عصر بازار

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

دو اقدام کلیدی مالیاتی

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است اینکه دولت در سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی را نسبت به امسال بیشتر پیش‌بینی کرده باید مشخص شود که از طریق گسترش چتر مالیاتی است و یا فشار بیشتر بر مودیان شناسنامه‌دار؟

دو اقدام کلیدی مالیاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در بخشی از گزارش این مرکز آمده است: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 1398، حدود 38 درصد از منابع عمومی را تشکیل می دهد. شفافیت در ارقام منابع مالیاتی گذشته از آنکه با توجه به سهم آن در منابع عمومی حایز اهمیت است، مورد توجه همه فعالان اقتصادی نیز قرار دارد. یکی از مصادیق عدم شفافیت، نبود تعیین سهم کوشش مالیاتی از رشد در نظر گرفته شده برای درآمدهای مالیاتی نسبت به قانون بودجه سال 1397 است.

    میزان رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 1398 نسبت به قانون بودجه سال1397 و پیش بینی عملکرد آن به ترتیب 8 و 19 درصد است. اینکه این میزان رشد در نظر گرفته شده برای رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سال 1397 در نتیجه افزایش کوشش مالیاتی یعنی افزایش گسترش چتر مالیاتی و جلوگیری از فرار خواهد بود یا در نتیجه فشار بیشتر بر مودیان شناسنامه دار و شناخته شده به همراه لایحه بودجه گزارشی منتشر نشده است.

    در بند (ج) تبصره (9) لایحه بودجه سال 1398 مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی موظفند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی - خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت کنند این حکم به شفاف شدن میزان معافیت های اعطا شده در قوانین مختلف کمک خواهد کرد. این در حالی است که میزان این معافیت های مالیاتی در ردیف 110206 جدول 5 عدد (1) درج شده است.

    بر اساس اجازه مقام معظم رهبری، شرکت ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی مکلف به پرداخت مالیات مستقیم به صورت جمعی - خرجی هستند. به این معنا که مالیات عملکرد آنها پس از واریز به خزانه به آستان برخواهد گشت. با وجود آنکه میزان این رقم در ردیف 110111 جدول 5 در قانون بودجه سال 1397 میزان 300 میلیارد ریال درج شده بود ولی در این ردیف در لایحه بودجه سال 1398 عدد یک درج شده است.

    این موضوع به این مفهوم است که دولت اطلاعی از میزان سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در شرکت ها و موسسات نداشته و لذا از میزان فعالیت های اقتصادی این شرکت ها و موسسات و میزان مالیات قابل پرداخت آنها نیز اطلاعاتی در اختیار ندارد.

    بنابراین پیش بینی چنین ردیفی در فرایند مالیات ستانی به این مفهوم خواهد بود که هر میزان مالیات دریافتی از شرکت ها و موسسات مذکور، عینا به آستان مقدس رضوی مسترد خواهد شد. بنابراین تعداد شرکت های آستان و میزان واقعی مالیات‌های قابل درج در این ردیف از شفافیت کامل برخوردار نیست.

    در ردیف 110104 مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی درج شده است. طبق ماده (2) قانون مالیات های مستقیم (اصلاحی 1394.4.31) بنیاده‌ ها و نهادهای انقلاب اسلامی داری مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، از مالیات معاف هستند. اما در لایحه بودجه و در ردیف 110104 مالیات این نهاده 165 میلیارد ریال درج شده که به صورت جمعی- خرجی است و در ردیف 5-530000 (جدول 9) به آنها استرداد می شود.

    این ابهام وجود دارد که ماهیت این رقم چیست؟ با توجه به آنکه فعالیت های اقتصادی بنیادها و نهادها از طریق شرکت ها و موسسات آنها صورت می گیرد، بنابراین ردیف مذکور به چه دلیل در قانون بودجه پیش بینی شده است؟ آیا مربوط به ستاد این بنیادها و نهادهاست یا به شرکت های زیر مجموعه آنها نیز تعلق دارد؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی