عصر بازار

آغاز مطالعات بانک مرکزی برای بهره گیری از فناوری بلاک چین

عصر اعتبار- طالبی، از مطالعات متمرکز بانک مرکزی برای بهره گیری از فناوری بلاک‌چین خبر داد.

آغاز مطالعات بانک مرکزی برای بهره گیری از فناوری بلاک چین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، محمد طالبی دبیرکل بانک مرکزی  با اشاره به  اهمیت بلاک چین در امنیت شبکه  اظهار کرد: بسیاری از مشکلات موجود در دنیای مالی فعلی مانند جعل و کلاهبرداری با سیستم Encrypt (رمزنگاری) پیشرفته‌ای که در بلاک‌چین وجود دارد، کلاً متحول خواهد شد.

    طالبی درباره اهمیت و ضرورت بررسی‌های جدی راجع به تکنولوژی BlockChain، با این مقدمه که بلاک چین تکنولوژی جدیدی است که در دنیا مطرح شده و پیش بینی می‌شود تحول بزرگ در دنیا بعد از اینترنت باشد، افزود: پیش‌بینی می‌شود بلاک‌ چین تمام ساختار‌هایی که توسط اینترنت ایجاد شده  را وارد تحول جدیدی کند.

    وی با بیان اینکه تحولات بزرگ در نظام مالی یکی از تغییراتی است که توسط تکنولوژی بلاک‌ چین رقم خواهد خورد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که نظام مالی در عصر بلاک چین تا حد بسیار زیادی تغییر کند.

    دبیرکل بانک مرکزی، مهمترین خصوصیت بلاک‌ چین را تغییر ساختار‌های متمرکز در نظام مالی توصیف و ابراز کرد: بر مبنای این تکنولوژی ساختار‌های مبنی بر «نهاد‌های اداره‌کننده نظامات مالی به صورت متمرکز» تغییر خواهد کرد و در قالب اصطلاحاً Distributed ledger technology که همان تکنولوژی بلاک‌ چین هست، اداره خواهد شد.

    وی افزود: نظام های  مالی دنیا در حال حاضر بر نهاد‌های متمرکز مبتنی است؛ به عنوان مثال سوئیفت تمام تراکنش‌های بین کشور‌های دنیا و بانک مرکزی هر کشور و همه تراکنش‌های مالی درون آن کشور را اداره می‌کند، اما تکنولوژی بلاک‌ چین این پاردایم را تغییر می‌دهد. یعنی دیگر نظارت متمرکزی وجود نخواهد داشت و هرچه هست در یک شبکه اتفاق می‌افتد.

    طالبی با این بیان که نظام مالی بعد از بلاک‌چین وارد دنیای جالبی خواهد شد، تصریح  کرد: مثلاً Crowd financing یا همان تامین مالی جمعی، پدیده جدیدی در حوزه مالی است و معتقدم با تکنولوژی بلاک‌ چین شکل جدیدی خواهد داشت و همچنین نظارت نهاد‌های نظارتی، به طریق دیگری اعمال خواهد شد ضمن اینکه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری و حضور افراد در نظام مالی در یک حالت Privacy (پوشیدگی و امنیت) بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

    دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بحث CryptoCurrency‌ها (رمز ارزهای) جهانروا مطرح شده، ادامه داد: هم اکنون کشور‌ها به سمت CryptoCurrency‌های ملی و نشنال حرکت کرده‌اند که تحولاتی را ایجاد خواهد کرد و همچنین بازار‌های سرمایه به سمت ابزار‌هایی رفته‌اند که مبتنی بر بلاک‌چین است.

    وی از مطالعات متمرکز این بانک برای بهره گیری از فناوری بلاک‌ چین خبر داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو