عصر بازار

نمایندگان مجلس کمتر از ۱۰ درصد بودجه را تغییر می دهند

عصر اعتبار- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی ها می گویند بودجه شرکت های دولتی حیاط خلوت برخی مدیران است

نمایندگان مجلس کمتر از ۱۰ درصد بودجه را تغییر می دهند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تضامین قوانین بودجه برای نظارت مجلس بر نحوه اجرا قانون گفت: در مجلس بودجه و تبصره های آن مورد بررسی قرار می گیرد اما به طور نمونه 1200 هزارمیلیارد تومان بودجه به شرکت های دولتی داده می شود که شبهه دار است.

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه شرکت های دولتی از بخش هایی است که نمایندگان به دلیل کمبود وقت نمی توانند آن را بررسی کنند، از این رو تاکید داریم دولت باید شیوه سنتی ارائه بودجه را کنار بگذارد و به روشی نوین لایحه بودجه را برای بررسی در مجلس تقدیم دستگاه قانونگذاری کشور کند.
    نظارت مجلس و دولت بر ارز

    نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: دولت می تواند بودجه شرکت های دولتی را زودتر از زمان قانون ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس بیاورد تا نمایندگان بتواند آن را بررسی کند، برای سال 98 بیش از 1600 هزار میلیارد تومان بودجه برای کل هزینه های کشور در نظر گرفته شده که بررسی دقیق و نظارت بر آن با توجه به زمان محدودی که مجلس دارد کار سختی است.

    وی  عنوان کرد: برخی ها می گویند بودجه شرکت های  دولتی حیاط خلوت برخی مدیران است، به طور کلی بخشی از بودجه رانتی است، یعنی ردیف هایی وجوددارد که با واسطه به لایحه افزوده شده و مجلس باید سر فرصت به این موارد ورود و حذف کند تا به نفع کشور باشد.

    اگر به تبصره های بودجه نگاه کنید 90 درصد آنها رو نویسی سال های گذشته است، نمایندگان در مجلس کمتر از 10 درصد بودجه را تغییر می دهند

    عملکرد بودجه عملیاتی به مجلس ارائه شود

    کوچکی نژاد در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه باید مدل بودجه ریزی را دولت تغییر دهد، عنوان کرد: اگر دولت زیر بار تغییر شیوه بودجه نویسی نمی رود، مجلس باید در فاصله زمانی به دولت قانون وضع کند تا روش بودجه ریزی را تغییر دهد.

    این نمایند مجلس گفت: اینکه می خواهند بودجه را عملیاتی کنند باید  واقعا عملیاتی شود، چارچوب های آن را مشخص کنند و عملکردها را برای بررسی نمایندگان به مجلس ارائه دهند.

    90 درصد تبصره های بودجه رونویسی سال های گذشته است

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه نویسی دولت، عنوان کرد: لوایح بودجه رونویسی سال های گذشته است، اگر به تبصره های بودجه نگاه کنید 90 درصد آنها رو نویسی سال های گذشته است، نمایندگان در مجلس کمتر از 10 درصد بودجه را تغییر می دهند این در حالی است که بودجه ریزی و تدوین آن کار دولت محسوب می شود و باید تغییرات اساسی در رویه بودجه نویسی لحاظ شود./

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی