عصر بازار

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد:

افزایش سومین سال متوالی ذخایر خارجی روسیه به‌رغم تحریم‌ها

عصر اعتبار- بانک مرکزی روسیه اعلام کرد ذخایر خارجی این کشور به رغم تحریم‌ها برای سومین سال متوالی افزایش یافته و این کشور سهم ذخایر دلاری خود را به کمترین میزان تاریخی رسانده است.

افزایش سومین سال متوالی ذخایر خارجی روسیه به‌رغم تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک مرکزی روسیه گزارش داد که ذخایر ارزهای خارجی این کشور با 8.3 درصد افزایش طی 11 ماه گذشته افزایش بی سابقه‌ای داشته و ذخایر خارجی از 432 میلیارد دلار به 468 میلیارد دلار رسیده است.

    براساس این گزارش رشد ذخایر خارجی سومین سال متوالی است که در این کشور اتفاق می‌افتد. در سال 2017 رشد ذخایر خارجی 55 میلیارد دلار و در سال 2016، 9.3 میلیارد دلار بود.

    ذخایر ارزش طلا هم تقریباً با 5 درصد افزایش 86.9 میلیارد دلار در ماه دسامبر رسیده و در مجموع سهم ذخایر فلزات طلا 18.5 درصد شده است.

    سال گذشته ارزش طلا در ذخایر روسیه بیش از 10 میلیارد دلار رشد یافت که افزایش 13 درصدی را تجربه کرد.

    رشد ذخایر روسیه در 3 سال گذشته ظاهراً دلیلی بر وضعیت اقتصادی این کشور است که در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده است. جریمه‌ کشورهای غربی ابتدا تأثیری بر ذخایر روسیه داشت که توانست 124 میلیارد دلار در سال 2014 تأثیر بگذارد و 17 میلیارد دلار نیز در سال بعد ذخایر را کاهش دهد. ذخایر بین‌المللی روسیه معمولاً سرمایه‌های خارجی شناور هستند و شامل بورس، طلا ،ارزهای خارجی و سرمایه‌های SDR می‌شود.

    اوایل این ماه بانک مرکزی روسیه گزارش داد که این کشور سهم دلار آمریکا را در ذخایر خارجی‌اش به پایین‌ترین سطح تاریخی رسانده است و حدود 100 میلیارد دلار آن را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تبدیل کرده است. این گام با بخشی از سیاست خارجی دولت در حذف وابستگی به دلار صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی