عصر بازار

بدنبال ممنوعیت‌های وارداتی؛

ترکیه نگران توقف صادرات کالا به ایران شد

عصر اعتبار- فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن تجار و صنعتگران مستقل ترکیه (موسیاد) در ایران، در اظهاراتی هشدار داد تصمیم ایران برای ممنوعیت واردات برخی از محصولات خارجی که در داخل تولید می‌شوند ممکن است صادرات ترکیه به ایران را متوقف کند.

ترکیه نگران توقف صادرات کالا به ایران شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، منسوجات، لوازم خانگی سفید، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی صادرات عمده ترکیه به ایران را تشکیل می‌دهند.

    چایاباتماز گفت: تصمیم مجلس ایران برای ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شوند، ممکن است به روابط تجاری میان ایران و ترکیه لطمه بزند.

    وی در ادامه افزود: چندی قبل ایران تبلیغ محصولات خارجی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شوند را در رسانه‌های تصویری و مکتوب مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و بیلبوردها ممنوع کرد.

    با تصمیم اخیر، مجلس ایران تلاش می‌کند جلوی واردات را به طور کامل بگیرد. مجلس ایران روز یکشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند و نیازهای داخلی را تامین می‌کنند ممنوع می‌شود. این لایحه با 164 رای موافق در برابر 12 رای مخالف، تصویب شد.

    چایاباتماز اظهار کرد: محصولات مصرفی بخش عمده‌ای از صادرات ترکیه به ایران را تشکیل می‌دهد. منسوجات، لوازم برقی سفید، مواد غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی پرفروش‌ترین محصولات ترکیه به ایران هستند در حالی که محصولات مشابه در ایران تولید می‌شوند. با تصمیم مجلس ایران، صادرات ما به این کشور ممکن است متوقف شود.

    طبق آمار موسسه آمار ترکیه، تجارت ترکیه با ایران در سال 2017 به 10.75 میلیارد دلار رسید و مجموع صادرات این کشور به ایران در این سال به حدود 3.26 میلیارد دلار و وارداتش به 7.49 میلیارد دلار بالغ شد.

    تجارت میان دو کشور در فاصله ژانویه تا ژوییه سال 2018 به 6.04 میلیارد دلار رسید و از این رقم، ترکیه 1.4 میلیارد دلار صادر و حدود 4.54 میلیارد دلار وارد کرد.

    وی خاطرنشان کرد که این تصمیم روی توافق تجارت ترجیحی که در سال 2015 میان ترکیه و ایران اجرا شد، نباید تاثیر بگذارد و دو کشور پس از 10 سال مذاکره، روی تعرفه ترجیحی حدود 200 قلم کالا موافقت کردند.

    به گفته فاتح چایاباتماز، ایران پیش از این واردات 1339 قلم کالا را ممنوع کرده بود که 61 قلم از آنها تحت پوشش توافق تجارت ترجیحی قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو