عصر بازار

بانک مسکن در واکنش اعلام کرد:

صندوق پس انداز مسکن یکم بهترین ابزار برای کمک به خانه دار شدن

عصر اعتبار- بانک مسکن در واکنش به انتشار خبر"مرگ تدریجی صندوق مسکن یکم"اعلام کرد که با افزایش قابل توجه قیمت مسکن، صندوق پس انداز مسکن یکم همچنان کاراترین ابزار برای کمک به خانه دار شدن و ارتقای قدرت خرید خانوارها در این زمینه است.

صندوق پس انداز مسکن یکم بهترین ابزار برای کمک به خانه دار شدن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک مسکن در واکنش به انتشار خبری با موضوع "مرگ تدریجی صندوق مسکن یکم" اعلام کرد:صندوق پس‌انداز مسکن یکم از هجدهم خردادماه سال 1394 براساس مدل خودکفایی و رعایت شرط تعادل منابع و مصارف حساب و تأمین کسری منابع صندوق از طریق استمهال 7 ساله خطوط اعتباری مسکن مهر راه‌اندازی شده و طبق مصوبه مورخ 94.2.29 شورای پول و اعتبار اجازه فعالیت 5 ساله صندوق پس‌انداز مسکن یکم با تعیین ظرفیت افتتاح حداکثر 120.000 فقره حساب برای هر سال فعالیت صندوق (افتتاح 600.000 فقره حساب برای فعالیت 5 ساله صندوق) صادر شد تا متقاضیان خانه اولی پس از افتتاح حساب و سپرده گذاری 12 ماهه در بانک بتوانند از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار شوند.

    افتتاح حساب در این صندوق پس از تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق در شهریورماه سال 1395، با سرعت قابل قبولی افزایش یافت به نحوی که تا پایان آذرماه سال جاری و گذشت 42 ماه از زمان آغاز طرح، بالغ بر 545.000 فقره حساب صندوق افتتاح شده است. این موضوع حاکی از آن است که استقبال خوبی از صندوق به عمل آمده است و تعداد متقاضیان صندوق حتی به بیش از اهداف پیش‌بینی شده افزایش یافته است.

    از طرفی تا آذرماه سال جاری، تعداد 109.000 فقره حساب صندوق پس انداز مسکن یکم، منجر به پرداخت تسهیلات شده و سهم قابل توجهی از مشمولین، صاحب خانه گردیده‌اند. در حال حاضر بیش از 369.000 فقره حساب زنده وجود داشته که مستعد دریافت تسهیلات می‌باشند و این آمار همچنان در حال افزایش است.

    در خصوص تعداد حساب‌های افتتاحی نیز، در طی سال 1396، به طور متوسط تعداد 18.100 فقره حساب در هر ماه افتتاح می‌شد. لیکن با توجه به نوسانات قیمتی و تورم حادثه شده در قیمت مسکن از یک طرف و تغییر در برخی ضوابط از جمله لزوم خانه اولی بودن همسر متقاضی صندوق یکم به عنوان پیش شرط اعطای تسهیلات از دیگر سوء این میانگین تا حدودی کاهش یافته و میانگین حساب‌های افتتاحی به 16.800 فقره حساب در هر ماه رسیده است که با توجه به ظرفیت اولیه افتتاح 10.000 فقره حساب در هر ماه، کماکان صندوق پس‌انداز مسکن یکم با بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده اولیه در حال سپرده پذیری بوده و اطلاق مرگ تدریجی صندوق یکم یا هر تعبیر مشابه به آن برخلاف واقعیات موجود است.

    اعتقاد بر این است که با افزایش قابل توجه قیمت مسکن، صندوق پس انداز مسکن یکم همچنان کاراترین ابزار موجود برای کمک به خانه دار شدن افراد بوده و کمک شایانی به ارتقای قدرت خرید خانوارها در این زمینه می‌نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی