عصر بازار

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت:

۵۰درصد یارانه انرژی در جیب ۳دهک ثروتمند

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ۵۰ درصد از یارانه انرژی، به سه دهک ثروتمند جامعه پرداخت می‌شود؛ در حالیکه هزینه‌های انرژی آنها، تنها ۳ درصد از مجموع هزینه خانوارشان است.

۵۰درصد یارانه انرژی در جیب ۳دهک ثروتمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری با بیان اینکه ایران با پرداخت یارانه انرژی 45 میلیارد دلاری در سال، جایگاه چین را در این زمینه پشت سر گذاشته است، گفت: با توجه به ارقام موجود، وضع یارانه دهی انرژی در ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست؛ این در حالی است که مقوله مصرف بهینه انرژی (ذخیره انرژی) برای همه ما مهم و تاثیرگذار است؛ در حالی که 3 میلیارد دلار یارانه ای است که دولت سالانه به مردم پرداخت می کند، بنابراین باید گفت بودجه کشور توان ندارد که بتواند 45 میلیارد دلار نیز یارانه انرژی بپردازد.

    وی افزود: 15 درصد یارانه انرژی در کل دنیا متعلق به ایران است و 10 درصد تولید ناخالص داخلی را نیز، به یارانه انرژی تخصیص می دهیم.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح روند یارانه دادن به انرژی باید در راستای برقراری عدالت اجتماعی باشد، تصریح کرد: باید دید در کشوری همانند نروژ که بنزین در آن گرانتر است، عدالت اجتماعی بیشتری برقرار شده یا در کشورهایی همانند ونزوئلا و ایران که قیمت انرژی در آن پائین است.

    قیمت، ابزار مدیریت مصرف سوخت

    به گفته دلاویز، 50 درصد از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه که هزینه های انرژی آنها تنها 3 درصد از هزینه های خانوارشان را تخصیص می دهد، پرداخت می‌شود؛ بنابراین قیمت همواره ابزاری برای مدیریت مصرف بوده است؛ البته در کنار این ابزار قیمتی، باید آموزش های فرهنگی لازم را بر همین راستا داشته باشیم.

    وی با اشاره به ترازنامه انرژی سال 95 کشور اظهار داشت: بر اساس این ترازنامه، معادل 396 میلیون بشکه نفت خام در سال در بخش خانگی مصرف انرژی داریم و معادل 331 میلیون بشکه نفت خام نیز در سال، در حوزه صنعت و معادل 319 میلیون بشکه نفت خام در بخش حمل و نقل مصرف می شود.

    دلاویز ادامه داد: این تعداد از بشکه های نفت دود می شود و از سوی دیگر، سرانه مالکیت خودرو نیز در ایران به ازای هر هزار نفر 200 خودرو است که رقم بالایی نسبت به سرانه مالکیت خودرو در آمریکا با 800 خودرو از هزارخودرو و در ایتالیا با 600 خودرو از هزار خودرو نیست؛ ضمن اینکه 7.8 لیتر میزان مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برای خودروهای ایرانی است در حالی که این رقم برای قاره اروپا، 5.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: بخشی از اصلاح مصرف سوخت در بخش حمل و نقل در دست وزارت نفت بوده و بخشی دیگر در دست سایر نهادها از جمله خودروسازان است که انتظار می رود با سرمایه گذاری در بخش بهینه کردن مصرف سوخت خودروها، به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کنند.

    تلفات انرژی کشور؛ 40 درصد

    این مقام مسئول میزان تلفات انرژی در کشور را 40 درصد اعلام کرد و گفت: این حجم از تلفات معادل 445 میلیون بشکه نفت خام است؛ البته در صورتی که اعتماد بین دولت و مردم باشد، می توان در راستای کاهش مصرف سوخت و مصرف بهینه انرژی گام های موثری برداشت، اما باید توجه داشت آنچه به نگرانی این حوزه افزوده بی تفاوتی مردم به مصرف بالای انرژی است؛ اگرچه این گزاره هم درست است که ایران ذخایر نفت و گاز غنی ای دارد، اما این منابع باید به صورت بهینه مصرف و با ایجاد ارزش افزوده استفاده شود.

    دلاویز گفت: هر بخاری سنتی، ١١.٥ مترمکعب در روز انرژی مصرف می‌کند و با توجه به وجود حدود ٢۰ میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در ١١۰ روز زمستان ضرب کنیم، معادل تولید گاز از سه فاز پارس جنوبی می‌شود؛ این در حالی است که می‌توانیم با سرمایه سه میلیارد دلار، 14 میلیون بخاری را نوسازی کنیم و به اندازه یک فاز شش میلیارد دلاری پارس جنوبی، ذخیره انرژی داشته باشیم.

    فرهنگ سازی، گام نخست

    مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در ادامه از برگزاری جشنواره بهسو خبر داد و گفت: این جشنواره در 31 استان با موضوع مصرف سوخت و در مقطع تحصیلی متوسطه برگزار خواهد شد و از بخش‌های مختلفی مانند نقاشی، داستان‌نویسی، عکاسی، کاریکاتور، شعر و غیره تشکیل شده؛ این در حالی است که طبق برآوردها، شش میلیون دانش‌آموز در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند که با احتساب خانواده‌های آن‌ها، این جشنواره 15 میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. قرار است بعد از برگزاری جشنواره، ارزیابی صورت بگیرد که مشخص شود آیا تغییر رفتاری صورت گرفته یا خیر.

    این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی درباره سناریو پیشنهادی مورد نظر این شرکت برای کاهش یارانه سوخت توضیح داد: دولت به بهانه برقراری عدالت اجتماعی به بنزین یارانه می‌دهد، در حالی که بسیاری ازافراد در جامعه که از دهک های پایین نیز هستند، خودرو ندارند؛ از سوی دیگر، توزیع یارانه در ایران، موفق نبوده و ما را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. تجربه مالیات بر سوخت موفق بوده، اما آنچه که برای اجرای این موضوع ما را نگران می‌کند، ضمن واکنش‌های اجتماعی به تغییر نرخ بنزین، عدم رعایت عدالت اجتماعی است.

    وی تاکید کرد که دولت و مجلس شورای اسلامی برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی