عصر بازار

برای گسترش تجارت منطقه ای؛

کارآفرینان ایران و ترکیه گفت وگو می کنند

عصر اعتبار- همایش گسترش تجارت منطقه‌ای ترکیه و ایران با حضور کارآفرینان دو کشور به میزبانی تجار ترکیه ای دوم بهمن ماه /۲۲ ژانویه/ در وان برگزار می شود.

کارآفرینان ایران و ترکیه گفت وگو می کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، همایش گسترش تجارت منطقه ای ترکیه و ایران 22 ژانویه /دوم بهمن/ با حضور حدود 100 کار آفرین ترک و ایرانی در عرصه های مختلف در دفتر انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه «موسیعاد» در وان برپا خواهد شد.
    در این نشست نمایندگان آژانس توسعه شرق آناتولی «داکا» ضمن معرفی ویژگی ها این منطقه از فرصت های سرمایه گذاری آن سخن خواهند گفت.
    زکی گوورجین، رئیس کمیسیون روابط بین المللی و تجارت خارجی موسیعاد با اشاره به تمایل این انجمن برای گسترش تجارت و حجم تجاری بین دو کشور گفت: امیدوارم این نشست سهم مهمی در ارتقای سطح مبادلات تجاری دو کشور پیدا کند.
    وی افزود: تا پایان امسال در این زمینه نشست های متعددی برگزار خواهیم کرد.
    گورجین با اشاره به دفاتر نمایندگی موسیعاد در تهران و تبریز اظهار داشت: با نهادهای مختلف ازجمله سازمان های مردم نهاد قراردادهای دو جانبه داریم.
    وی گفت: از اتاق تعاون ایران و گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران به دلیل همکاری و حمایتشان در برگزاری این همایش قدردانی می کنیم.
    گفتنی است حجم مبادلات تجاری ترکیه و ایران در سال 2018 در سطح حدود 8.76 میلیارد دلار تحقق یافت.
    روابط ایران و ترکیه در سال 2018 از منظر سیاسی و اقتصادی فرایند رو به رشدی را طی کرد به طوری که مناسبات دو کشور همسایه در بسیاری از زمینه ها به شکل کم سابقه ای توسعه یافت.
    روابط ایران و ترکیه در سال گذشته با انجام نزدیک 40 سفر مقامات ارشد و وزرای دو کشور پیگیری شد و علاوه بر این، مقامات ارشد دو کشور در 12 مورد نشست بین المللی در کشور مقابل شرکت کردند و با حضور در این اجلاس ها سطح روابط دوجانبه را به شکل ملموسی به هم نزدیک تر کردند.
    با وجود توسعه مناسبات ایران و ترکیه، دولت آمریکا با اعزام هیات های سیاسی مختلف سعی کرد تا ترکیه را در تحریم علیه ایران با خود همراه کند که این تلاش ها با مخالفت ترکیه ناکام ماند.
    مقامات ترکیه از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که با سیاست های واشنگتن در تحریم ایران همراهی نکرده و مطابق منافع ملی خود اقدام خواهند کرد.
    پس از اعلام اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران توسط آمریکا، مقامات رسمی ترکیه در موضع گیری های خود همگامی مطلوبی با ایران در مقابل تحریم های اعلام شده از خود نشان داده و با اظهار نظرهای شایسته، عمق روابط نزدیک دو کشور را به نمایش گذاشتد به طوری مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که به صراحت اعلام کرده ایم که تحریم آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد.
    در کنار این محدودیت هایی که آمریکا در زمینه تعرفه صادرات فولاد بر ترکیه اعمال کرده است، مقامات واشنگتن اعلام کرده بودند که خریداران نفتی ایران از جمله ترکیه نیز مشمول تحریم آمریکا خواهند شد ولی در آستانه پایان یافتن مهلت قانونی آمریکا ترکیه و هفت کشور دیگر را از اعمال تحریم خرید نفت از ایران معاف کرد.
    ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند به طوری که انستیتوی آمار ترکیه چند ماه پیش حجم روابط اقتصادی بین دو کشور در ٢۰١٧ را با بیش از 59 درصد رشد نسبت به سال قبل، 10 میلیارد و 751 میلیون دلار اعلام کرد.
    پیش بینی می شود که حجم تجارت دو کشور در سال جاری نیز به حدود 12 میلیارد دلار برسد و بر این اساس، ترکیه و ایران سهم قابل توجهی در بازار و مبادلات تجاری همدیگر دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی