عصر بازار

مدیرعامل فرابورس:

بدهی بانکی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به اوراق تبدیل شود

عصر اعتبار- مدیرعامل فرابورس ایران گفت: رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها می‌تواند «اوراق بهادارسازی» شود و این می‌تواند ابزاری برای عملیات «بازار باز» بانک مرکزی باشد.

بدهی بانکی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به اوراق تبدیل شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، امیر هامونی افزود: انتشار اوراق بدهی در بودجه سال آینده در مقایسه با امسال افزایش حدود هفت هزار میلیارد تومانی خواهد داشت.
    وی اضافه کرد: همه سازوکارها برای تسویه اوراقی که سال‌های پیش منتشر شده و در سال 98 سررسید می‌شوند نیز به درستی در بودجه دیده شده است؛ بطوری که حدود 19 هزار و 500 میلیارد تومان اوراقی که پیش از این منتشر شده و در سال آتی سررسید می‌شود، جزو مصارف بودجه در نظر گرفته و برای آن چاره‌اندیشی شده است.
    وی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب دولت در بودجه 98 را عملیات «بازار باز» اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی با خرید و فروش این اوراق در بازار می‌تواند بدهی دولت را از بانک‌ها به بانک مرکزی منتقل کند.
    هامونی با بیان اینکه عملیات «بازار باز» بانک مرکزی، می‌تواند بدهی دولت به بانک‌ها را تسویه و نیز ترازنامه بانک‌ها را مرتب‌تر کند، افزود: تنظیم نرخ در بازار بدهی نیز نتیجه عملیات بازار باز خواهد بود؛ در صورتی که این موضوع عملیاتی شود کمک می‌کند تا بحث تنظیم نرخ در این بازار در مسیر درستی قرار گیرد.
    مدیرعامل فرابورس، به نتایج مثبت معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس برای اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: معاملات این اوراق به حساب‌های دولت نظم می‌بخشد و موجب جریان نقدینگی در اقتصاد و استمرار فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود؛ همچنین از طریق این ابزار، ارتقای رتبه اعتباری دولت در رتبه‌سنجی نهادهای بین‌المللی جدید تامین مالی امکان‌پذیر خواهد بود.
    هامونی اظهار کرد: با کمک این اوراق، شاهد کشف نرخ بدون ریسک در اقتصاد هستیم که به عنوان شاخص مناسبی از نرخ اوراق بدون ریسک تلقی می‌شود؛ ضمن آنکه قابلیت نقدشوندگی بالای این اسناد از دیگر ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.
    به گزارش ایرنا، عملیات «بازار باز» به خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی گفته می‌شود که توسط بانک‌های مرکزی کشورها انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی