عصر بازار

طی ۹ ماه امسال؛

بدهی‌های خارجی ایران ۱۱ درصد کاهش یافت

عصر اعتبار- حجم بدهی‌های خارجی ایران در ۹ ماه ابتدای امسال با بیش از ۱۱ درصد کاهش روبرو بوده است.

بدهی‌های خارجی ایران ۱۱ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان آذرماه براساس سررسید اولیه بدهی‌ها 10 هزار و 34 میلیون دلار است که 6 هزار و 860 میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و 3 هزار و 174 میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

    این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر 8 هزار و 814 میلیون یورو محاسبه شده که 6 هزار و 26 میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و 2 هزار و 788 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

    حجم بدهی‌های ایران در پایان مردادماه 10 هزار و 26 میلیون دلار بوده که در پایان آذرماه با رشد مواجه شده و به 10 هزار و 34 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری 11 هزار و 305 میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در 9 ماه نخست سال جاری دارد.

    بر این اساس نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود 2.5 درصد است که رقم پایینی به شمار می‌رود. مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی