عصر بازار

چین گزارش آمریکا در مورد سازمان تجارت جهانی را به چالش کشید

عصر اعتبار- وزارت بازرگانی چین گزارش دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده آمریکا در مورد سازمان تجارت جهانی (WTO) که در آن پکن را به حمایت از یکجانبه گرایی متهم کرده است به چالش کشید و آن را غیر واقعی خواند.

چین گزارش آمریکا در مورد سازمان تجارت جهانی را به چالش کشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این وزارتخانه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این گزارش به جای اینکه بر اساس توافق نامه های سازمان تجارت جهانی و قوانین چند جانبه تنظیم شود بر اساس قوانین داخلی آمریکا تنظیم شده و فاقد اصالت است.
    بیانیه می افزاید: بخش مهمی از اتهامات آمریکا علیه چین مبنی بر اینکه پکن تعهدات خود را در قبال سازمان تجارت جهانی براورد نکرده است فاقد اساس قانونی و غیر واقعی است.
    وزارت بازرگانی چین افزوده است: پکن قاطعانه از سیستم تجارت چند جانبه و اصلاح سازمان تجارت جهانی حمایت می کند و به روشنی با یکجانبه گرایی و حمایت از آن مخالف است.
    دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده در گزارش سالانه خود به کنگره آورده است: مذاکره با چین برای تبعیت از قوانین سازمان تجارت جهانی بیهوده است به همین دلیل نیاز است آمریکا نیز رویکرد حمایتگرایانه ای را برای محافظت از کارگران، کشاورزان و مشاغل ایالات متحده دنبال کند.
    دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده آمریکا همچنین در این گزارش بخشی از اقدامات خود در جنگ تجاری شش ماهه با پکن را تشریح کرده است.
    'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته از دیدار با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین به منظور حل مشکلات موجود میان دو کشور خبر داد با این حال اذعان کرد هنوز مشخص نیست که آیا می توان به توافق رسید یا خیر؟
    آمریکا سال گذشته میلادی بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه بین 10 تا 25 درصد وضع کرد و اعلام نمود در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد چین هم در واکنش به این اقدام 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.
    در نهایت پایان سال گذشته میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دایمی نرسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالاهای قبلی هم افزایش خواهد یافت.
    قرار است طرفین در این مدت چندین دور از گفت و گوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کنند بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال 2019 میلادی شاهد رویارویی جدی تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی