عصر بازار

نظرسنجی رویترز از ۲۲ اقتصاددان؛

سرعت رشد اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کند شد

عصر اعتبار- طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصادهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با سرعتی کمتر از آن‌چه قبلا پیش‌بینی شده بود رشد خواهند کرد.

سرعت رشد اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کند شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصادهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با سرعتی کمتر ز آن‌چه قبلا پیش‌بینی شده بود رشد خواهند کرد. این درحالیست که توافق کاهش تولیدات، قیمت پایین‌تر نفت خام و رشد اقتصادی کمتر جهان، به اقتصادهای منطقه فشار وارد کرده است.

    در نظرسنجی از 22 اقتصاددان پیش‌بینی شد رشد اقتصادی عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد عربی و برترین صادرکننده نفت جهان، 2.1 درصد در سال 2019 و 2.2 درصد در سال 2020 خواهد بود. این درحالیست که 3 ماه قبل، پیش‌بینی شده بود رشد اقتصادی سال 2019 به 2.5 درصد و رشد اقتصادی 2020 به 3.0 درصد برسد.

    قیمت نفت خام برنت، در سال گذشته به طور میانگین 71.6 دلار بود، درحالی‌که امسال تا به این‌جای کار، میانگین آن 60 دلار برای هر بشکه بوده است. اقتصاددانان هم پیش‌بینی کردند که بر اساس تقاضای کمتر و نگرانی از عرضه بیش از حد، قیمت این شاخص نفتی کمتر از 70 دلار باقی بماند.

    اقتصاددانان می‌گویند که توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است باعث تقویت قیمت نفت شود، اما به رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس، فشار وارد خواهد کرد.

    در نظر سنجی جدید رویترز همچنین پیش‌بینی شد، امارات متحده عربی در سال 2020 برای اولین بار پس از سال 2015 که دچار کسری مالی شده است، دوباره با افزایش درآمد روبرو شود. این درحالیست که در پیش‌بینی قبلی اعلام شده بود که این اتفاق در سه ماهه اول 2018 خواهد افتاد.

    همچنین در نظرسنجی اخیر، کسری بودجه و نقدینگی جاری دو اقتصاد ضعیف عضو شورای همکاری خلیج فارس، بحرین و عمان، بسیار قابل‌توجه پیش‌بینی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی