عصر بازار

محاسبه ماه‌شمار سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از فردا

عصر اعتبار- طبق بخشنامه بانک مرکزی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بانک‌ها، از فردا به صورت ماه‌شمار محاسبه خواهد شد.

محاسبه ماه‌شمار سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از فردا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، با توجه به افزایش میزان رشد و سهم سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شبکه بانکی در مقایسه با سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت که بیانگر افزایش میزان سیالیّت منابع شبکه بانکی است، سیاست‌گذار پولی تصمیم گرفت که با تغییر در نحوه پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، ریسک نقدینگی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری را کاهش داده و از فعالیت‌های سفته‌بازانه و تشدید تلاطمات سایر بازارها به دلیل ناپایداری منابع در شبکه بانکی جلوگیری کند.

    بـر این اساس، پیشنهاد بانک مرکزی در این رابطه در یک‌هزار و دویست و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار در بیستم آذرماه مطرح و مقرر شد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.

    در پی این مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، از فردا یکم بهمن ماه، محاسـبه سهم سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی در بانک‌های سراسر کشور به صورت ماه‌شمار خواهد بود. بر این اساس تمامی حساب‌های با ماهیت کوتاه‌مدت فارغ از مقطع افتتاح سپرده، از تاریخ اول بهمن ماه سال جاری و صرفاً برای دوره‌های زمانی پس از تاریخ مذکور، مشمول تغییر در نحوه محاسبه سود مطابق فرمول «نرخ سود ضرب در تعداد روزهای ماه ضرب در کمترین مانده طی ماه» خواهند شد.

    این در حالی است که سایر شرایط و ضوابط سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی نظیر حداکثر نرخ سود علی‌الحساب (در حال حاضر 10 درصد) و شرط حداقل مانده جهت بهره‌مندی از سود سپرده به مدت یک‌ماه ممتد مانند گذشته به قوت خود باقی است و صرفاً مبلغ مبنای محاسبه سود از حالت حداقل مانده روزانه به حالت حداقل مانده ماهانه تغییر می‌یابد. همچنین ضوابط و مقررات سایر سپرده‌ها نظیر سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت ویژه همچنان به قوت خود باقی است و تغییرات فوق سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را شامل نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو