عصر بازار

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:‌

ساختار مالیاتی کشور قابل قبول نیست

عصر اعتبار- خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه باید نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه‌مدت تغییر کند، تصریح کرد: نکاتی که رهبر معظم در حوزه بودجه اشاره کرده‌اند، بیانگر ضرورت و اهمیت تحول است.

ساختار مالیاتی کشور قابل قبول نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران،  با اشاره به لایحه بودجه سال 98 در مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس در حال رسیدگی به لایحه کشور است، لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه یک کشور در طول یک سال است. بعضی از تحلیل گران سیاسی و اقتصادی می گویند نقشه راه را به ما بگویید تا ما تحلیل خود را از حوزه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور ارائه کنیم.

    وی تصریح کرد: نقش بودجه تعیین کننده است، بنده توصیه هایی برای دولت محترم داشتهام که به نظر کارشناسان مورد توجه قرار نگرفته است.

    خطیب نماز جمعه تهران با بابیان اینکه ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه 98 با سال های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی شود، افزود: البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته است. قدم های کوتاه برای کاهش بعضی هزینه ها برداشته شده است اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نبوده است. ما امروز نیازمند تحول در این حوزه هستیم. باید نگاه به نظام بودجه ریزی در کوتاه مدت تغییر کند و نکاتی که رهبر معظم انقلاب در حوزه بودجه اشاره داشتند بیانگر ضرورت و اهمیت این تحول است.

    حجت الاسلام ابوترابی اظهار داشت: باید در سه حوزه، سیاست های مالی، سیاست های پولی و نظام بانکی کشور شاهد تحول جدی باشیم، تاکید کرد: اگر سیاست های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد در سال های پیش رو با مشکلات جدی رو به رو خواهیم بود.

    وی با تاکید براینکه اگر سیاست های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت نخواهد بست، افزود: اگر نظام بانکی اصلاح نشود رشد نقدینگی زاییده از بی انضباطی نظام بانکی برای کشور چالش های جدی خلق خواهد کرد به همین جهت در حوزه اصلاح سیاست های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم.

    خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: ساختار مالیاتی کشور قابل قبول نیست. امروز صاحب نظران اظهار می کنند که بین 40 تا 50 درصد فرار مالیاتی داریم. یعنی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان یا حتی بیش از این که این عدد بسیار بزرگ است.

    ابوترابی فرد با بابیان اینکه توجه کنید اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، گفت: جامعه در حال رشد و در حال رکود باید پرداخت های مالیاتی داشته باشد. امروز یکی از شاخص ها در حکومت،  نظام مالیاتی سالم و عادلانه است که ما با آن فاصله بسیار زیادی داریم.

    وی با بابیان اینکه دریافت مالیات از کسانی که سود کسب کرده اند از اهمیت بالایی برخوردار است که این باید با میزان درآمد و سود آن فرد ارتباط مستقیم سالیانه داشته باشد و متناسب با سود سالیانه مالیات پرداخت کنند، اظهارداشت: نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند اما فرار مالیاتی در کشور یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می کنند.

    خطیب نماز جمعه تهران می گوید: دو بنگاه اقتصادی وجود دارد که یکی مالیات پرداخت می کند و دیگری فرار مالیاتی دارد. این دو بنگاه نمی توانند رقابت کنند؛ این حرکت به قدرت رقابت در جامعه آسیب می زند و فساد اقتصادی تولید می کند.

    حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به اینکه پایه های مالیاتی باید افزایش پیدا کند، گفت: کشورهایی که خود را از تورم نجات دادند همگی نگاه ویژه به پایه های مالیاتی داشتند،  ما امروز از بسیاری از بخش ها مالیات دریافت نمی کنیم. بعضی از افرادی که دستگاه قضایی آنها را محاکمه کرد به عنوان انسان متخلف در نظام اقتصادی کشور ده ها حساب بانکی داشتند،  منابع کلانی جابجا شد و یک ریال پرداخت مالیاتی نداشتند.

    وی با طرح این این پرسش ها که «این چطور نظام اقتصادی است؟، این چه نظام مالیاتی است؟، تاکید کرد:  دستگاه مالیاتی کشور برای آنکه بتواند عادلانه مالیات دریافت کند نیازمند به اطلاعات است. همه دستگاه ها باید اطلاعات را طبق قانون به دستگاه های مالیاتی کشور تحویل دهند.

    خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: در بعضی از کشورها اگر کسی بخواهد حساب بانکی باز کند باید با تایید دستگاه مالیاتی باشد تا کاملا مورد رصد قرار گیرد از این رو در کشوری که نظام استکبار این تنگاناها را ایجاد کرده است باید اصلاح ساختار مالیاتی کشور دستور اول قرار گیرد.

    حجت الاسلام ابوترابی فرد با بابیان اینکه نمایندگان محترم مجلس باید به این حوزه به صورت جدی بپردازند و این کار را بدون کمترین تعرض به حقوق افراد انجام دهند، گفت: مراقب باشید مبادا یک ریال از یک برادر یا خواهر مسلمان اضافه دریافت شود که این حرام است،  این مخالف موازین شرعی و قانونی و  خیانت به نظام و ملت است.

    وی گفت: همانطور که فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است چون با این کار حقوق ضعفا تضعیف می شود. یکی از حوزه های مهم برای اصلاح سیاست های مالی اصلاح ساختار مالیاتی است که مرکز پژوهش ها به این حوزه پرداخته است و نمایندگان نیز باید آن را مورد توجه قرار دهند و پایه های جدید مالیاتی را خلق کنند.

    وی با بابیان اینکه، دومین نکته در جهت اصلاح سیاست های مالی کاهش هزینهها است، تاکید کرد: در کنار افزایش درآمدهای واقعی باید هزینه ها کاهش یابد. نمی تو ان بدون کاهش هزینه ها، قدمی برداشت. کشور همسایه ما که در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم 60 درصد و 50 درصد را تجربه می کرد، با مدیریت هزینه ها قدم های اصولی برداشت.

    خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز باید هزینه ها را مدیریت کنیم، گفت:افزایش حقوق ها باید متناسب با منابع تعریف شود؛ همکاران عزیز در مجلس شورای اسلامی، افزایش حقوق با دست اندازی به منابع بانک مرکزی و منابع دیگر بانک ها یعنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت خیانت ملت ایران است.

    حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه این موارد واقعیات اقتصادی است، اذعان داشت: ما در ظاهر پیام می دهیم که 10 تا 20 درصد حقوق ها افزایش یافته است اما در پس پرده، پیام این است که 30 درصد تا 40 درصد ارزش پول کشور کاهش یافته است. این اقدام صحیحی نیست کاهش هزینه های عمومی باید جزء مسائل اصلی باشد. به عنوان مثال اعتبارات یک نهاد به شرح ذیل است:

    «در سال 93، 75 میلیارد تومان مصوب مجلس برای نهادی بوده است و با توجه به ابزار تخصیص و کمبود منابع، آنچه مصوب می شود تخصیص داده نمی شود. این نهاد در عملکرد 97 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است. یعنی 28 درصد رشد داشته است. این چگونه ضابطه ای است؟»

    وی با خطاب قرار دادن، مسئولان، تصریح کرد: ای مدیران، این گونه کشور اداره نمی شود! نهادی که می خواهد برای نظام حق قدرت داشته باشد باید مصالح ملت ایران را ببیند.

    خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در سال 94 به صورت مصوب 119 میلیارد تومان بودجه برای این نهاد اختصاص یافت و شاهدیم که براساس عملکرد افزایش بودجه اعمال شده است، خاطنرشان کرد: بودجه این نهاد از 75 میلیارد تومان به 119 میلیارد در سال 94 افزایش یافته است. این در حالی است که کشور با مشکلات اقتصادی روبروست. این چه نحوه تخصیص منابع است، کدام ضابطه اقتضاء می کند، کدام قانون چنین اجازه ای می دهد؟

    ابوترابی فردتاکید کرد: ماباید در جهت کاهش هزینه ها  حرکت کنیم. مدیران محترم شما دغدغه فرزندان و خانواده خود را دارید، فرزندان شما در صورتی می توانند آینده ای مطمئن داشته باشند که هزینه های کشور مدیریت شود. در برابر افزایش هزینه ها باید ایستاد. این افزایش هزینه نمی تواند راه را هموار کند.

    وی با بیان اینکه کاهش بدهی های دولت یکی دیگر از حرکت هایی است که باید در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور انجام شود، گفت: با افزایش بدهی های دولت نمی توانیم شاهد کاهش تورم در کشور باشیم که این غیرممکن است. باید هزینه ها کاهش یابد تا بدهی ها هم کاهش یابد.

    خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: باید درآمدهای نامشروع مالیاتی افزایش یابد تا بدهی ها کاهش یابد. ما در این چند سال شاهد رشد بدهی های دولت هستیم.

    ابوترابی فرد با بیان اینکه در بودجه سال جاری برای استقراض و فروش اسناد مالی و اسناد خزانه 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهارداشت: این یعنی 50 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از فروش اسناد مالی به دست می آید. این می تواند برای رشد کشور و اقتصاد، منشأ اثر باشد. اگر با نسبت صحیح، نسبت به تولید ناخالص داخلی باشد و در حوزه هایی که خلق ثروت می نماید هزینه شود نه در حوزه های جاری.

    وی تاکید کرد: نباید فاصله بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از 40 درصد افزایش یابد. کمتر از 40 درصد خود در موضع آسیب جدی است و این روال منتهی به کاهش این فاصله خواهد شد. در برنامه ششم هم پیش بینی شده است که تا پایان برنامه نباید این فاصله کمتر از 40 درصد شود.

    خطیب نماز جمعه تهران با تاکید براینکه استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری است، گفت: افزایش نظارت قانونمند و سیستمی بانک مرکزی بر بانک های دولتی و خصوصی ضرورت اصلی و کلیدی انقلاب و نظام است.

    حجت الاسلام ابوترابی تصریح کرد: تجدید ساختار عملیاتی و مالی بانک ها امروز مطالبه جدی نمازگزاران جمعه است.

    وی با بابیان اینکه بحث درآمدهای اقتصادی موضوع مهمی است که نمایندگان محترم در مسیر واریز درآمدهای اختصاصی به خزانه و تخصیص مجدد آن باید قدم بردارند، اظهارداشت: امروز این نیاز قطعی است، پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه تمام درآمدهای حاصله از نفت باید به صندوق توسعه واریز شود، پیشنهاد درستی است.

    خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: دولت اگر نیاز دارد 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی را از صندوق توسعه دریافت کند و اگر هزینه ها با منابع تطبیق نکرد که نمی کند، مجدداً می تواند از صندوق توسعه به صورت شفاف با روش های مناسب و با نظارت بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور از آن منابع بهره ببرد اما به دنیا پیام دهیم که شما در اندیشه کاهش فروش نفت ایران هستید و ما در اندیشه قطع رابطه، هزینه های جاری با منابع نفتی هستیم.

    حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه این پیام الهام بخشی است، گفت: امیدوارم نماینده های مجلس، آینده را ببینند. خدا را شاهد می گیرد که اگر منافع بلندمدت ملت را ببینید خداوند در دنیا و آخرت همراه شماست و در حوزه های انتخابیه هم آبرومند خواهید بود حتی اگر رأی نیاورید.

    وی گفت: ملاک تصمیم نمایندگان نباید رأی باشد. ملاک تصمیم باید منافع بلندمدت ایران باشد؛ ملاک تصمیم باید کاهش تورم با تولید حداکثری افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه هاست.

    حجت الاسلام ابوترابی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دنیای استکبار را در حیرت قرار داد و آن به خاطر دستاورد عمل صالح است، گفت: این عمل صالح، دستاورد معرفت خداست. دستاورد اطاعت و تسلیم شدن در برابر وحی است.

    وی گفت:در جامعه اسلامی اقتصاد هدف نیست و ابزاری برای تعالی و تکامل انسان است، از این رو برای تعالی و استحکام جامعه انسانی به اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو