمریکا رو به افزایش است و افراد بیشتری در حال رفتن به مدارس هستند.

    در پائیز 2018 حدود 20 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل بوده‌اند که این رقم در سال 2000 پانزده میلیون بود.

    در واقع گرفتن مدارج تحصیلی بالا هیچ وقت به اندازه حالا برای دانشجویان آمریکایی اهمیت نداشته است.

    بنا به مطالعات انجام شده توسط دانشگاه جرج تاون در سال 2020 برای حضور در 65 درصد از فرصت‌های شغلی در آمریکا حداقل به مدرک تحصیلی کارشناسی نیاز خواهد بود.

    *4 برابر شدن هزینه تحصیل در آمریکا

    طی سه دهه گذشته هزینه تحصیل در آمریکا 4 برابر شده است و حتی هزینه 4 سال تحصیل در یک کالج دولتی به 20 هزار دلار افزایش یافته است و این در حالی است که برای 4 سال تحصیل در دانشگاه غیردولتی، دانشجویان آمریکایی باید به طور متوسط 50 هزار دلار هزینه کنند.

    *بسیاری از فارغ التحصیلان آمریکایی نمی توانند حتی قسط 350 دلاری بپردازند

    دانشجویان آمریکایی مجبورند به طور متوسط ماهانه 351 دلار برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی قسط بدهند که این مسئله حدود 10 سال ادامه پیدا می‌کندو این در حالی است که بخش قابل توجهی از این دانشجویان توانایی پرداخت این قسط را نداشته و با گذشت حدود 2 سال  اقساط این وام‌ها عقب می‌افتد.

    کنستانتین یانلیس استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک است و تحقیقات خود را معطوف به وام‌های دانشجویی در آمریکا کرده است.

    وی بر مبنای تحقیقات خود می‌گوید:‌ در میان بیش از 40 میلیون دانشجوی بدهکار آمریکایی حدود 10 درصد آنها پس از دو سال توانایی پرداخت اقساط را از دست می‌دهند.

    در 90 درصد موارد وام‌های دانشجویی از سوی دولت آمریکا ارائه می‌شود و این بدان معناست که در نهایت این وام‌ها از سوی مالیات ارائه شده توسط مردم تامین می‌شود.

    با توجه به اینکه انتظار می‌رود تعداد دانشجویانی که توانایی پرداخت اقساط خود را از دست می‌دهند در آینده افزایش یابد، شرایط بدهی‌های دانشجویی در آمریکا به مرز هشدار رسیده است.

    ارزیابی‌های مؤسسه بروکینگز نشان می‌دهد که در سال 2023 حدود 40 درصد دانشجویان بدهکار آمریکایی با مشکل عدم توانایی در پرداخت اقساط وام‌های خود مواجه خواهند شد و رسانه‌های آمریکایی این بحران را هم سطح با بحران بزرگ اقتصادی در سال 2008 می‌دانند.

    CNBC از این مسئله به عنوان یک حباب صحبت می‌کند و رسانه‌های دیگر نظیر مارکت واچ و فاکس نیوز نیز عملا به آن لقب بحران داده‌اند.

    پیش از فاجعه اقتصادی سال 2008 بانک‌های آمریکایی وام‌های مسکنی را که بازپرداخت آنها را با ریسک بالا ارزیابی کرده بودند و اعتبار دارندگان این وام‌ها کم ارزیابی شده بود را به عنوان دارایی‌های پر ریسک مالی فروختند و در نهایت این مالیات دهندگان آمریکایی بودند که با پول آنها این بانک‌ها نجات یافتند. می‌توان گفت که این بار هم دوباره از جیب مردم آمریکا باید این بحران رتق و فتق شود.

    جروم پاول رئیس کل بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در ماه مارس سال 2018 در جمع نمایندگان کنگره آمریکا گفت: وام‌های دانشجویی در بلندمدت می‌تواند بر اقتصاد آمریکا تاثیر منفی بگذارد چرا که در راستای بازپرداخت آنها جوانان دیگر نخواهند توانست اقدام به خرید خودرو و خانه کنند و بنابراین نرخ مصرف در آمریکا کاهش خواهد یافت.

    پاول در سخنان خود هشدار داد: این مسئله چیزی نیست که شما بتوانید یک روزه و در شرایط کنونی آن را حل کنید. چرا که رشد بدهی وام‌های دانشجویی ادامه خواهد داشت و به طور قطع این مسئله می‌تواند رشد اقتصادی آمریکا را کاهش دهد.

    دولت قبلی آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما قصد داشت تا کمک‌هایی را برای دانشجویان در راستای بازپرداخت بدهی‌های خود فراهم کنند و برای دانشجویانی که پس از فراغت در بخش‌های عمومی مشغول به فعالیت هستند طرح بخشش وام دانشجویی در نظر بگیرد اما وزارت آموزش آمریکا در دولت کنونی ترامپ اعلام کرده است که 99.5 درصد درخواست‌ دانشجویان برای جای گرفتن در این برنامه و طرح از سوی دولت رد شده است.

    در واقع دولت ترامپ قصد ندارد به اجرای طرح بخشش وام‌های دانشجویی در آمریکا ادامه دهد.

    در حالی وام‌های دانشجویی به بحرانی اقتصادی در آمریکا بدل می‌شود که عملا جوانان آمریکایی در این که مجبور هستند تحصیل کنند شکی نداشته و دریافت وام‌ها را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده خود تلقی می‌کنند.

    هزینه تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در آمریکا بسیار بالاست و همین امر باعث می‌شود تا دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی  مجبور شوند وام‌های 6 رقمی و بسیار کلان برای تحصیل خود دریافت کنند.

    مجموع بدهی‌های دانشجویی در آمریکا نخستین بار در سال 2011 از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد و از آن زمان به بعد حجم این بدهی‌ها حتی از مجموع بدهی کارت‌های اعتباری خانوارهای این کشور بیشتر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی