عصر بازار

درآمد پزشکان باید شفاف و از آن مالیات اخذ شود

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درامد پزشکان جایی ثبت نمی شود، گفت: رفتن به سمت اخذ مالیات یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.

درآمد پزشکان باید شفاف و از آن مالیات اخذ شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور دو مصوبه مهم برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب کرد؛ یک مصوبه الزام پزشکان برای نصب کارت خوان در مطب و مصوبه دوم، پرداخت 10 درصد از دستمزد آنها به عنوان مالیات به صورت علی الحساب توسط مراکز درمانی است.

    این دو مصوبه منجر به آغاز لابی جامعه پزشکان شد و تلاش هایی وجود دارد تا این دو مصوبه حذف شود. البته اعضای کمیسیون تلفیق در گفتگو با خبرنگار مهر گفته اند که کمیسیون پای این دو مصوبه خواهد ایستاد و اجازه حذف آنها را نمی دهد؛ بخصوص اینکه حذف این دو مصوبه به دو سوم آرای اعضای کمیسیون نیاز دارد حال آنکه چنین تعداد آرایی برای حذف در کمیسیون وجود ندارد. 

    در همین ارتباط، هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصاد ایران حجم بالای فرار مالیاتی است، اظهار داشت: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده 126 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به تولید ناخالص داخلی کمتر از 5 درصد است.

    وی افزود: این در حالی است که در ترکیه و کشورهای همجوار حدود 3 برابر تولید ناخالص داخلی، مالیات اخذ می شود و این نسبت در کشورهای اروپایی بیش از 30 درصد است.

    حق شناس تصریح کرد: در کشور ما 40 درصد فرار مالیاتی و 20 درصد معافیت و مشوق مالیاتی داریم و تنها از 40 درصد ظرفیت جامعه مالیات اخذ می شود که آن هم بیشتر کارکنان  و حقوق بگیران هستند.

    وی با بیان اینکه نوع تجارت در ایران به فرار مالیاتی دامن زده است، ادامه داد: از جمله کسانی که به راحتی مالیات پرداخت نمی کنند و یا مالیات علی الراس پرداخت می کنند پزشکان هستند.

    این کارشناس اقتصادی افزود: این در حالی است که پزشکان جزء اقشار پردرامد جامعه بوده و عدم پرداخت مالیات از سوی آنها، هیچ توجیهی ندارد.

    وی گفت: گاها یک پزشک عمومی از پزشک متخصص درآمد بیشتری دارد اما این درآمدها جایی ثبت نمی شود؛ از این رو الزام به نصب دستگاه کارتخوان در مطب به نفع سیستم مالیاتی کشور است.

    حق شناس اظهار داشت: تا به امروز بخشی از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و فروش باقی دارایی های دولت بوده است که این منبع درآمد دیر یا زود به اتمام می رسد.

    وی یادآور شد: سال آینده پیش بینی شده که 50 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه فروخته شود این مساله به معنای  استقراض و پیش خور کردن مالیات های نسل آینده است.

    این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تا دیروز نفت می فروختیم که متعلق به نسل آینده است، فروش اسناد خزانه یعنی مصرف مالیات های آینده که نمی تواند دوام داشته باشد مگر اینکه اقتصاد ایران مالیات های واقعی را وصول کند که این مساله مستلزم اخذ مالیات از افراد پردرآمد از جمله پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

    حق شناس به لابی هایی که طی چند روز گذشته برای لغو مصوبه مجلس صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: ذی نفعان هر موضوعی زمانی که احساس کنند در مسیر خود با مانع مواجه شوند اقدام به لابی می کنند.

    وی افزود: اما اقتصاد ایران دیگر چنین تابی ندارد که فقط با پول نفت و فروش دارایی ها اداره شود؛ رفتن به سمت اخذ مالیات دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی