عصر بازار

احتمال راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا برای ایران تا چند روز آینده

عصر اعتبار- یک نشریه آمریکایی نوشت اتحادیه اروپا به راه‌اندازی مکانیزم مالی جدیدی برای تسهیل تجارت با ایران نزدیک‌تر شده است.

احتمال راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا برای ایران تا چند روز آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این احتمال وجود دارد که تا پایان ماه جاری میلادی، اتحادیه اروپا راه‌اندازی مکانیزم ویژه مالی خود را اعلام کند. این حرکت تهدیدی بزرگ برای سلطه مالی دلار آمریکا در بلندمدت محسوب می‌شود، چراکه به اروپا اجازه می‌دهد بخش بانکی خود را در جایی غیر از نیویورک توسعه دهد.

    پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر سال گذشته از راه اندازی این مکانیزم تا پایان سال 2018 خبر داده بود که این اتفاق عملی نشد. این احتمال وجود دارد که فرانسه و آلمان رهبری جریان راه‌اندازی این کانال مالی را بر عهده گیرند. علاوه بر این اروپایی‌ها به دنبال معرفی یک بانک عامل برای همکاری با بانک‌های ایرانی هستند که بدون نقض قوانین تحریم‌های آمریکا، همکاری با ایران را پیش برد.

    راه‌اندازی این مکانیزم کار ساده‌ای نخواهد بود؛ اتحادیه اروپا و اعضایش تاکنون تجربه چنین کاری را نداشته‌اند و سیستم مالی اروپا با سیستم مالی آمریکا ارتباط تنگاتنگی دارد. پیدا کردن اشخاص حقیقی و حقوقی که ریسک تحریم‌های آمریکا را قبول کنند نیز مشکل دیگر اروپا است.

    هر چند که قرار است مکانیزم مالی اروپا ابتدا برای انجام تراکنش‌های مالی غیرتحریمی نظیر غذا و دارو استفاده شود اما مقامات اروپایی قطعا در بلندمدت به دنبال توسعه جایگاه این مکانیزم خواهند بود؛ هر چند راه‌اندازی این مکانیزم در اقتصاد ایران معجزه نخواهد کرد و توانایی آمریکا را برای اعمال فشار اقتصادی از بین نخواهد برد اما درس‌های زیادی به اروپایی‌ها خواهد آموخت که می‌توانند از آن‌ها برای تجارت با سایر کشورهای غیراروپایی استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی