عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا:

تصمیمات اقتصادی نباید پشت درهای بسته گرفته شود

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار داشت: میزان مبادلات ما با ایتالیا کاهش یافته اما به سطح نگران‌کننده‌ای نرسیده است اما اگر تا زمان برداشتن معافیت‌ها که به هشت کشور از جمله ایتالیا داده شده است به توافق نرسیم این نگرانی وجود دارد که حجم مبادلات روند کاهشی داشته باشد.

تصمیمات اقتصادی نباید پشت درهای بسته گرفته شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، احمد پورفلاح در مورد مبادلات اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا گفت: طبیعی است که پس از اعمال تحریم‌ها بویژه از دور دوم،روند تبادلات و ارتباطات کند شود، کشورهای اروپایی بر ماندن در برجام تاکید دارند و نمی‌خواهند آن را زیرسوال ببرند اما در  این کشورها و کلا نظام سرمایه‌داری، دولت‌ها تنها می‌توانند توصیه کنند و نمی‌توانند تعیین تکلیف کنند از همین روی شاهد هستیم در حالی که دولت‌ها مصرانه پای کار ایستاده‌اند بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بزرگ ایران را ترک کردند با این وجود شرکت‌های کوچک و متوسط( SME) هنوز ارتباط خود با ما را حفظ کرده‌اند.

    وی ادامه داد: در شرایطی که سوئیفت کاملا قطع است، حتی اگر ما بتوانیم صادرات داشته باشیم، نمی‌توانیم پول آن را به داخل برگردانیم، هرچند که راهکارهایی مانند راه‌اندازی  SPV ارایه شده که البته بسیاری از کشورها تمایل ندارند در نوک پیکان باشند و از پذیرش آن خودداری می‌کنند چون نگران محدودیت‌های پس از آن هستند  اما با این وجود تحرکاتی در جریان است تا تعهدات اروپا را به مرحله عمل برساند و مبادلات پولی با ایران را امکان پذیر کند.

    عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر برگزاری کنفرانس لهستان بر ارتباطات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: البته در مورد این کنفرانس نمی‌توان نظر قطعی داد و باید منتظر خروجی آن ماند، به هر حال کشوری که ما را تحریم کرده از هر ابزار و اهرمی برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کند، احتمالا بسیاری از کشورهای اروپایی از برگزاری این کنفرانس در کشور خود اجتناب کرده‌اند که لهستان آن را پذیرفته است. نباید فراموش کرد که در گردهمایی گذشته دستاوردهای آن بسیار متفاوت از  عمل بوده است. ما باید تحرکات بین‌المللی خود در جهت مثبت خود با کشورهای مستقل را افزایش دهیم تا این سیگنال ارسال شود که به دنبال همگرایی هستیم با این وجود لهستان تنها یک رای در اتحادیه اروپا دارد نه بیشتر.

    وی افزود: ایران باید فعل و انفعالات سیاسی خود را بیشتر کند تا نشان دهد که به دنبال دنیای بدون تنش است و به دنبال دسته‌بندی‌های غیرمتعارف نیست، اگر کشورهای مستقل این ژست ایران را ببینید قطعا از ما حمایت خواهند کرد و امیدواریم سیاست‌ها براساس رابطه برد- برد تنظیم شود.

    رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد تاثیر تحریم‌ها بر حجم مبادلات دو کشور گفت: میزان مبادلات ما با ایتالیا کاهش یافته اما به سطح نگران‌کننده‌ای نرسیده است اما اگر تا زمان برداشتن معافیت‌ها که به هشت کشور از جمله ایتالیا داده شده است به توافق نرسیم این نگرانی وجود دارد که حجم مبادلات روند کاهشی داشته باشد.

    وی افزود: در حال حاضر بانک‌های درجه یک و دو ایتالیا به دلیل آنکه ارتباط شان بیشتر با دلار است نمی‌توانند بده و بستان کنند، بویژه در شرایطی که سوئیفت نیز قطع است. رابطه ما با ایتالیا همانند این است که دو نفر در آن تمایل به همکاری برای استفاده از آب یک کانال دارند اما دیواری در مسیر جریان این آب کشیده شده تا مانع این بهره‌مندی شود.

    پورفلاح ادامه‌ داد: با همکاری سیاستمداران کشور و خانم موگرینی هنوز این امکان وجود دارد که در سطح SMEها  همکاری با بانک‌هایی که با یورو مبادلات خود را انجام می‌دهند امکانپذیر باشد اما این کافی نیست و نمی‌تواند مبادلات بزرگ را پوشش دهد و باید در  راستای برطرف کردن  مشکل جابجایی پول گام برداریم.

    عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نقش بخش خصوصی در این شرایط خطیر گفت: برای حل موضوع باید از رفتارهای احساسی و هیجانی اجتناب کنیم و رویکرد منطقی به آن داشته باشیم  و نباید منتظر باران بود تا مزرعه ما را سبز کند خود ما باید سیاست‌های مبتنی بر برنامه‌ریزی را اتخاذ کنیم تا فشارهای داخلی به بخش اقتصاد صدمه نزند و روحیه دست‌اندرکاران اقتصادی را تحت شعاع قرار ندهد تا بسلامت از بحران عبور کنیم.

    وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که همکاری بخش خصوصی موجب شد تا در تحریم‌های پیشین شاهد سهمیه‌بندی یا کوپنی شدن یک کالا نباشیم و حالا نیز می‌توان این کار انجام داد به شرطی که  از توانمندی‌ها و امکانات داخلی استفاده بهینه شود.  بنابراین تصمیمات نباید  پشت درهای بسته گرفته شود تا پس از ایجاد  مشکل مخاطبان را فرا بخوانیم که حالا راهکار ارایه دهید، براساس قانون بهبود فضای کسب و کار هر تصمیم دولت باید با مشورت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باشد تا بعداً دچار مشکل نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی