عصر بازار

افت شاخص محیط کسب و کار در پاییز ۹۷

عصر اعتبار- جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که شاخص ملی محیط کسب و کار در پاییز ۹۷ در قیاس با فصل قبل از آن افت داشته است.

افت شاخص محیط کسب و کار در پاییز ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ‌ایسنا، بر اساس جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته از پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز سال 97 رقم این شاخص به 6.49 کاهش یافته است و در قیاس با عدد 6.40 فصل قبل افتی 9 صدم درصدی را نشان می‌دهد.

    همچنین  این عدد در قیاس با سال‌های پیش از آن نیز روندی منفی طی کرده است تا جایی که در سال 1395 این عدد 5.85، در  سال 1396، 5.78 و در پاییز 1396 هم، 5.85 بوده است.

    ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط اقتصاد ایران و همچنین تغییرات به وجود آمده در قیمت مواد اولیه و محصولات اقتصادی اصلی‌ترین دلایلی هستند که به افت این شاخص منجر شده است.

    همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از بهار 96 که وضعیت محیط کسب و کار بهبودی نسبی را نشان داده این روند همواره به شکل منفی دنبال شده و از 5.69 در نخستین فصل از سال گذشته به عدد فعلی نزول یافته است.

    در کنار موارد مطرح شده محدودیت دسترسی به حاملهای انرژی و برق و گاز در حوزه صنعت و خدمات و محدودیت دسترسی به آب مساعد در حوزه کشاورزی اصلی‌ترین عامل در این حوزه بوده است.

    در میان استان‌ها نیز استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان در حوزه کسب و کار بهترین عملکرد را  داشته‌اند و استان‌های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه شرایط نامساعدتری را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده اند. البته با توجه به اینکه حداکثر فاصله میان بهترین و بدترین استان 86 دهم درصد است نشان می‌دهد که شرایط در مقایسه میان استان‌های مختلف تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

    در بررسی‌ها حوزه خدمات با 6.58 بدترین آمار را به ثبت رسانده است و پس از آن صنعت و کشاورزی قرار دارند.

    اتاق بازرگانی این گزارش را با مشارکت بیش از 71 درصدی واحدهای نمونه و فعال اقتصادی کشور ارائه کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو