عصر بازار

عراق و ایران از چه ارزی برای مبادلات تجاری استفاده خواهند کرد؟

عصر اعتبار- قرار است عراق به جای دلار بدهی خود به ایران را به یورو یا یوآن پرداخت کرده و مبادلات تجاری بین دو کشور با استفاده از دینار و یورو انجام شود.

عراق و ایران از چه ارزی برای مبادلات تجاری استفاده خواهند کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، طی روزهای گذشته نخست‌وزیر عراق تأکید کرد این کشور قرار نیست بخشی از پروژه تحریم آمریکا علیه ایران باشد.

    عادل عبدالمهدی این اظهارات را در دیدار با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران ابراز داشت.

    به گزارش الشرق الاوسط نخست‌وزیر عراق می‌گوید، مردم این کشور رنج تحریم را چشیده و از آسیب‌های ناشی از اجرای چنین سیاست‌هایی آگاه هستند.

    عبدالمهدی می‌گوید، عراق بخشی از پروژه تحریم علیه ایران و یا هیچ کشوری دیگری نخواهد بود.

    به گفته یک منبع آگاه، اما عراقی‌ها درخواست ایران برای پرداخت بدهی خود به دلار را رد کردند.

    به گفته این منبع آگاه، هدف از سفر هیأت ایرانی به بغداد توافق برای نحوه پرداخت بدهی بیش از یک میلیارد دلاری عراق به ایران بود.

    در این دیدار عراقی‌ها گفته‌اند حاضر هستند بدهی‌ خود را به هر نحو ممکن به ایران پرداخت کنند.

    زهیر الحسنی کارشناس اقتصادی عراقی می‌گوید، برای انتقال هر دلار به ایران باید تأیید وزارت خزانه‌داری آمریکا را داشته باشیم و هرگونه نقض این تحریم‌ها عواقب نامطلوبی برای عراق در پی خواهد داشت.

    وی می‌گوید، البته عراق می‌تواند بدهی خود به ایران را به یوآن یا یورو پرداخت کند.

    حسنی می‌گوید، عراق و  ایران باید برای دور زدن تحریم‌های آمریکا روش‌های پرداخت دیگری نیز ایجاد کنند. از طرف دیگر تهران و بغداد توافق کردند تا دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کرده و به جای آن از دینار یا یورو استفاده کنند. از این توافق در صادرات نفت و گاز بین دو کشور استفاده خواهد شد.

    از طرف دیگر طی روزهای گذشته ژوسف کنت نخست‌وزیر ایتالیا و عاطف ترانس سخنگوی دولت اردن نیز به بغداد سفر کردند که این مسئله نشان‌دهنده افزایش تمایل کشورها برای حضور در بازار عراق است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی