عصر بازار

ظریف؛

برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی‌نشینیم

عصر اعتبار- محمدجواد ظریف پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اقدامی که اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) انجام دادند دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می‌دادند، در واقع در اجلاسی که اروپائیان در خرداد با ما داشتند و تعهدات ۱۲ گانه‌ای که در آن اجلاس مطرح کردند باید این اقدام را به عنوان پیش زمینه برای انجام تعهدات انجام می‌دادند که متأسفانه به دلایل مختلفی مانند فشار‌های آمریکا، به طول انجامید.

برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی‌نشینیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از انتخاب، وزیرخارجه: سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) دراین مقطع یک آزمایش است، باید ببینیم اروپائیان چقدر جدی هستند.

    محمدجواد ظریف پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اقدامی که اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) انجام دادند دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می‌دادند، در واقع در اجلاسی که اروپائیان در خرداد با ما داشتند و تعهدات 12 گانه‌ای که در آن اجلاس مطرح کردند باید این اقدام را به عنوان پیش زمینه برای انجام تعهدات انجام می‌دادند که متأسفانه به دلایل مختلفی مانند فشار‌های آمریکا، به طول انجامید.

    ظریف افزود: اروپاییان باید اقداماتی را که تعهد کردند شروع کنند. خودشان هم در بیانیه به این اشاره کردند.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در بیانیه احساس نکردم اروپایی‌ها شرطی گذاشتند، گفت: اروپایی‌ها گفتند تا زمانی که ایران به برجام عمل می‌کند ما هم به اقداماتمان ادامه خواهیم داد. البته ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاییان نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه جبران خسارت خروج آمریکا را انجام داده اند.

    ظریف افزود: در FATF اروپایی‌ها به عنوان شرط مطرح نکردند، توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم تر است.

    وی با بیان اینکه ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) در این مقطع یک آزمایش است، گفت: پیش از اینکه این سازو کار برای ما مهم باشد برای اروپایی‌ها مهم است تا به دنیا نشان دهند تا حدی استقلال دارند و می‌تواند منافع خود را پیگیری کنند.

    ظریف تاکید کرد: ما منتظر هستیم ببینیم اروپاییان چه کاری می‌کنند این به این معنی نیست که ما در 9 ماه گذشته هیچ اقدامی انجام نداده ایم ما با روسیه، چین، هند، ترکیه، عراق و سایر کشور‌ها روابطمان را داشتیم و ادامه می‌دهیم و منتظر اروپا نمی‌نشینیم، اگر اروپا بخواهد ثابت کند که شریک قابل اعتماد است باید اقدام کند.

    وی گفت: همین که اروپائیان در برابر اقدام آمریکا اقدامی انجام دادند و اعلام کردند می‌خواهند ساز و کاری برای دور زدن تحریم‌های درست کنند، این اقدام سیاسی خوبی است.

    ظریف با اشاره به اینکه در زمینه اجرایی نیز چند شکل داریم، افزود: اروپائیان این کار را با تأخیر زیادی انجام دادند و ما هنوز اجرایی شدن آن را ندیدیم و از نظر عملیاتی باید صبر کنیم ببینیم اروپاییان چه اقدامی می‌کنند.

    وی گفت: ساز و کار برای شروع از 28 عضو اتحادیه اروپا و اقلام غیر تحریمی شروع می‌شود، اما محدود به این تعداد از کشور‌ها و به این اقلام نیست.

    وزیر امور خارجه ادامه داد: در واقع ساز و کار برای این است که در مرحله اول شرکت‌های خصوصی به استفاده از آن تشویق شوند. این اقدام فعلی، سیاسی است تا اینکه ببینیم در عمل چگونه اروپاییان به اقدام عملیاتی قابل اتکا تبدیل می‌کنند.

    وی افزود: ما هیچ وقت امیدمان را به کسی نمی‌بندیم و به غیر از خود، امیدمان به مردم و داخل است مطمئن هستیم در برابر همه فشار‌ها ایستادگی می‌کنیم و ایستادگی کردیم، دولت وظیفه دارد برای مردم هزینه ایجاد نکند بلکه هزینه را کم کند.

    وی با اشاره به اینکه راهپیمایی 22 بهمن ویژگی خاصی دارد، گفت: مردم امسال به طور برجسته تری نشان می‌دهند، من توصیه‌ای به مردم ندارم، چون مردم بهتر از من شرایط را درک می‌کنند.

    وی افزود: آمریکایی‌ها خیال خام دارند و می‌گویند تلاش خواهیم کرد ایران 40 سالگی انقلاب را نبیند، که دیدند تلاششان به جایی نرسید و مردم ثابت خواهند کرد همه این‌ها خواهند رفت و مردم باقی می‌مانند که نشان از دلبستگی مردم به انقلاب است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی