عصر بازار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) مطرح کرد:

۴۰ درصد طرح های اقتصادی کمیته امداد به خودکفایی می رسد

عصر اعتبار- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: براساس پیش بینی های انجام شده بیش از ۴۰ درصد طرح های اقتصادی کمیته امداد که زمینه اشتغال مددجویان و خانواده های تحت پوشش این نهاد را فراهم می کند، به مرحله خودکفایی می رسد.

۴۰ درصد طرح های اقتصادی کمیته امداد به خودکفایی می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حجت الله عبدالملکی روز جمعه افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود 82 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است. باید مراحل اشتغال آنها یعنی 6 ماه فعالیت طی شود؛ یعنی پس از ارزیابی در کمیته خودکفایی در شهرستان ها و استان ها، تک تک این طرح ها در مجمعی بررسی تا به خودکفایی رسیدن آنها محرز شود.
    وی خاطرنشان کرد: در این کمیته شرایط خانواده ها هم بررسی می شود تا در صورت تایید بی نیازی خانواده ها و خودکفایی کامل، حمایت های کمیته قطع شود. اما مواردی وجود دارد که طرح به خودکفایی و حداقل قانون کار رسیده است اما کمیته امداد این افراد را از حمایت خارج نمی کند به دلیل اینکه برخی از این افراد و خانواده ها مشکل اساسی معیشتی یا حتی چند بیمار صعب العلاج دارند که از آنها نگهداری می کنند.
    به گفته عبدالملکی، تشخیص خروج خانواده ها از چرخه حمایت کمیته امداد برای خودکفایی برعهده حوزه حمایت کمیته امداد است. در واقع حوزه اشتغال و خودکفایی، موضوع خودکفایی طرح ها را اعلام می کند.

    ** پرداخت نیم درصد منابع توسعه اشتغال
    معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به برنامه های این نهاد تا پایان سال اشاره کرد و گفت: اگر تا پایان سال منابع توسعه اشتغال پایدار روستایی پرداخت شود، 205 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. تاکنون تنها نیم درصد این منابع پرداخت شده و پرداخت مابقی آن بسیار بعید است. اما در صورتی که این اتفاق بیفتد، در سال 98 باید برای حدود 70 تا 80 هزار خانواده جشن خودکفایی برگزار کنیم.
    به گفته وی، برای خروج افراد مددجوی کمیته امداد از چرخه این نهاد نمی توان پیشداوری کرد. به دلیل اینکه فضای کسب و کار بسیار متلاطم است. برای بحث خروج باید به قطعیت برسیم که هر فرد به حداقل درآمد قانون کار رسیده باشد و 6 ماه این حداقل درآمد، تداوم داشته باشد.
    وی در این خصوص توضیح داد: برای این فرد اولین ماهی که حداقل درآمدش برابر با قانون کار رسیده باشد، خودکفا اعلام نمی شود. 6 ماه رصد می کنیم تا اگر درآمدش تداوم داشت، آن را از چرخه کمیته امداد خارج کنیم و در واقع خودکفا می شود.
    عبدالملکی ادامه داد: با توجه به میزان منابع توسعه اشتغال پایدار روستایی که بیشترین آن 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، فقط کمی بیش از نیم درصد آن پرداخت شده و براین اساس نمی توانیم عملکرد بالایی داشته باشیم.
    وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال از یک هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی که تا پایان سال جذب می شود، 70 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و تقریبا از محل صندوق و منابع داخلی کمیته امداد نیز حدود 35 هزار شغل ایجاد می شود؛ این دو منابع باعث ایجاد اشتغال برای 105 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد می شود.
    عبدالملکی اضافه کرد: البته برای 10 هزار نفر در مسیر کاریابی، فرصت شغلی خواهیم داشت؛ با این حال با 115 تا 205 هزار فرصت شغلی فاصله زیادی وجود دارد که باید دولت در این زمینه همکاری کند تا منابع توسعه اشتغال پایدار روستایی را تخصیص داده و ما بتوانیم شغل برای این افراد ایجاد کنیم.
    معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: امیدواریم این منابع اختصاص یابد زیرا برای بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه اشتغال پایدار روستایی برنامه ریزی و پرونده سازی شده است؛ این آمار در سامانه ثبت شده و تقریبا هزار میلیارد تومان بیش از سهمیه ای که اعلام کرده اند، کار انجام شده است. هر مقدار که دولت منابع به ما بدهد، ما اقدام خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی