عصر بازار

سکه به کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رفت؛

شارژ دلار از دوبی

عصر اعتبار- در اولین روز از آخرین هفته دی ماه، دلار به مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قدم گذاشت و سکه تمام بهار آزادی تا کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان جهش کرد. روز گذشته، دلار از ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داد که ۳۰۰ تومان بیشتر از قیمت بسته‌شده انتهای هفته گذشته بود.

شارژ دلار از دوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، همسو با رشد قیمت شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی به قیمت 3 میلیون و 905 هزار تومان رسید که 55 هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. این در حالی است که سکه در اواسط روز به محدوده 3 میلیون و 940 هزار تومان نیز قدم گذاشته بود ولی از اواخر روز قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بیشتر رویه کاهشی پیدا کرد و پس از ساعت 4 بعدازظهر در هر دو بازار قیمت‌های پایین‌تری نیز به ثبت رسید. البته برخی بازیگران غیررسمی عنوان می‌کردند که پس از ساعت 5 بعدازظهر قیمت‌ها بار دیگر رویه افزایشی به خود گرفته بودند.
    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز حرکت صعودی قیمت دلار در روز ابتدایی هفته شد، پرش حواله درهم به بالای مرز 3 هزار و 100 تومان بود. به گفته برخی بازیگران ارزی، دیروز نرخ حواله درهم تا 3 هزار و 150 تومان نیز بالا رفت و در اواخر روز روی عدد 3 هزار و 130 تومان قرار گرفت. با این رشد ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حدود 11 هزار و 500 تومان باشد. به گفته فعالان، معامله‌گران از همان ابتدای روز پیش از شروع فعالیت بازار داخلی، روند قیمتی نرخ حواله درهم را رصد می‌کنند و در صورتی که تغییرات قیمتی این ارز رو به بالا باشد، معمولا خریدها در بازار ارز داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

    فعالان باور داشتند در کنار رشد نرخ حواله درهم، عوامل دیگری نیز در افزایش قیمت دلار نقش داشتند. عده‌ای عنوان کردند، جوسازی نوسان‌گیران پیرامون خبرهای خارجی تا حدی در افزایش تقاضا اثر داشت. عده‌ای سعی می‌کردند با توجه به اظهارات مسوولان آمریکایی این ذهنیت را در میان معامله‌گران تقویت کنند که فشارهای تحریمی در ادامه بیشتر خواهد شد و در این میان، بر این موضوع تاکید می‌کردند که معافیت‌های نفتی در سال بعد تمدید نخواهد شد. گروه دیگری این موضوع را مدنظر قرار داده بودند که اروپا در دورزدن تحریم‌ها و جابه‌جایی‌های پولی چندان با ایران همکاری نخواهد کرد و همزمان اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه را برجسته کردند که پیرامون مسائل موشکی ایران سخن گفته بود. در این میان، شایعه خروج ایران از برجام نیز همچنان میان معامله‌گران شنیده می‌شد. در کنارخبرهای خارجی،برخی از نوسان‌گیران همچنان با تکیه براخبار  برخی از صفحات مجازی که از خارج از کشور مدیریت می‌شوند، شایعات پیرامون یک بانک خصوصی را بازتاب می‌دادند.

    به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد بازار ارز در روزهای اخیر شاهد جوسازی معامله‌گران پیرامون اخبار سیاسی و اقتصادی بوده است و به کمک آنها توانسته تا حدی خود را در کانال 11 هزار تومانی بالا بکشد. در این میان، بازارساز ارزی دیروز سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ بازار تا حدی دامنه نوسانات را کاهش دهد و اجازه ندهد قیمت‌ها سیر صعودی شدیدی به خود بگیرند. بازارساز در این مرحله حتی قیمت عرضه صرافی‌های منتخب را تا 11 هزار و 350 تومان افزایش داد. برخی فعالان، باور داشتند در صورت ادامه سیاست عرضه ارز در مجاورت قیمت‌های بازار، روند دلار معکوس خواهد شد و بار دیگر شاهد بازگشت قیمت به سطوح پایین‌تر خواهیم بود. این در حالی است که افزایشی‌های بازار باور دارند، با ورود تقاضای احتیاطی به بازار رویه افزایشی قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. البته سه هفته پیش زمانی که قیمت دلار به کانال 12هزار تومانی رفت، بسیاری از نوسان‌گیران در موقعیت فروش قرار گرفتند، چراکه انتظار افزایش بیشتر قیمت دلار را نداشتند. در این میان، برخی از معامله‌گران باتجربه بازار اعتقاد دارند، دلار در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و احتمال وقوع نوسانات کاهشی و افزایشی در بازار بالاست. این عده ترجیح می‌دهند تا آشکار شدن بیشتر شرایط معامله دست به خرید و فروش خاصی نزنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی