عصر بازار

پیش نویس سند ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی در بورس، تدوین شد

عصر اعتبار- دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین پیش نویس سند جامع ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این سند ریسک های مبارزه پولشویی در بازار سرمایه شناسایی و راهکارهای اجرایی برای کاهش ریسک های مذکور ارائه می شود.

پیش نویس سند ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی در بورس، تدوین شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، «روح‌الله نجفی» به راه اندازی سامانه جامع نظارتی مبارزه با پولشویی اشاره کرد و افزود: این سامانه به صورت جامع و هوشمند همه نیازهای ناظران مبارزه با پولشویی را در سطح سازمان بورس پوشش می‌دهد و قادر است به خوبی ناظر را در پیشگیری از وقوع تخلفات یاری دهد.
    دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: جامعیت سامانه به معنای اجتناب از مدل نظارت جزیره ای مرسوم است که در آن ناظر باید برای تکمیل فرایند نظارتی از سامانه های مجزای مرتبط برای تهیه نیازهای اطلاعاتی خود استفاده کند.
    وی یادآور شد: به عنوان مثال دیده می شود که در مدل نظارتی سنتی یک سامانه مجزای هوش تجاری در کنار یک سامانه نظارتی برای پیگیری تخلفات مورد استفاده قرار می گیرد.
    نجفی با بیان اینکه این مدل سنتی فاقد جامعیت است، خاطرنشان کرد: هوشمندی سامانه جامع هوشمند مبارزه با پولشویی از نوع هوش شناختی است که به سامانه امکان می دهد به مانند انسان فکر کند و برای پیشگیری از تخلفات، فعالانه پردازش های مورد نیاز را انجام دهد.
    وی تصریح کرد: به این ترتیب، نهاد ناظر با استفاده از سامانه جامع هوشمند مبارزه با پولشویی می‌تواند برای پیشگیری از تخلفات به موقع وارد عمل شود.
    دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مبارزه با پولشویی در واحدهای نظارتی مالی و اقتصادی در جهان امری بسیار مهم است، اظهار داشت: در ایران نیز مبارزه با پولشویی در سال‌های اخیر بصورت جدی در حال اجراست و در بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین شریان های اقتصادی کشور، استقرار سامانه موثر مبارزه با پولشویی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    نجفی افزود: با توجه به اینکه برای استقرار سامانه مطلوب مبارزه با پولشویی ناگزیر هستیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم، طراحی ابزارهای توانمند و هوشمند برای پیشگیری از تخلفات پولشویی در بازار سرمایه بسیار حیاتی است.
    وی تاکید کرد: یک سامانه غیر توانمند نظارتی، بهترین پوشش حمایتی برای متخلفان است و چنین سامانه‌ای نه تنها موجب پیشگیری از تخلفات نمی‌شود، بلکه با کند کردن روند شناسایی تخلفات، موجب فرصت دادن به متخلفان برای پیشبرد اهداف‌شان می شود.

    ** انتشار بولتن‌های مبارزه با پولشویی
    دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از انتشار سه بولتن مبارزه با پولشویی در صفحۀ اصلی سایت سازمان به آدرس https://seo.ir با عنوان بولتن‌ مبارزه با پولشویی خبر داد که در دسترس عموم قرار دارد.
    وی از تفویض برخی وظائف نظارتی در حوزه مبارزه با پولشویی به بورس‌ها و فرابورس خبر داد و گفت: بر این اساس، بورس‌ها و فرابورس باید گزارش دوره ای در خصوص رعایت مقررات مربوط را در دوره های زمانی سه ماهه در هیات مدیره خود طرح و پس از تایید هیات مدیره ارسال کنند.
    نجفی توضیح داد: همچنین در کمیته مبارزه با پولشویی مقرر شد در نظارت بر نهادها از مدل عملیات نظارت مبتنی بر ریسک استفاده شود.
    وی افزود: مدل عملیاتی نظارت مبتنی بر ریسک از مدل های نوین نظارتی است که توسط سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار توصیه شده است و که در نظر داریم در سال آتی از این مدل نظارتی در حوزه مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه استفاده کنیم.

    ** جزئیات تدوین پیش‌نویس سند ملی ریسک مبارزه با پولشویی
    نجفی تدوین پیش نویس سند جامع ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه مطابق استانداردهای بین‌المللی را از جمله اقدامات مهم این دبیرخانه در سال 97 دانست که در این سند ریسک های مهم در حوزه پولشویی در بازار سرمایه شناسایی می شود و راهکارهای اجرایی برای کاهش ریسک های مذکور ارائه می شود.
    وی افزود: همچنین انجام اقداماتی نظیر کنترل سیستماتیک تراکنش‌های نامتناسب با سطح فعالیت مشتریان، ارتقا و توسعه نرم‌افزاری فرآیند پیشگیری از تخلفات پولشویی و هوشمندسازی مبارزه با پولشویی، تعیین رتبه ریسک مشتریان و تهیه مطالب آموزشی خبری مرتبط با مفاهیم مبارزه با پولشویی در زمینه پولشویی در دستور کار دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی است.
    دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سامانه سجام با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اشاره کرد و گفت: همه اشخاص متقاضی دریافت خدمات پایه (کد معاملاتی) در بازار سرمایه برای ثبت اطلاعات خود (شامل اطلاعات مربوط به شناسایی اولیه و کامل مطابق مقررات مبارزه با پولشویی) ملزم به ثبت نام در این سامانه هستند.
    به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در معاملات امروز (سه شنبه) 2 میلیارد و 506 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 286 میلیارد ریال در 185 هزار نوبت دادوستد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو