عصر بازار

ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود

عصر اعتبار- بزرگی تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف شاخصی است که هر ساله مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و رده بندی بزرگی اقتصاد کشورها بر مبنای تولید ناخالص داخلی انجام میشود . صندوق بین المللی پول هم هر ساله این شاخص را برای کشورهای مختلف محاسبه می‌کند.

ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، وب سایت statistic times در گزارش اخیر خود بر مبنای داده های صندوق بین المللی پول 50 اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2018 و 2023 میلادی را معرفی کرده است . در این گزارش امریکا و چین در سال 2018 بزرگترین  اقتصادهای دنیا بودند ولی فاصله ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی آنها تا سال 2023 کمتر خواهد شد که می تواند نشان دهنده این مساله باشد که چین به تدریج در حال تصاحب جایگاه اول اقتصاد دنیا است. باید در نظر داشت که از سال 2014 تا کنون چین توانسته است عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید را از آن خود کند ولی از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی هنوز در جایگاه پایین تری نسبت به امریکا قرار دارد.

    طبق این گزارش در سال 2018 میلادی ایران بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر مبنای تولید ناخالص داخلی اسمی بود. ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور در سال 2018 برابر با 418.88 میلیارد دلار اعلام شد که مشابه کشورهای امارات و نروژ است ولی سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور با دو کشور نام برده فاصله زیادی دارد.سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال 2018 برابر با 5086 دلار اعلام شد و این کشور در رده بند ی کشورهای دنیا از نظر بزرگی سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی جایگاه 102 در میان 200 کشور را داشت . از طرف دیگر سرانه تولید ناخالص داخلی کشور نروژ در این سال برابر با 82هزار و 711 دلار بود و این کشور در رده بندی جهانی جایگاه 5 را داشت و سرانه تولید ناخالص داخلی امارات برابر با 39 هزار و 484 دلار بود و در رده بندی جهانی جایگاه 26 را از آن خود کرد.

    در سال 2023 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران برابر با 472.3 میلیارد دلار خواهد بو د و این کشور با هفت پله کاهش رتبه نبست به سال 2018، جایگاه سی و ششم را در دنیا از ان خود می کند. در این سال امارات جایگاه سی و دوم را در اقتصاد دنیا کسب می کند و ارزش تولید ناخالص داخلی اش از 411.83 میلیارد  دلار در سال 2018 به 515.4 میلیارد دلار در سال 2023 می رسد.

    ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید در سال 2018 برابر با 1749 میلیارد دلار بود  و انتظار می رود تا سال 2023 به مرز 2356 میلیارد دلار برسد. در سال گذشته ایران هجدهمین اقتصاد دنیا  در این رده بندی بود ولی در سال 2023 میلادی به جایگاه پانزدهم دنیا خواهد رسید.

    وضعیت ایران از  نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی بر مبنای برابری قدرت خرید در سال 2018 مشابه کشورهای کانادا و عربستان بوده است و هر دو  کشور در سال 2023 میلادی در جایگاه پایین تری نسبت به ایران قرار خواهند گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو