عصر بازار

پالایش جمعیت بیمه شدگان روستایی در سال ۹۸

عصر اعتبار- مدیرکل ‌بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۸ بیمه‌شدگان روستایی مورد پایش قرار خواهند گرفت. دراین شرایط بیمه‌شدگانی که دیگر در روستا سکونت نداشته و همچنان خدمت دریافت می‌کنند، شناسایی شده و افراد دیگری از جمله متولدین جدید، مهاجرین و ... جایگزین آنان خواهند شد.

پالایش جمعیت بیمه شدگان روستایی در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر داوود حاجی قاسمعلی در خصوص بیمه روستائیان سازمان بیمه سلامت ایران توضیحاتی ارائه داد و افزود: از مجموع 28 میلیون جمعیت بیمه شده روستایی، حدود 19 میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند. البته تعدادی از بیمه‌شدگان اعتبار دفترچه بیمه‌ای آنان به اتمام رسیده است که جزء بیمه‌شدگان فعال محسوب نمی‌شوند که با احتساب آنان تعداد بیمه‌شدگان این صندوق حدود 22 میلیون نفر می‌شود.

    وی ادامه داد: شروع به کار صندوق بیمه روستایی به شکلی که اکنون ارائه خدمت می‌دهد از سال 84 بود که دولت اعتبار خوبی را به این صندوق اختصاص داد و سازمان مکلف شد که به بیمه‌شدگان روستایی دفترچه درمانی دهد که در مجموع حدود 25 میلیون نفر دفترچه دریافت کردند.

    مدیرکل ‌بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه براساس قانون تنها بیمه شدگان روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند، گفت: براساس مصوبه دولت تعدادی از روستاها تبدیل به منطقه شهری می‌شوند که اگر زیر 20 هزار نفر جمعیت داشته باشند، از قالب روستایی خارج شده و در قالب شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت قرار می‌گیرند و همان خدمات به آنها ارائه می‌شود.

    حاجی قاسمعلی با تاکید بر اینکه براساس قانون، بیمه شدگانی که بیمه‌پردازی ندارند و به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند، تنها مجاز به دریافت خدمت از مراکز دولتی هستند، افزود: خدمات سطح یک در روستاها از آنجایی که بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی روستایی وابسته به دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت بوده از ابتدا ذیل قرارداد با وزارت بهداشت به بخش دولتی محدود شده است.

    وی ادامه داد: از آنجایی که اعتقاد داشتیم نظام پرداخت فی‌فور سرویس یا کارانه نامناسب بوده و باعث تقاضاهای القایی می‌شود، به همین دلیل نظام پرداخت سطح یک، سرانه‌ای شد به نحوی که در ابتدای هر سال قیمت بسته خدمت با وزارت بهداشت مشخص می‌شود؛ به نحوی که قیمت بسته خدمت در مناطق مختلف کشور براساس دوری، نزدیکی، محرومیت و برخورداری منطقه تعیین شده و در چارچوب آن هر سال تفاهم نامه‌ای امضاء می‌شود.

    مدیرکل ‌بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران بر رعایت سیستم ارجاع توسط بیمه‌شدگان صندوق روستائیان تاکید کرد و گفت: بعد از اینکه بیمار در سطح یک در مرکز بهداشتی و درمانی ویزیت شد، براساس تشخیص پزشک به جز در موارد اورژانس و مواردی که دانشگاه‌ها تعیین کرده‌اند به متخصص ارجاع داده می‌شود.

    حاجی قاسمعلی ادامه داد: از آنجایی که دولت مکلف کرده است کسانی که بیمه رایگان دارند فقط به بخش دولتی مراجعه کنند، سطح 2 و 3 ارائه خدمات نیز به مراکز دولتی محدود شده است.

    بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، به گفته وی، در صورتی که بیمه‌شدگان صندوق روستائیان در قالب نظام ارجاع در بیمارستان دولتی بستری شوند، تنها 5 درصد هزینه‌ را پرداخت می‌کنند، در غیر این صورت سهم بیمه شده 10 درصد خواهد بود.

    مدیرکل ‌بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال 98 بیمه‌شدگان روستایی مورد پالایش قرار خواهند گرفت، گفت: در این شرایط بیمه‌شدگانی که دیگر در روستا سکونت نداشته و همچنان خدمت دریافت می‌کنند، شناسایی شده و افراد دیگری از جمله متولدین جدید، مهاجرین و ... جایگزین آنان می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی