عصر بازار

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس انتقاد کرد:

خروج کامیونی ارزهای دولتی به واسطه کالاهای اساسی

عصر اعتبار- اکبریان با بیان اینکه کالاهای اساسی به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد،گفت: دولت باید مکانیزم درستی برای توزیع راه‌اندازی کند و از طریق کوپن، کارت و... این کالاها را در اختیار مردم قرار دهد.

خروج کامیونی ارزهای دولتی به واسطه کالاهای اساسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت به کارگیری راهکارهای درست و علمی برای توزیع کالاهای اساسی، گفت: از آنجا که مکانیزم توزیع کالا در کشور علمی نیست قیمت کالاهای اساسی، علیرغم کاهش نسبی قیمت ارز کم نشد. دولت باید مکانیزم درستی برای توزیع این کالاها راه‌اندازی کند و از طریق کوپن، کارت و... این کالاها را در اختیار مردم قرار دهد.

    میزان خرید و فروش کالاهای اساسی توسط مردم مشخص نیست

    نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر بدون در نظر گرفتن ساز و کار روشن و درست، کالاها در بازار توزیع می‌شود به همین دلیل میزان خرید و فروش کالاهای اساسی توسط هر فرد مشخص نیست.

    دوفوریت تامین کالاهای اساسی
    وی بیان کرد: براساس اطلاعات رسیده، در برخی موارد کالاهای اساسی که با ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی وارد کشور شده به دلیل ارزان قیمت بودن، قاچاق می‌شود.

    این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نقش سازمان حمایت از مصرف کننده در توزیع درست کالاهای اساسی، خاطرنشان کرد: مادامی که مکانیزمی برای توزیع کالاها وجود نداشته باشد سازمان حمایت نمی‌تواند نقش خود را به درستی در این زمینه ایفا کند.

    رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنج با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد شده اما در بازار بر اساس دلار به نرخ آزاد به فروش می رسد از سوی دیگر کالاهای وارداتی با ارز دولتی به دلیل ارزان بودن فرصت را برای سوءاستفاده دلالان و قاچاق آنها به کشورهای همسایه فراهم می کند؛ همانند آنچه برای بنزین رخ می دهد.

    کالاهای اساسی به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد

    وی گفت: در صورتی که مکانیزم درستی برای توزیع کالاهای اساسی وجود نداشته باشد نه تنها این کالاها به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد بلکه افراد سودجو خیلی بیشتر از نیاز خود خریداری می‌کنند؛ پس از نهادینه کردن مکانیزم درست توزیع می‌توان از طریق نظارت از سوءاستفاده افراد جلوگیری کرد.

    اکبریان گفت: در حال حاضر اگر فردی به جای خرید 50 کیلو برنج موردنیاز خانواده خود، 5 تن برنج خریداری کند نمی توان با او برخوردی کرد چراکه راه‌های سوءاستفاده دلالان قابل شناسایی و ردیابی نیست.

    در حال حاضر هیچ سازوکاری برای داد و ستد و توزیع کالا در نظر گرفته نشده است و بنابراین در این شرایط سوداگران جولان می دهند
    سازوکاری برای داد و ستد و توزیع کالا در کشور وجود ندارد

    کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر هیچ سازوکاری برای داد و ستد و توزیع کالا در نظر گرفته نشده است و در شرایطی که چارچوب و ساختار مشخصی برای توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد سوداگران جولان می دهند. کالاهای اساسی که با یک کامیون وارد انبار می‌شود با کامیون بعدی به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد؛ برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی دولت باید به دنبال پیاده‌سازی مکانیزم درست توزیع کالاهای اساسی باشد تا این کالاها به دست مصرف کننده واقعی برسد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی