عصر بازار

فعالیت۱۳هزار تشکل کارگری وکارفرمایی؛

افزایش۶۶درصدی تشکل‌های کارگری

عصر اعتبار- در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۵۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور فعالیت می کنند که از رشد ۶۶ درصدی تشکل های کارگری و ۴۱ درصدی تشکل های کارفرمایی حکایت دارد.

افزایش۶۶درصدی تشکل‌های کارگری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، تشکل‌ها و مجامع به عنوان تریبون‌های رسمی هم صدایی اقشار مختلف در دنیا به رسمیت شناخته می شوند تا در قالب گروه بتوانند حقوق خود را به لحاظ قانونی مطالبه کنند؛ تشکل های کارگری و کارفرمایی در تمام دنیا تشکل‌های مهمی قلمداد می‌شوند.

    در کشور ما نیز تشکل‌های رسمی کارگری کشور طی چند سال گذشته با رشد مواجه بودند که شامل «کانون عالی شوراهای اسلامی کار»، «مجمع نمایندگان کارگران کشور»، «انجمن های صنفی کارگری» و «کانون کارگران بازنشسته» هستند.

    قدرت تشکل‌یابی به قدری اهمیت دارد که نمایندگان کارگری بارها، استقلال تشکل‌ها و تشکل‌یابی را در کنار «معیشت» و «سه جانبه گرایی» به عنوان سه ضلع مثلث مطالبات مهم کارگری عنوان کرده اند.

    تعداد کانون عالی شوراهای اسلامی دارای اعتبار و در حال تشکیل مجمع، از هزار و 38 تشکل در سال 84 با رشد 59 درصدی در پایان آذر امسال به هزار و 986 تشکل افزایش یافت. همچنین تعداد مجمع نمایندگان کارگران کشور از هزار و 124 تشکل در سال 84 با افزایش 59 درصدی در پایان آذرماه به 6 هزار و 246 تشکل رسیده است. تعداد انجمن های صنفی کارگری و کانون های مربوطه که در سال 84 تعداد 243 انجمن بود، تا پایان آذرماه سال جاری 122 درصد افزایش یافت و تعداد انجمن های دارای اعتبار و در حال تشکیل به هزار و 617 انجمن رسیده است.

    کانون کارگران بازنشسته نیز در پایان آذرماه امسال نسبت به تعداد کانون های این تشکل در سال 84 با رشد 54 درصدی مواجه بوده است به طوریکه در حال حاضر 347 کانون در این زمینه فعالیت می‌کنند.

    مجموع تشکل‌های کارگری در پایان آذرماه امسال با رشد 66 درصدی به 10 هزار و 196 تشکل دارای اعتبار و در حال تشکیل مجمع افزایش یافته است؛ در حالیکه این میزان در پایان سال 84 دو هزار و 518 تشکل و انجمن بود. این آمار نشان می دهد در این بازه زمانی 7 هزار و 678 تشکل کارگری جدید تاسیس شده که 4هزار واحد آن از سال 92 به بعد بوده است.

    بر اساس این گزارش، همچنین تشکل انجمن های صنفی کارفرمایی و کانوهای مربوط با رشد 41 درصدی از هزار و 39 انجمن و کانون در سال 84 به دو هزار و 556 تشکل افزایش یافته است.

    در مجموع، تعداد «تشکل‌های کارگری و کارفرمایی» که در سال 84 به میزان سه هزار و 557 انجمن، مجمع و کانون بود که تا پایان آذرماه با رشد 60 درصدی به 12 هزار و 752 تشکل رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی