عصر بازار

نقش سیستم‌های پشتیبانی تصمیم در بازاریابی خدمات بانکی

عصر اعتبار- نظام بانکی کشور نیازمند تحول در حوزه بازاریابی است اما تحولی که مبتنی بر گردش رقابتی، انگیزش لازم، دانش روز و رویکرد و رفتار حرفه‌ای باشد.

نقش سیستم‌های پشتیبانی تصمیم در بازاریابی خدمات بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در کسب‌ و کارهای امروزی، تصمیم‌گیرندگان با افزایش اطلاعات مواجه هستند که لزوماً به درستی در فرآیند تصمیم‌گیری کارآیی مناسبی را ندارند. علاوه بر ‌این، اهمیت تصمیم‌گیری در اداره سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست، به طوریکه سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم‌گیری نامیده‌اند. امروزه تصمیمات مدیریتی صرفا نمی‌توانند بر نبوغ، شهود و قضاوت شخصی افراد متکی باشند، بلکه باید بر پایه بررسی‌های علمی، آمار و اطلاعات تردید ناپذیر استوار شوند. بنابراین باید سازمان‌ها را به گونه‌ای پایه‌ریزی کرد تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را به موقع به مدیران ارائه نمود. همزمان با گسترش استفاده از نظام‌های اطلاعات مدیریت در سازمان‌ها برخی از دانشمندان علم مدیریت و اطلاعات، رهیافت دیگری را در پیش گرفتند و نظام‌های پشتیبان تصمیم‌گیری را طراحی نمودند. نظام‌هایی که اطلاعات مناسب را برای حل یک مساله خاص و تصمیم‌گیری مدیران تولید می‌کنند. مدیران هنگام اتخاذ تصمیم با شرایط مختلفی سروکار دارند. همچنین تصمیماتی که توسط آنان اتخاذ می‌شوند، ماهیتی متنوع دارند.

    از لحاظ تاریخی، هدف اصلی سیستم‌های پشتیبانی تصمیم، ارائه تجربه تحلیلی و اطلاعاتی برای بهبود فرآیند تصمیم‌گیری بود. بانکداری امروزی، بدون بانکداری الکترونیک متصور نیست. سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم و در دسترس بانک‌ها می‌تواند راه را برای فرهنگ سازی و ‌ایجاد نظام اعتباری هموار سازد. تحقیقات نشان می‌دهد بی‌اطلاعی، احساس عدم امنیت و مشارکت غیرفعال مشتریان در بازاریابی الکترونیک که ناشی از عدم وجود سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری است، بزرگترین موانع در گسترش بانکداری الکترونیک از جانب مشتریان می‌باشد.

    موفقیت بانک‌ها در بازار رقابتی امروزی بستگی به رویکرد مدیریت داده‌ها، اطلاعات در مدل کسب و کار بانکی و مدیریت ارتباط با مشتری دارد. بانک‌ها دنیای اطلاعات مربوط به مشتریان را مدیریت می‌کنند. لذا بانک‌ها می‌توانند با اضافه نمودن مؤلفه‌ای به نام بازاریابی الکترونیک به پایگاه داده خود، مزایای بی‌شماری را کسب نمایند و با فراهم آوردن پشتیبانی در تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف به بانک‌ها کمک نمایند. سیستم‌های پشتیبان تصمیم اجازه می‌دهد که آثار تصمیمات اساسی قبل از اجرا، پیش بینی شده و در نتیجه پتانسیل حاشیه سود افزایش یابد.

    نظام بانکی کشور نیازمند تحول در حوزه بازاریابی است اما تحولی که مبتنی بر گردش رقابتی، انگیزش لازم، دانش روز و رویکرد و رفتار حرفه‌ای باشد. بازاریابی خدمات الکترونیک به دو دلیل هنوز نتوانسته جایگاه و ارزش واقعی خود را بیابد. نخست آنکه تصور درستی از بازاریابی الکترونیک در ارائه خدمات بانکی شکل نگرفته است و دوم‌ اینکه شفافیت در تبیین مدل کسب و کار بانکی هنوز به طور کامل‌ ایجاد نشده است.

    این در حالیست که بر اساس جدید ترین نظرسنجی‌ها از بانکداران و کارشناسان مالی، موفق‌ترین بانک‌ها در آینده آنهایی خواهند بود که سلایق و خواسته‌های مشتریانشان را در سرلوحه خلاقیت و نو آوری قرار دهند. بنابراین در چنین محیط پر رقابتی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید پشتیبان تصمیم، آن هم به مبتکرانه‌ترین شکل آن، امری حیاتی و کلیدی است. بسیاری از ‌این تکنولوژی‌ها توانسته‌اند سر منشا باز شدن کانال‌های متعددی برای ارائه خدمات بانکی شوند. به عنوان مثال، ورود مدیریت دانش به دنیای بانکداری ‌این امکان را برای بانکداری الکترونیک و ارائه‌دهندگان خدمات بانکی فراهم می‌آورد تا مشتریان بالقوه خدمات الکترونیک بانکی شناسایی و راهبری شوند.

    در ‌این راستا پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که نیاز به پیشرفت‌های سیستم‌های پشتیبانی تصمیم وجود دارد به طوری که بانک‌های تجاری قادر به افزایش بهره‌وری خود در استفاده از این سیستم‌ها برای دستیابی به خلاقیت در بازاریابی شوند. همچنین لازم است تمرکز بر انتخاب مدیران بازاریابی الکترونیک که دارای تخصص و صلاحیت مناسب هستند باشد، تا از اثرات منفی که ممکن است بر اثر انتخاب مدیری با تجربه ناکافی رخ دهد، جلوگیری شود.

    از سوی دیگر بانک‌ها باید برای آموزش کارکنان خود در مورد چگونگی استفاده از سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری، با توجه به شرایط کاری خود، از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت منظم در مورد برنامه‌های مختلف که مربوط به سیستم‌های حمایت از تصمیم گری بازاریابی الکترونیک است، توجه کنند و در نهایت برای تنوع در جمع آوری داده‌ها و اطلاعات از محیط اطراف و کمک به ارتقا استفاده از سیستم‌های پشتیبان در بانک‌ها، لازم است که مقرراتی برای توسعه سیستم‌های پشتیبانی تصمیم در بانک‌ها اختصاص یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو