عصر بازار

معاون سازمان مالیاتی خبر داد:

اصلاح معافیت‌های مالیاتی به دولت می‌رود

عصر اعتبار- معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال تهیه بسته اصلاح معافیت های مالیاتی هستیم، گفت: بسته هنوز نهایی نشده و در صورت تکمیل، به هیات دولت ارسال می شود.

اصلاح معافیت‌های مالیاتی به دولت می‌رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، معافیت‌های مالیاتی براساس نص صریح قوانین موضوعه مصوب مجلس شورای اسلامی اعطا می‌شود، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که نظام مشوق‌های مالیاتی در ایران بسیار پیچیده است.

    این مشوق‌ها عمدتا گسترده، عام و غیرهدفمند بوده و به لحاظ شکلی شامل تمام انواع مشوق‌های مالیاتی مرسوم در جهان است. از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که از معافیت مالیاتی بهره می‌برند می توان به بخش کشاورزی، نفت، مناطق آزاد، صادرات، امور خیریه، شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های تولیدی و معافیت‌های مالیاتی قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که برای بسیاری از آنها به صورت تعطیلی مالیاتی درنظر گرفته شده‌ است.

    علاوه بر این، مشخص نبودن هزینه‌های درآمدی این مشوق‌ها و طولانی بودن طول دوره برخورداری از معافیت‌ها از جمله مهمترین معایب دیگر نظام مشوق‌های مالیاتی در ایران است.

    درواقع، در ایران طبق رویه‌ای که از قدیم مرسوم بوده، اولین قدم به منظور توسعه بخش‌های مدنظر (توسعه صادرات، بخش اقتصادی خاص مانند کشاورزی، توسعه منطقه‌ای و غیره) اعطای مشوق‌های مالیاتی بدون انجام تحلیل‌های مربوط به هزینه ـ فایده بوده است.

    همچنین آنطور که تقوی نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی به خبرنگار مهر گفته بود، طبق اقدامات پژوهشی انجام شده در دانشگاه تهران که به درخواست این سازمان انجام شده ، معافیت های مالیاتی در کشور ما هیچ اثری روی بخش تولید نداشته اند، بنابراین سازمان امور مالیاتی ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی را در دستور کار قرار داده است.

    از سویی دیگر موانع اهداف توسعه‌ای کشور عموما غیرمالیاتی بوده و با ارائه این مشوق‌ها نمی‌توان سایر ضعف‌های موجود را پوشش داد.

    به گفته کارشناسان، زیان‌های درآمدی برای دولت، ایجاد اختلال در بازار رقابتی، تبعیض و بی عدالتی بین مودیان مالیاتی، فرار مالیاتی، تحمیل هزینه بر دوش سایر مودیان و نقض اصل خنثایی مالیات از مهمترین آثار منفی معافیت‌ها و مشوق های مالیاتی به شمار می‌روند.

    به گزارش مهر، معافیت های مالیاتی که حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی از مالیات را شامل می شود، باعث شده نتوان متناسب با ظرفیت اقتصاد کشور، مالیات وصول کرد.

    اصلاح معافیت ها هنوز نهایی نشده است

    نادر جنتی، معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت اصلاح معافیت ها و مشوق های مالیاتی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی قصد دارد با جمع بندی تمام مباحث مربوط به معافیت ها و مشوق ها و سایر موارد، بسته کاملی را تدوین کند.

    وی افزود: هم اکنون در حال جمع بندی اطلاعات مربوط به این بسته هستیم و اقدامات هنوز ادامه دارد.

    جنتی ادامه داد: این بسته هنوز به دولت ارسال نشده و در صورت تکمیل نهایی، برای بررسی و تصویب به هیات دولت تقدیم می شود.

    معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: بسته هنوز نهایی نشده است و فکر نمی کنم به امسال برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو