عصر بازار

یک مسؤول بیمه مرکزی:

سوابق راننده در هزینه بیمه‌نامه پررنگ می‌شود

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه با بیان اینکه بیمه شخص ثالث در حال حاضر براساس ویژگی‌های وسیله‌ نقلیه صادر و در کنار آن سوابق راننده هم بررسی می‌شود، گفت: اما تاکید ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث پررنگ‌ شدن سوابق راننده در صدور بیمه شخص ثالث است.

سوابق راننده در هزینه بیمه‌نامه پررنگ می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسن رضا عباسیان‌فر با اشاره به ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، اظهار داشت: براساس تبصره یک این ماده بیمه مرکزی موظف است تا پایان برنامه ششم و با همکاری نیروی انتظامی امکان این را فراهم کند که ویژگی‌های راننده در صدور بیمه‌نامه تاثیر داشته باشد. 

    وی افزود: بیمه شخص ثالث در حال حاضر براساس ویژگی‌های وسیله‌ نقلیه صادر و در کنار آن سوابق راننده هم بررسی می‌شود، اما تاکید ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث پررنگ‌ شدن سوابق راننده در صدور بیمه شخص ثالث است، آیا تخلف حادثه‌ساز داشته است یا خیر؛ از نظر سنی در چه سطحی است و چند سال سابقه رانندگی دارد؛ در واقع مولفه‌های راننده در صدور بیمه‌نامه دخیل می‌شود. البته بخشی از این مولفه‌ها در صدور بیمه‌نام دخیل است، اما هدف قانون‌گذار پررنگ‌تر شدن این مولفه‌هاست.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که اگر فردی رانندگی کند که ماشین برای او نیست و بیمه‌نامه هم به او مرتبط نیست، شرکت بیمه چه تصمیمی‌ باید در قبال آن بگیرد، گفت: یکی از مسائلی که اجرای این سیاست را سخت‌ و پیچیده می‌کند، همین است. هم‌اکنون سوابق رانندگی و بیمه‌ای اشخاص براساس پلاک وسیله نقلیه ثبت می‌کنیم. یعنی اگر از چراغ قرمز رد شدید این سابقه برای صاحب پلاک ماشین و در اصل برای پلاک ثبت شده، لحاظ می‌شود.

    عباسیان فر اضافه کرد: اگر فردی سابقه خوبی در رانندگی داشته باشد، هزینه کمتری برای دریافت بیمه شخص ثالث می‌پردازد و اگر در سوابق راننده تعدد سانحه و تخلف وجود داشته باشد، هزینه بیمه‌نامه برای او افزایش می‌یابد.

    وی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که سامانه‌‌ای ایجاد کنیم که افراد در پلاک‌های مختلف چه میزان تخلف داشته‌اند. یعنی کد ملی افراد ارائه کننده سوابق رانندی و بیمه‌ای باشد.

    عباسیان‌‌فر در پاسخ به این سوال که آیا نیاز به راه‌اندازی یک سامانه دارد، گفت: با نیروی انتظامی و نهادهای مرتبط تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم که در گام اول برای شرکت‌های بیمه امکان دسترسی به سوابق اشخاص در حوزه راهنمایی و رانندگی ایجاد شود.

    وی در توضیح این موضوع تصریح  کرد: نیروی انتظامی این سامانه را در حال حاضر هم دارد، اما دسترسی مستمر شرکت‌های بیمه به اطلاعات این سامانه هنوز به طور کامل انجام نشده است که اگر انجام شده بود، می‌توانستیم نمره منفی رانندگان را در صدور حق بیمه لحاظ کنیم. در مقاطعی ارتباط برقرار شده، اما به دلایل و ملاحظات ناجا قطع شده است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که اجرای این ماده قانونی نیازمند تدوین آیین‌نامه است، گفت: بله، مطالعات آن توسط پژوهشکده بیمه انجام شده و زیرساخت‌های لازم و چارچوب‌های اجرای این قانون مشخص شده است. پیشنهاداتی هم ما مطرح کردیم که در حال بررسی است.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی که رانندگی می‌‌کند، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، اما صاحب ماشین بیمه‌نامه داشته باشد، چه تصمیمی برای آن گرفته می‌شود، اظهارداشت: نیروی انتظامی باید گزارش‌دهی خود را براساس راننده اعلام کند تا مشخص شود چه فردی تخلف کرده و یا تصادف کرده است و این اطلاعات در سامانه به ثبت برسد. در آن صورت این امتیاز منفی برای راننده به ثبت می‌رسد.

    وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: مطابق قانون، تا پایان برنامه ششم توسعه مهلت اجرای آن وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده زیرساخت‌های اجرای این طرح (سامانه‌های اطلاعاتی، تدوین آیین‌نامه و گزارش‌دهی براساس راننده) به طور کامل پیاده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی