عصر بازار

افزایش دلار و سکه پایان یافت؛

زمان موازنه در معاملات ارز

عصر اعتبار- در پنجمین روز هفته، دلار پس از ۷ افزایش متوالی تن به کاهش قیمت داد. دیروز خریداران و فروشندگان با احتیاط در بازار ارز رفتار کردند و دامنه نوسان دلار به کمترین حد هفته رسید. کاهش نوسانات و نبود قدرت زیاد نیروهای افزایشی و کاهشی به بازار ارز رنگ توازن بخشیده بود. این در حالی بود که شاخص بورس تهران معاملات دیروز را با رشد ۱۳۵ واحدی پشت‌سر گذاشت. شاخص کل هموزن که از اثرگذاری یکسان نمادها محاسبه می‌شود در این روز رشد بیش از یک درصدی را ثبت کرد.

زمان موازنه در معاملات ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه رفت‌وبرگشت‌های قیمتی سکه و دلار کاهش یافت و هر دو دارایی تغییرات قیمتی محدودی را تجربه کردند. در پنجمین روز هفته، دلار در دامنه محدود 11 هزار و 770 تا 11 هزار و 830 تومان نوسان کرد و در نهایت ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 11 هزار و 770 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 20 تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود و به 7 افزایش متوالی شاخص ارزی خاتمه داد؛ در بازار موازی، کف قیمت سکه تمام بهار آزادی 4 میلیون و 65 هزار تومان ثبت شد و سقف قیمتی نیز 4 میلیون و 115 هزار تومان بود.  حدود ساعت 4 بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی روی عدد 4 میلیون و 68 هزار تومان ایستاد که نشان دهنده کاهش7 هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه بود.

    برد نوسان کوتاه شد
    در حالی که میزان کاهش روزانه سکه نسبت به روز قبلی بالاتر رفته بود، ولی دامنه نوسان آن محدودتر شده بود. سکه روز سه‌شنبه تا سقف 4 میلیون و 170 هزار تومان بالا رفته بود و کف قیمتی آن نیز 4 میلیون و 40 هزار تومان بود. قیمت‌های یاد شده مربوط به خرید و فروش در حجم عمده است و در معاملات بخش‌خرد بازار، قیمت‌های متفاوتی وجود داشت که فاصله 50 تا 150 هزار تومانی با نرخ کف بازار داشت. در بازار ارز با وجود آنکه کاهش 20 تومانی نسبت به افزایش 10 تومانی روز سه‌شنبه نشان دهنده نوسان روزانه بیشتر است، ولی از لحاظ بازه قیمتی دلار روز چهارشنبه را در دامنه بسیار محدودتری سپری کرد؛ چراکه در چهارمین روز هفته، دلار تا قله 11 هزار و 900 تومانی جهش کرده بود و از آن سو تا کف 11 هزار و 750 تومانی نیز عقبگرد کرده بود.

    به گفته فعالان، دیروز نه خریداران توانستند قیمت را با افزایش چندانی مواجه کنند و نه فروشندگان قیمت را به زیر سطح 11 هزار و 700 تومان بردند. از نظر فعالان، دیروز «تعادل» بر بازار حاکم بود و فروشندگان و خریداران با احتیاط رفتار می‌کردند. برخی از معامله‌گران افزایشی عنوان می‌کردند، پس از صحبت‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی بعید است که بازارساز اجازه بدهد قیمت تا انتهای هفته تکان افزایشی خاصی را تجربه کند.  از نظر آنها، بازارساز اجازه نمی‌دهد وجهه رئیس‌کل توسط نوسان‌گیران خدشه‌دار شود. این در حالی بود که رئیس‌کل در صحبت‌های خود اخیرا اشاره کرده است که تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و از لحاظ میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.  حتی در انتهای یکی از پست‌های اینستاگرامی خود در روزهای قبلی عنوان کرده بود که بانک مرکزی جور تقاضای بازار را می‌کشد  و در برنامه تلویزیونی دو شب پیش اشاره کرده بود، مشکلی در زمینه ارز وجود ندارد. براساس صحبت‌های رئیس‌کل می‌توان عنوان کرد که اساسا از نگاه بازارساز، نوسان‌گیران توانایی ایجاد تغییرات سنگین در قیمت را ندارند؛

    دیروز فروشندگان بیشتر در بازار حاضر بودند ولی عرضه ارز به میزانی بالا نرفت که قیمت به زیر سطوح حمایتی برود. به گفته فعالان، دیروز بازارساز بیشتر تمایل داشت نوسانات را مدیریت کند و با کاهش تغییرات قیمتی، نوسان‌گیران را ناچار کند در موقعیت فروش قرار بگیرند. در واقع از نگاه این عده بازارساز به دنبال آن است که با استفاده هرچه کمتر از ذخایر خود، نوسانات قیمتی را مدیریت کند و بیشتر از منابع موجود در بازار برای مدیریت قیمت‌ها استفاده کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، به معنای آن است که بانک مرکزی تلاش می‌کند ذخایر خود را برای میان‌مدت نیز به میزان مناسبی نگه دارند.

    در این میان، برخی از معامله‌گران که خرید و فروش‌های خود را براساس متغیرهای کوتاه مدت‌تر تنظیم می‌کنند، باور داشتند تا تعیین تکلیف ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و لوایح مربوط به پولشویی، ریسک خرید در بازار بیشتر از فروش است.  از نظر آنها، معامله‌گران طی روزهای آینده این دو متغیر را با دقت بیشتری رصد خواهند کرد. این در حالی است که افرادی که با دید میان مدت‌تری به بازار توجه دارند، به قیمت نفت و رفتار بازارساز بیش از هر موضوعی توجه می‌کنند.  از نظر آنها، بازارساز با محدود کردن سمت تقاضا توانسته قیمت‌ها را مدیریت کند، در نتیجه در این شرایط میزان عرضه او بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را متاثر کند.

    دو عامل افت سکه
    روز گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز پس از 8 روز رشد در مسیر کاهشی قرار گرفت. مهم‌ترین عاملی که به کاهش قیمت سکه کمک کرد، افت بهای دلار بود. عامل دیگری که زمینه‌ساز کاهش فلز گرانبهای داخلی شد، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. بهای اونس جهانی فلز زرد پس از اینکه طلا روز سه‌شنبه بیشترین افزایش از روز 9 ژانویه را به علت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن ثبت کرد، روز چهارشنبه کاهش یافت. در روزهای گذشته به علت نگرانی در مورد رشد نزولی اقتصادی و بی‌ثباتی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین، تقاضا برای طلا بالا رفته بود و هر اونس طلا تا نزدیکی 1300 دلار رشد کرد؛ اما دیروز شرایط معکوس به ریزش تا زیر مرز 1280 دلاری برای هر اونس منتهی شد. در این میان، همچنان برخی از معامله‌گران بازارهای داخلی امیدوارند قیمت طلای جهانی رشد بیشتری را تجربه کند. به لطف رشد بهای اونس در ماه گذشته و افزایش دلار، هر گرم طلای 18 عیارتا نزدیکی محدوده 370 هزار تومانی بالا آمده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی