عصر بازار

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی:

هیچ جوازی به سایت سکه ثامن نداده ایم

عصر اعتبار- سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در واکنش به برخی اظهارات در خصوص اعطای مجوز به سایت سکه ثامن گفت: ما هیچ جوازی به سایت سکه ثامن نداده ایم.

هیچ جوازی به سایت سکه ثامن نداده ایم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سایت ثامن سال 95 فروش طلا به صورت آنلاین را آغاز کرد ، اما از چندین ماه قبل افرادی که در این سایت به خرید طلای آب شده و سکه مشغول بودند تمام سرمایه خود را از دست داده اند. شاکیان پرونده سکه ثامن که در حال حاضر از مرز چهار هزار نفر گذشته اند، هر روز لا به لای اخبار رد پول های بربادرفته خود را دنبال می کنند.
    آیت محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اخیرا در گفت و گویی پیرامون سایت سکه ثامن اعلام کرد که این مجموعه از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی جواز کسب دریافت کرده است.
    اما رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا این اظهارات را تکذیب کرد.
    وی در عین حال اضافه کرد که اتحادیه طلا و جواهر تهران هم به این سایت مجوز نداده است و به واقع دهها اتحادیه طلا و جواهر در کشور فعالیت می کنند که مدیریت واحدی در این امر دیده نمی شود.
    رضا الفت نسب همچنین گفت: مسئولان سایت سکه ثامن دو بار بابت دریافت جواز کسب از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تقاضا دادند که به دلایل متعدد رد شد. اما متاسفانه آنها با دریافت یک جواز معمولی از اتحادیه طلا در یکی از شهرستان ها به ای- نماد مراجعه کردند که نماد اعتماد الکترونیکی بر خلاف قوانین به آنها اعطا شد و به همین واسطه توانستند درگاه، دریافت کنند.
    الفت نسب افزود: اتفاقی که متاسفانه در سکه ثامن افتاد، این بود که افراد به صورت مجازی طلای آب شده خرید و فروش می کردند و چون این وبسایت طلایی به عنوان ذخیره نداشت، کلاهبرداری اتفاق افتاد.
    او ادامه داد: مثلا من به عنوان خریدار بر اساس قیمت روز یک میلیون تومان در سایت خرید می کردم و می گفتم این مقدار طلا در سایت بماند چون می خواهم دو ساعت، دو روز یا دو ماه بعد آن را به فروش برسانم. در یک برهه زمانی، قیمت طلا به شدت بالا رفت، کسی که 500 میلیون طلا خریده بود، سرمایه اش در نوسانات به یک میلیارد تومان رسید و با توجه به این که طلایی ذخیره نشده بود، کاربران سایت بدون این که کالایی جا به جا شود، آن را خرید و فروش می کردند و به این صورت کلاهبرداری شد.
    وی یادآور شد: بر اساس ماده 87 قانون نظام صنفی و آیین نامه ذیل آن، هر کسب و کار صنفی که بر بستر فضای مجازی فعال است، باید از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کند تا فعالیت خود را ادامه دهد. اتحادیه روی موضوعاتی مانند فروش آنلاین طلا و کالاهایی از این دست حساسیت های ویژه خود را دارد و تحقیقات بیشتری در خصوص اعطای مجوز به این نوع کسب و کارها انجام می دهد. اما متاسفانه مسئولان سایت ثامن قانون را دور زدند.

    **آغاز تدوین آیین نامه
    عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در ادامه گفت: در حال تدوین آیین نامه فروش طلا بر بستر فضای مجازی و تدوین یک دستورالعمل جامع برای این رسته هستیم. قانون این اجازه را به ما داده و مرکز اصناف و امور بازرگانان نیز از ما خواسته است که یک دستور العمل برای فروش طلا و بیشتر طلای آب شده بر بستر فضای مجازی تدوین کنیم.
    به گفته الفت نسب، این دستورالعمل مشخص می کند فردی که قصد فروش آنلاین طلا دارد، باید چه خصوصیتی داشته باشد. این که آیا نیاز به دوره فنی و حرفه ای دارد، محل کارش چه خصوصیاتی باید داشته باشد، گاو صندوق و محل ذخیره طلایش چطور باشد؛ مسائلی که در این دستورالعمل می آیند باید اجرایی شوند تا بازرسان ما بتوانند هر زمان که نیاز بود به شکل فیزیکی یا غیرفیزیکی آن را رصد کنند.
    وی افزود: کارگروهی برای تدوین این دستوالعمل با حضور فعالان این صنف و نماینده اتاق اصناف ایران تشکیل شده و حداقل چهار جلسه در خصوص آن برگزار شده است و به زودی نوشتن آیین نامه آن آغاز می شود.
    الفت نسب درباره نماد اعتماد الکترونیکی سایت سکه ثامن هم گفت: هر فردی که کسب و کاری بر بستر فضای مجازی دارد و متقاضی دریافت مجوز است، بر اساس ماده 87قانون نظام صنفی باید برای نماد اعتماد و همزمان جواز کسب اقدام کند و طبق قانون باید نماد و جواز کسب همزمان به او اعطا شوند که متاسفانه این مسئله از سوی نماد اجرا نمی شود.
    وی افزود: اگر وبسایتی قدیمی است و از قبل نماد دارد، باید به وبسایت اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی مراجعه و برای دریافت جواز کسب در آن ثبت نام کند. در صورتی که مدارک کامل باشد جواز کسب بدون فوت وقت صادر می شود.
    «متاسفانه در خصوص سکه ثامن مراحل قانونی طی نشده است؛ زمانی که سکه ثامن از اتحادیه کسب و کارهای مجازی حائز دریافت جواز کسب نشده، نباید نماد اعتماد الکترونیکی به آن تعلق می گرفت، یا حداقل بهتر بود قبل از اعطای نماد از ما استعلام می شد.»
    الفت نسب ادامه داد: ما کسب و کارهای مجازی فعال در شهرستان ها داریم که در حوزه طلا درخواست جواز کسب می کنند، اما حسب اطمینان برای اعطای جواز کسب از اتاق اصناف استعلام می کنیم که آیا مانع و حساسیتی در این زمینه وجود دارد یا نه. از آن جا که در حوزه طلا حساسیت ها زیاد است، عدد و رقم های بالایی در این بین رد و بدل می شود و ریسک بالاست، باید تمام جوانب سنجیده شود.

    **توصیه به خریداران
    سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی توصیه کرد که اگر فردی قصد خرید اینترنتی موفق از کسب و کار صنفی مجازی دارد، باید به چند نکته دقت کند: «در وهله اول باید از صاحب کسب و کار جواز فعالیت مطالبه شود یا در سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به صورت آنلاین، سایت مورد نظر چک شود تا از رسمی و قانونی بودن فعالیت اطمینان حاصل شود. البته سایت هایی که عضو اتحادیه هستند، لوگویی دارند که آن را در سایت خود قرار می دهند. وجود مجوز می تواند این اطمینان را ایجاد کند که کسب و کار رسمی است و حداقل اگر اتفاقی رخ دهد، امکان شکایت از آن کسب و کار وجود دارد و اتحادیه با استفاده از ابزارها و اختیارات قانونی می تواند به شکایات رسیدگی کند.»
    وی همچنین با تاکید بر این که خریداران صرفا به نماد الکترونیکی بسنده نکنند، توضیح داد: نماد الکترونیکی، جواز کسب نیست؛ نماد بیشتر در خصوص چک لیست های فنی مانند سبد خرید است که وبسایت ها باید آن را رعایت کنند. وبسایت هایی که از سوی ما جواز کسب دریافت کرده اند، پرونده مالیاتی تشکیل داده اند که این موضوع بسیار مهمی است و ضریب خطا را تا میزان زیادی پایین می آورد. کمتر پیش می آید که فرد مجرم یا کلاهبرداری برای تشکیل پرونده مالیاتی مدارک خود را ارائه دهد. ضمن این که کمیسیون بازرسی ما مدتی است بازرسی وبسایت ها را آغاز کرده و اگر تخلفی وجود داشته باشد آن را پیگیری می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو