عصر بازار

طی دو سال؛

۸۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد

عصر اعتبار- قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: امسال و پارسال ۸۸۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به جامعه عشایری ایران پرداخت شده است.

۸۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ،شاپور علایی مقدم روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: حکم دائمی استفاده از یک واحد درصد ورودی صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز را در برنامه ششم توسعه دریافت کردیم.
    وی با بیان اینکه در سال های اخیر به عشایر توجه ویژه شده است گفت: این در حالی است که گروه های اجتماعی کشور به دو دسته شهری و روستایی تقسیم می شد و مبنای برنامه ریزی بر اساس این 2 عامل بود لذا کمتر به عشایر توجه می شد.
    قائم مقام سازمان امور عشایر اظهار داشت: در گذشته فقط آبرسانی به عشایر مورد توجه قرار می گرفت با این دیدگاه که از این طریق عشایر به زندگی خود ادامه دهند.
    وی با بیان اینکه در سال های اخیر جایگاه عشایر در تامین مایحتاج زندگی به ویژه گوشت قرمز محرز شد گفت: همچنین با توجه به شرایط کشور و نقش این قشر در تامین امنیت و توسعه پایدار، برنامه ریزی هایی برای توجه به گروه هدف سوم جامعه یعنی عشایر انجام شده است.
    علایی مقدم عشایر را مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر از 160 میلیون هکتار مساحت ایران در 150 میلیون هکتار فعالیت کشاورزی انجام می شود.
    وی ادامه داد: از این میزان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای 84 میلیون هکتار پروانه صادر کرده یا مدیریت می کند که 34 میلیون هکتار در بیش از 15 هزار هکتار سامانه عشایری تحت اختیار عشایر قرار دارد.
    قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر عشایر در بیش از 59 درصد مساحت جغرافیایی کشور ساکن هستند.
    وی با طرح این سئوال که چرا عشایر این شیوه زندگی و استراتژی کوچ را انتخاب کرده اند یادآور شد: امروز از کم آبی خیلی صحبت می شود و خشکسالی ها تبعات زیادی به بار آورده که خراسان جنوبی نیز مستثا از این موضوع نیست و قشر عشایر از گذشته در امتداد و افق اقلیم حرکت کرده و خود را با شرایط آب و هوایی وفق می دادند.
    علایی مقدم طول ایل راه های عشایری کشور را بیش از 60 هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: امروز از 860 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور عشایر 190 هزار تن آن را تولید می کنند.
    وی با بیان اینکه 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تامین می شود اظهار داشت: هر یک نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز 16 نفر را تامین می کند.
    وی بیان کرد: جامعه عشایر بدون مزاحمت برای حاکمیت و دستگاه های اجرایی نقش بسیار مهمی در کشور ایفا می کنند و 35 درصد تولید صنایع دستی، 40 درصد فرش صادراتی، 450 هزار تن لبنیات و فرآورده های لبنی را به خود اختصاص داده اند.
    علایی مقدم گفت: سازمان امور عشایر تا چهار سال گذشته یک سازمان خدمات رسان بود که آبرسانی، آرد رسانی و سوخت رسانی را انجام می داد اما اکنون اقتصادمحور شده است.
    وی با بیان اینکه در گذشته 72 درصد زندگی عشایر وابسته به دام و مرتع بود تصریح کرد: برای تنوع بخشی به شغل های عشایری در برنامه ششم توسعه 17 مرتبه کلمه عشایر آمده در حالیکه در برنامه پنجم فقط یک مرتبه آن هم بیمه عشایر بوده است.
    قائم مقام سازمان امور عشایر افزود: استان خراسان جنوبی توانست از سال گذشته تاکنون 40 میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر جذب کند و در میزان جذب تسهیلات و تشکیل پرونده های ایجاد شده مقام اول کشور را به خود اختصاص داد.
    در این آیین حسین حسین پور به عنوان مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی معرفی و از خدمات غلامرضا قوسی مدیرکل سابق این اداره قدردانی شد.
    قوسی اکنون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی